Wednesday, September 28, 2016

Pentingnya Mengetahui Akan Kadar Kolesterol Normal

Kandungan kolesterol tinggi boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, strok, dan peredaran darah yang buruk. Mengetahui akan kadar kolesterol dalam darah merupakan usaha pencegahan dari penyakit tersebut.

Kolesterol adalah sebatian lemak yang dihasilkan oleh pelbagai sel dalam tubuh, dan kira-kira satu perempat kolesterol yang dihasilkan dalam tubuh dihasilkan oleh sel-sel hati. Pada dasarnya tubuh memerlukan kolesterol untuk tetap sihat.

Pentingnya Mengetahui Akan Kadar Kolesterol Normal

Walau bagaimanapun, kadar kolesterol tinggi boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, strok, dan buruknya peredaran darah. Pemeriksaan kolesterol dalam darah berguna untuk mengesan risiko tersebut.

Pemeriksaan kandungan kolesterol sebaiknya dilakukan berkala agar dapat memantau keadaan kesihatan secara keseluruhan. Lantas, kapan sebaiknya kita mula melakukan pemeriksaan kandungan kolesterol?

Apabila anda merokok, mempunyai berat badan yang berlebihan, tekanan darah tinggi, mengidap diabetes dan ada keluarga yang mempunyai sejarah penyakit jantung, sebaiknya mulai melakukan pemeriksaan sejak umur 20 tahun.

Tetapi, jika anda tidak merokok dan tidak menghidap penyakit-penyakit tersebut pemeriksaan boleh bermula sejak umur 35 tahun. Jika hasilnya normal, anda boleh kembali diperiksa setiap 5 tahun sekali. Tapi, jika anda mempunyai kadar kolesterol tinggi, sebaiknya pemeriksaan dilakukan lebih kerap. Terlebih, jika anda menghidap penyakit kencing manis, jantung dan gangguan buah pinggang.

Ada dua tipe kolesterol, yaitu kolesterol baik dan kolesterol jahat. Kolesterol baik (HDL-High Density Lipoprotein) bekerja untuk mengelakkan terjadinya ateroma atau penyempitan pembuluh darah akibat lemak. Sedangkan kolesterol jahat (LDL-Low Density Lipoprotein) merupakan salah satu penyebab utama pembentukan ateroma. Selain kolesterol baik dan jahat, ada lemak dalam bentuk lain dalam darah yang disebut trigliserida.

Ateroma sendiri adalah pencetus penyakit jantung yang dikenali juga sebagai ateroklerosis atau pengerasan pembuluh darah. Ateroma ialah plak lemak yang terkumpul di dinding arteri pembuluh darah. Setelah berbulan-bulan, bahkan bertahun-tahun, plak tersebut menebal dan meluas. Pada masa itulah, pembuluh darah tersumbat dan membuat aliran darah tidak lancar. Keadaan ini boleh menyebabkan serangan jantung, strok, atau masalah serius lain.

Kadar kolesterol setiap orang berbeza-beza, bergantung pada apa yang dikonsumsinya. Selain itu, setiap orang boleh mempunyai kadar kolesterol yang berbeza pula meski mengosumsi makanan yang sama. Pada beberapa orang, kolesterol tinggi boleh hanya disebabkan oleh faktor keturunan

Sebelum menjalankan pemeriksaan kadar kolesterol, anda harus berpuasa terlebih dahulu selama 9-12 jam. Pengukuran kandungan kolesterol dilakukan dengan mengetahui berapa miligram (mg) kolesterol yang terdapat dalam setiap desiliter (dL) darah.

Kandungan normal untuk jenis-jenis kolesterol yang ada dalam darah.

Kolesterol jahat

Kerana sifat yang jahat, LDL atau kolesterol jahat sebaiknya berada pada kadar yang rendah atau boleh dibiarkan tubuh, yaitu kurang dari 100 mg / dL. Jumlah LDL 100-129 mg / dL boleh dikatakan sebagai ambang batas toleransi. Jika melebihi jumlah tersebut kolesterol jahat boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti ateroma, penyakit jantung, dan stroke.

