Sunday, November 20, 2016

Bebas gluten, Tepung Jagung Adalah Rakan Diet Yang Baik

Tepung jagung biasa digunakan bagi memasak, tetapi lebih dari itu, tepung jagung mempunyai faedah khusus bagi mengesan keadaan kesihatan tertentu kerana kandungannya yang bebas gluten.

Sesuai namanya, tepung jagung atau tepung maizena berasal dari biji jagung. Awalnya tepung ini digunakan sebagai tepung kanji pada pakaian. Pada komuniti tertentu, tepung ini secara amnya digunakan bagi bahan tambahan dalam memasak, memekatkan kuah sup atau sos, atau boleh juga digunakan bagi membuat sirap jagung.

Bebas gluten, Tepung Jagung Adalah Rakan Diet Yang Baik

Selain digunakan semasa memasak, berikut beberapa faedah lain dari tepung jagung:

  • Bahan ini kadang-kadang juga terdapat dalam bahan bedak bayi.
  • Sebagai adunan pelapis nugget ayam bagi menjaga kerenyahan hingga lama selepas digoreng.
  • Bahan nonstick dari produk perubatan berbahan getah alami, seperti sarung tangan kesihatan dan kondom.
  • Bahan pembuatan bioplastik. Bioplastik adalah bungkusan atau beg plastik yang boleh hancur dengan sendirinya.


Di bidang kesihatan, tepung jagung digunakan sebagai sumber glukosa bagi penghidap penyakit penyimpanan glikogen atau glycogen storage disease (GSD). Selain itu, tepung jagung juga mempunyai faedah kesihatan lain, khususnya bagi penghidap penyakit Celiac.

Peranan Tepung Jagung bagi Penghidap Penyakit Celiac

Penyakit seliak ialah penyakit autoimun pada saluran penghadaman di mana diet yang mengandungi gluten boleh merosakkan lapisan dari usus halus. Penghidap seliak disyorkan bagi mengelakkan makanan yang mengandungi gluten.

Sebahagian penghidap penyakit ini boleh jadi tidak merasakan apa pun ketika tidak sengaja mengambil makanan mengandungi gluten. Pada sebahagian kecil kes yang berlaku, penyakit ini tidak disertai adanya gejala. Meskipun begitu, bukan bererti tidak ada kerosakan yang berlaku pada usus. Sementara pada sebahagian besar kes ini, gejala yang dapat dirasakan pada umumnya berupa cirit-birit dan sakit perut. Dalam jangka panjang, penghidap seliak yang terus mengambil makanan bergluten berisiko mengalami komplikasi serius, dari mula keradangan usus sehingga bahkan kanser usus kecil.

Gluten sendiri berasal dari kata dalam bahasa Latin, glue. Ini merupakan protein dalam bijirin dan yang berkaitan dengan biji-bijian, seperti gandum hitam dan barli. Tepung yang mengandungi gluten banyak digunakan dalam pengeluaran roti kerana bahan ini membuat adunan menjadi anjal, mudah dibentuk, dan mengembang. Gluten juga yang memberikan kenyal pada makanan.

Untuk mengelakkan komplikasi, para penghidap penyakit celiac disyorkan bagi menjalani pola makan bebas protein gluten. Perlu diketahui bahawa orang yang sihat pun boleh mengalami sensitiviti terhadap gluten. Dengan demikian mereka juga perlu mengelakkan pengambilan makanan bergluten. Ini perkara yang tidak mudah kerana begitu banyak makanan yang diolah dari tepung yang mengandungi gluten.

Tepung Jagung, Produk Bebas Gluten

Produk yang dilabel bebas gluten, seperti produk roti dan pasta, biasanya dibuat daripada tepung yang juga bebas gluten, seperti tepung jagung. Jika anda kesulitan menemuinya di kedai konvensional, anda boleh mencarinya di kedai-kedai dalam talian.

Selain produk yang diperbuat daripada tepung jagung, bahan segar berikut juga adalah makanan bebas gluten, antara lain buah-buahan dan sayur-sayuran, telur, daging, daging ikan, daging ayam, nasi, serta sebahagian besar produk olahan susu. Meski begitu, pastikan juga anda mengambil makanan-makanan ini tanpa campuran bahan yang mengandungi gluten. Untuk lebih memastikan, selain tepung jagung, masih ada tepung berbahan dasar lain yang boleh dipilih. Masih ada tepung beras, tepung kentang, dan tepung kacang yang boleh digunakan bagi menggantikan tepung yang mengandungi gluten.

Sebaliknya, banyak makanan lain yang sebaiknya dielakkan jika tidak berlabel bebas gluten, contohnya roti, kuih manis, gula-gula, bijirin, kentang goreng, sos sambal pembungkusan, sos salad, serta makanan ringan kerepek kentang. Proses pengolahan kumpulan makanan ini berkemungkinan telah tercampur oleh gandum sehingga berbahaya bagi penghidap seliak atau orang-orang yang sensitif terhadap gluten. Beberapa ubat-ubatan dan vitamin serta zat tambahan dalam makanan boleh jadi turut mengandungi gluten.

Akan tetapi, bagi menjaga agar tubuh tetap mendapat asupan yang tepat dan seimbang, ada baiknya berunding kepada doktor sebelum memulakan pola makan bebas gluten.

Related Posts

Bebas gluten, Tepung Jagung Adalah Rakan Diet Yang Baik
4/ 5
Oleh