Tuesday, November 15, 2016

Cara Diet Asli Ini Boleh Bikin Tubuh Sihat

Mempunyai berat badan yang ideal adalah impian ramai perempuan. Mulai dari minum ubat kurus, hingga pembedahan pun dijalankan. Malah, ada juga yang rela menjalankan diet ketat guna mendapatkan berat badan yang diingini. Padahal, ada cara diet alami yang masih boleh dijalankan untuk mendapatkannya.

Diet alami tidak sama dengan diet yang membuat anda harus menahan rasa lapar yang berlebihan. Diet asli bermakna anda dapat mengambil lebih banyak makanan dan tetap boleh mendapatkan berat yang anda mahu. Dengan nota, makanan yang membuat anda kenyang itu ialah makanan yang mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh.

Cara Diet Asli Ini Boleh Bikin Tubuh Sihat

Berikut ini ialah beberapa cara diet asli yang boleh anda perlu anda ketahui, jika benar ingin mempunyai berat badan ideal, dan tubuh yang sihat.

  • Makan sayur dan buah-buahan Melakukan cara diet asli sangatlah mudah, dan tidak perlu takut kelaparan. Pasalnya, ketika menjalani diet ini anda akan lebih banyak mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak hanya mengandungi vitamin tetapi juga serat dan air. Kandungan inilah yang dapat menjadikan anda merasa kenyang lebih lama. Sayur-sayuran dan buah-buahan juga mempunyai kalori yang rendah, sehingga anda tidak perlu terlalu bimbang dalam mengambilnya.
  • Minum cukup air Tubuh memerlukan cecair agar organ di dalamnya dapat berkhidmat dengan baik, menjaga suhu tubuh, melubrikasi sendi-sendi, dan melindungi ragam rangkaian sensitif. Tidak hanya itu, jika anda ingin cara diet asli anda berjalan lancar dan penghadaman anda baik, anda memerlukan cukup cecair, terutama dari air putih. Kerana, selain air boleh membantu mengalirkan makanan di dalam usus, menurut kajian jumlah pengambilan air putih berbanding terbalik dengan pengambilan minuman berkalori yang manis dan jenis cecair lain. Ertinya semakin banyak pengambilan air putih, maka semakin berkurang pengambilan jenis cecair berkalori dan manis. Adapun air yang diperlukan oleh tubuh ialah 2.2 liter per hari atau sama dengan 9 gelas. Dan untuk lelaki ialah 3 liter per hari atau bersamaan dengan 13 gelas.
  • Penuhi kalori harian yang diperlukan Berdasarkan usia dan jenis kelamin, seseorang memerlukan jumlah kalori yang berbeza. Misalnya saja, pada perempuan usia 19 hingga 30 tahun yang tidak aktif, kalori yang diperlukan ialah 2000. Sedangkan bagi mereka yang cukup aktif, kalori yang diperlukan ialah 2000 hingga 2200. Lalu, untuk lelaki usia 19 hingga 30 yang tidak aktif, kalori yang diperlukan ialah 2400. Lelaki yang cukup aktif memerlukan kalori 2600 hingga 2800 kalori per hari. Keperluan kalori yang diperlukan ini akan semakin berkurangan kira-kira 200 kalori, seiring bertambahnya usia. Kalori yang dipenuhi ini sebaiknya tidak lebih dari yang diperlukan oleh tubuh. Kenapa? Kerana jika anda mengambil kalori lebih dari yang diperlukan oleh tubuh, maka lebihan kalori tersebut akan disimpan di tubuh sebagai lemak di dalam sel-sel lemak.


Mendengar istilah cara diet asli mungkin anda akan terus berfikir bahawa cara ini akan perlu masa yang lama untuk mendapat berat yang diingini. Padahal, dengan lebih disiplin kepada diri sendiri dan ditunjang dengan sukan yang teratur, bukan tidak mungkin bahawa anda boleh mendapatkan apa yang anda mahu.

Related Posts

Cara Diet Asli Ini Boleh Bikin Tubuh Sihat
4/ 5
Oleh