Monday, October 3, 2016

Faedah Telur Dan Cara Menyimpannya

Telur dianggap sebagai salah satu sumber protein terbaik. Di samping protein, telur juga mengandungi banyak sekali vitamin dan mineral yang mempunyai peranan penting dalam memenuhi keperluan makanan sihat dan seimbang.

Telur adalah salah satu sumber makanan yang paling popular di tengah masyarakat. Di samping faedah yang banyak, rasanya enak dan boleh diolah dengan pelbagai cara. Lalu, apakah anda sudah memahami cara menguruskan telur dengan baik agar mendapat faedah telur secara maksimum?

Faedah Telur Dan Cara Menyimpannya

Apa Saja Faedah Telur?

Berikut pelbagai faedah yang boleh diperolehi daripada telur.

Telur tidak meningkatkan kolesterol dalam darah

Kolesterol yang dikandung telur, terutama dalam kuning telurnya, hanya sebahagian kecil yang akan mencapai peredaran darah. Kolesterol dalam makanan dianggap tidak seberbahaya lemak tepu dalam meningkatkan tahap kolesterol darah seseorang.

Sebagai catatan, lemak tepu dalam telur yang bersaiz besar hanya 1,6gr. Bandingkan dengan satu sudu makan mentega yang mengandungi 7GR. Banyak orang yang memalingkan diri dari telur kerana sedang menjalani diet, namun nyatanya tetap memakan aneka makanan bermentega. Tentu saja jika dikaitkan dengan data di atas, maka hal tersebut keliru.

Menyihatkan jantung

Meski kuning telur mengandungi banyak kolesterol, namun hal tersebut selamat bagi bilangan tertentu, bahkan bagi pesakit penyakit jantung sekalipun. Orang dengan kadar kolesterol normal disyorkan bagi mengambil telur satu hingga empat butir per minggu. Disarankanbagi penghidap sakit jantung bagi mengambil satu atau dua buah telur seminggu. Tetapi tidak ada batasan tertentu jika hanya mengambil putihnya sahaja, kerana putih telur tidak mengandungi kolesterol.

Kuning telur sendiri mengandungi lutein yang dianggap mampu mengurangkan risiko mengalami penyakit jantung. Akhir-akhir ini juga telah banyak beredar telur yang diperkaya omega-3 yang boleh membantu meningkatkan kesihatan jantung. Hingga kini faedah omega-3 dalam telur masih memerlukan pembuktian lebih lanjut.

Membekalkan nutrisi bagi tubuh

Ada banyak nutrisi yang diberikan sebutir telur bagi tubuh. Antara lain terdapat vitamin A dan aneka mineral fosforus, zat besi, seng, serta DHA. Telur juga dianggap penting bagi diet seorang vegetarian kerana mengandungi vitamin B12 sehingga boleh menggantikan peranan daging, ikan, dan produk susu.

Kuning telur juga mengandungi vitamin D yang berperanan penting dalam mengukuhkan tulang, gigi, dan memudahkan penyerapan kalsium. Salah satu kandungan kuning telur lain merupakan choline yang dijangka mampu mengurangkan risiko terjadinya kecacatan janin tertentu. Khususnya mengenai choline, penyelidikan mendalam masih diperlukan bagi membuktikan kebenarannya.

Baik bagi diet

Dengan kandungan protein yang tinggi dan kalori yang rendah, telur boleh dijadikan makanan ringan yang sihat bagi siapa pun yang sedang menjalani program penyelenggaraan berat badan. Dengan kandungan 6 gram protein dan hanya 80 kalori dalam setiap telur bersaiz besar, sebutir telur rebus sesuai dijadikan makanan ringan yang mengenyangkan.

Bahagian putih telur hanya mengandungi 15 kalori per butir telur. Di samping bebas kolesterol, putih telur juga bebas lemak tepu sehingga sangat ramah bahkan bagi pelaku diet ekstrem sekalipun.

Perhatikan Kes Ini Saat Hendak Mengambil Telur

Banyaknya faedah telur bukan bermakna perlakuan pada telur boleh sembarangan. Cara penyajian telur juga perlu diperhatikan. Bakteria boleh terdapat pada cengkerang maupun isi telur mentah. Bakteria tersebut boleh dengan mudah merebak ke makanan lain atau peralatan dapur bila berhati-hati menguruskannya.

Mengambil telur mentah atau setengah matang boleh menyebabkan keracunan makanan, khususnya bagi bayi, warga emas, ibu hamil, dan orang yang tidak sihat. Keracunan makanan kemungkinan boleh terjadi kerana telur boleh saja tercemar bakteria salmonella.

Jikapun ingin mengambil telur mentah atau setengah matang, pastikan telur tersebut jenis yang sudah dipasteur sehingga bakteria salmonella di dalamnya boleh dinihilkan. Pempasteuran merupakan prosedur pemanasan bagi membunuh bakteria. Bila ingin mengambil telur yang tidak dipasteur, perhatikan prosedur penyimpanan yang selamat, pakai alat dapur yang bersih, dan masak telur dengan baik.

Agar telur tetap selamat ketika hendak digunakan, perhatikan hal-hal berikut.

  • Elakkan menggunakan telur yang cengkerangnya sudah rosak sebab hal tersebut membolehkan pencemaran
  • Pastikan telur dari makanan lain dan simpan di tempat yang sejuk, kering, dan idealnya di peti sejuk dengan suhu di bawah 20ยบ
  • Pengambilan telur segera setelah dimasak. Jika menyimpan telur rebus di peti sejuk, jangan sampai lebih dari 2-3 hari.
  • Selalu cuci tangan dengan sabun sehingga bersih sebelum dan selepas menyentuh atau memasak telur.
  • Bersihkan semua peralatan masak yang digunakan bagi memasak telur.


Memang telur merupakan makanan popular bagi masyarakat. Malangnya, cara melayan telur yang baik masih belum diketahui oleh sebahagian besar orang.

Related Posts

Faedah Telur Dan Cara Menyimpannya
4/ 5
Oleh