Jumlah LDL 130-159 mg / dL boleh dikatakan masuk ke ambang batas tinggi, dan jika banyaknya telah mencapai 160-189 mg / dL sudah masuk level tinggi. Sementara jumlah LDL 190 mg / dL dan selebihnya, sudah berada pada tahap amat sangat tinggi.

Kolesterol baik

Semakin tinggi kadar kolesterol baik atau HDL, maka akan semakin baik untuk kesihatan. Ini kerana HDL melindungi daripada penyakit jantung. Kadar HDL sekurang-kurangnya 60 mg / dL atau lebih dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung. Sebaliknya, kadar HDL kurang daripada 40 mg / dL justru menaikkan risiko penyakit jantung.

Trigliserida

Lemak ini juga boleh meningkatkan risiko penyakit jantung. Jadi, semakin rendah kadar trigliserida, maka akan semakin baik untuk kesihatan. Jumlah trigliserida 150-199 mg / dL boleh dikatakan berada pada ambang batas tinggi, dan jumlah 200 mg / dL atau lebih termasuk kadar trigliserida tinggi. Sebahagian orang memerlukan rawatan jika mempunyai kandungan trigliserida pada kedua level tersebut.

Kolesterol total

Kolesterol total adalah gabungan dari jumlah kolesterol baik, kolesterol jahat, dan trigliserida dalam setiap desiliter darah. Biasanya, dengan melihat kandungan kolesterol total dan HDL saja sudah dapat menggambarkan keadaan umum kandungan kolesterol anda. Tetapi, jika kolesterol total berjumlah 200 mg / dL atau lebih, atau HDL kurang daripada 40 mg / dL, anda perlu menjalankan pemeriksaan kolesterol lengkap yang merangkumi LDL dan trigliserida.

Kandungan kolesterol yang kurang dari 200 mg / dL masih boleh dibiarkan begitu sahaja. Jumlah kandungan kolesterol 200-239 mg / dL sudah masuk pada ambang batas tinggi. Jika banyaknya mencapai 240 mg / dL atau lebih termasuk kadar kolesterol tinggi.

Makanan yang Dibutuhkan

Untuk menjaga kandungan kolesterol normal, hindarilah makanan yang mengandungi lemak trans. Lemak ini boleh kita dapati pada makanan yang digoreng, marjerin dan makanan ringan seperti biskut.

Di bawah ini beberapa jenis makanan yang boleh anda pengambilan untuk menurunkan kandungan kolesterol dalam darah.

  • Ikan seperti ikan sardin, makerel, salmon, dan tuna, kaya akan kandungan omega 3 yang baik untuk jantung.
  • Oatmeal, kaya akan serat larut yang dapat menurunkan kadar kolesterol jahat. Dalam sehari, anda sekurang-kurangnya memerlukan 5-10 gram serat larut. Satu setengah cawan oat yang telah dimasak mengandungi kira-kira 6 gram serat. Anda boleh menambah buah-buahan di atas bubur oatmeal untuk memperkaya rasa.
  • Minyak zaitun, mengandung antioksidan yang dapat menurunkan kadar kolesterol jahat. Gunakan dua sudu makan minyak zaitun dalam sehari untuk salad atau masakan anda.
  • Kacang-kacangan seperti badam, pistachio, hazelnut, dan lain-lain boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Anda boleh menukar makanan berlemak seperti keju dan daging dengan kacang-kacangan.


Menjaga pengambilan makanan berkhasiat demi mengehadkan kandungan kolesterol buruk memang bagus, tapi langkah untuk menjalani pola hidup sihat juga sama pentingnya. Mulakan hentikan kebiasaan-kebiasaan lama yang buruk, seperti merokok dan mengambil minuman keras. Sebaliknya, mula biasakan diri untuk bersenam secara rutin.

Related Posts

Pentingnya Mengetahui Akan Kadar Kolesterol Normal
4/ 5
Oleh