Friday, November 4, 2016

Anjuran Makanan Dari Pakar Pemakanan

Ahli pemakanan memainkan peranan penting dalam memperbaiki kesihatan dan mengelakkan penyakit pada individu dan komuniti. Jika ingin hidup sihat, beberapa makanan yang dimakan dan tidak dimakan oleh ahli gizi berikut ini boleh anda tiru.

Pakar pemakanan adalah seseorang yang mengajar dan memberi tahu komuniti mengenai pemakanan dan pola makan yang sihat. Pakar pemakanan termasuk dalam profesion pemakanan iaitu suatu pekerjan di bidang pemakanan yang dilaksanakan mengikut suatu keilmuwan, mempunyai kecekapan yang diperoleh melalui pendidikan yang berjenjang, mempunyai kod etika, dan bersifat melayani komuniti.

Anjuran Makanan Dari Pakar Pemakanan

Semua ahli atau tenaga pemakanan tersebut harus lulus pendidikan di bidang pemakanan, uji kecekapan, serta berdaftar sesuai syarat perundang-undangan di Kerajaan.

Untuk memperkenalkan komuniti tentang pola makan sihat, pakar pemakanan tak hanya boleh ditemui langsung, mereka juga sering kali dimintai pendapat dalam pelbagai majalah, tabloid, atau laman web kesihatan. Berikut adalah beberapa cadangan pakar pemakanan mengenai makanan sihat.

Makanan yang disyorkan tidak diambil

Berbilang pakar pemakanan mengesyorkan untuk tidak terlalu banyak dan terlalu kerap memakan daging olahan seperti hot dog, daging asap, sosej; kopi yang dicampur gula; margarin; kuih atau makanan ringan pembungkusan, makanan dalam tin; atau bijirin yang ditambah gula. Kenapa? Kerana makanan tersebut boleh memperbaiki risiko penyakit kanser, kardiovaskular (jantung dan pembuluh darah), dan penyakit buah pinggang. Selain itu, tekanan darah, diabetes, dan kolesterol pun juga boleh naik.

Kacang-kacangan

Kacang adalah sumber protein yang murah serta boleh bikin kenyang. Ketinggian kadar serat dalam kacang menjadikan penganan ini lama dicerna oleh tubuh. Hasilnya, anda akan merasa kenyang lebih lama, sistem penghadaman bertambah sihat, dan melancarkan buang air besar. Selain itu, kacang juga rendah gula hingga boleh mengelakkan insulin dalam aliran darah meningkat. Makan penganan yang satu ini bahkan dikatakan boleh membantu mengelakkan kanser usus besar dan mengurangkan kolesterol darah.

Yoghurt

Yogurt mengandungi protein, kalsium, kalium, zink, vitamin B2, B12, dan magnesium. Si asid ini juga kaya akan bakteria baik (probiotik) yang diduga dapat membantu memperbaiki sistem kekebalan tubuh dan menyihatkan penghadaman. Yoghurt didakwa mampu menangani cirit-birit pada kanak-kanak, mengurangkan kolesterol tinggi (kolesterol total dan LDL), mengelakkan jangkitan kulat di faraj, dan merawat jangkitan bakteria yang boleh menyebabkan radang perut.

Ubi

Ubi ialah salah satu makanan yang paling berkhasiat. Ubi kaya akan kalium yang sihat untuk jantung, vitamin A untuk memperbaiki penglihatan, vitamin C, dan kalsium. Selain itu, ubi juga bebas lemak dan kolesterol serta rendah kalori. Bagi anda yang belum tahu, umbi-umbian yang manis ini boleh juga dimakan bersama dengan kulitnya.

Avokado

Avokado mengandungi banyak vitamin dan mineral seperti kalium (membantu mengawal tekanan darah), folat (untuk pembaikan sel dan selama masa kehamilan), lutein (baik untuk mata), vitamin B (melawan penyakit dan jangkitan), serta vitamin C dan E. Pengambilan avokado secara rutin dengan jumlah yang bersahaja atau mencampurkannya dengan makanan lain diduga berkesan menurunkan kolesterol jahat (LDL), memperbaiki kolesterol baik (HDL). Gabungan ekstrak avokado dengan minyak kacang soya malah boleh mengurangkan rasa sakit atau kesakitan pada pesakit artritis di pinggul dan lutut. Oh iya, buah berwarna kuning kehijauan ini juga rendah gula dan kaya serat. Di samping dimakan terus atau dibuat jus, anda boleh menyapu alpukat yang sudah dihaluskan ke atas roti tawar lalu taburkan dengan kacang walnut, madu, atau kayu manis.

Telur

Jika anda sedang tergesa-gesa dan tidak ada masa banyak untuk sarapan, tapi perut berbunyi, buat saja omelet telur. Telur kaya akan protein rendah lemak, vitamin, dan mineral. Telur bahkan dilengkapi oleh nutrisi pelawan penyakit, dapat mengurangkan risiko degenerasi makula yang berkaitan dengan usia (penyebab utama kebutaan pada warga tua), serta choline yang boleh memperbaiki perkembangan otak dan memori (daya ingat). Di samping itu, telur juga mengenyangkan. Tapi ingat, jangan pengambilan telur mentah kerana menjadikan anda cenderung terdedah kepada bakteria salmonella penyebab cirit-birit.

Jika anda ingin mengikuti nasihat pakar pemakanan, anda dinasihatkan untuk bertanya terlebih dahulu kepada doktor. Siapa tahu anda mempunyai alergi kepada satu atau beberapa jenis makanan. Di samping itu, disarankan untuk selalu mengambil makanan yang mengandungi protein, lemak, karbohidrat, vitamin, mineral, dan air yang seimbang.

Related Posts

Anjuran Makanan Dari Pakar Pemakanan
4/ 5
Oleh