Saturday, November 12, 2016

Di sebalik Faedah Tauge, Kenali Bahaya Dan Cara Mengambilnya

Taugeh merupakan salah satu jenis sayur yang banyak diambil komuniti kita. Menawarkan pelbagai kandungan nutrisi sebagai faedah Taugeh, tetapi ada beberapa kes yang perlu perhatian untuk mengelakkan risikonya untuk kesihatan.

Umumnya di kawasan Asia, termasuk Malaysia, Taugeh dibuat daripada kacang hijau. Walau ada pula Taugeh yang diperbuat daripada kacang soya. Amnya, proses kacang menjadi Taugeh dikehendaki masa sekitar satu minggu.

Di sebalik Faedah Tauge, Kenali Bahaya Dan Cara Mengambilnya

Memecahkan dan meningkatkan nutrisi

Seorang ahli pemakanan menceritakan, proses pertumbuhan biji menjadi Taugeh (sprouting) adalah proses memecah bentuk biji-bijian. Ahli gizi lain menyebut, proses tersebut juga bererti melegakan kerja sistem pencernaan dalam tubuh sekaligus membantu penyerapan zat besi, vitamin C, dan zinc yang terkandung di di dalam Taugeh.

Itu sebabnya Taugeh boleh menjadi pilihan ideal untuk yang menghadapi gangguan penghadaman, ataupun yang mempunyai reaksi sensitiviti terhadap biji-bijian.

Di samping memecah bentuknya, proses sprouting juga boleh meningkatkan kandungan asid amino lisin yang dikandung biji asal Taugeh, menurut sebuah kajian. Peningkatan lain ialah bilangan serat kasar hingga hampir dua kali ganda dalam Taugeh berusia 5 hari.

Di samping itu, sprouting seolah-olah juga mencetuskan peningkatan asid lemak esensial, kumpulan vitamin B, Vitamin E, dan karotenoid yang boleh diubah tubuh menjadi vitamin A. Sprouting didakwa turut meningkatkan keberkesanan mineral yang dikandung biji Taugeh.

Elakkan Penggunaan Taugeh Mentah

Taugeh biasa ditumis, menjadi pelengkap isian spring roll, ataupun dimasak dengan microwave. Nyatanya, Taugeh memang disyorkan untuk dibentangkan selepas dimasak.

Taugeh yang dijual dipasaran, mempunyai peluang mengandungi bakteria Salmonella. Jangkitan yang disebabkannya boleh menyebabkan gejala sakit perut, cirit-birit, sakit kepala, pening, muntah, dan demam. Di samping itu, ada pula risiko Taugeh terjejas bakteria Escherichia coli yang juga boleh membawa jangkitan.

Kemungkinan kes itu disebabkan pemilihan biji yang kurang bersih, kebersihan yang kurang baik, ataupun tercemar semasa proses sprouting. Di samping itu, keadaan panas dan lembap sepanjang proses perubahan kacang menjadi Taugeh juga boleh membantu bakteria tetap hidup.

Untuk mengambil Taugeh secara selamat, lakukan kes-kes sebagai di bawah.

  • Cium bau Taugeh yang akan anda beli. Jika Taugeh masih segar, sepatutnya tidak berbau. Elakkan jika timbul bau tak sedap daripada Taugeh.
  • Segera masukkan Taugeh ke peti sejuk atau peti sejuk. Tetapi, simpan berasingan Taugeh mentah daripada sayur-sayuran lain, untuk mengelakkan pencemaran.
  • Cuci bersih Taugeh serta sayur-sayuran dan buah-buahan lain, kes ini untuk menghapuskan bakteria yang berbahaya.
  • Elakkan pengambilan Taugeh mentah. Masak Taugeh hingga benar-benar matang yang ditandai dengan air mendidih.
  • Penting perhatian, Taugeh mentah sama sekali tidak boleh dimakan terutamanya bagi kanak-kanak, wanita hamil, lanjut usia, dan orang yang mempunyai daya tahan tubuh yang rendah.


Ramai nutrisi penting yang boleh diperoleh daripada faedah Taugeh, tetapi pastikan pengambilan Taugeh keluarga anda tetap selamat.

Related Posts

Di sebalik Faedah Tauge, Kenali Bahaya Dan Cara Mengambilnya
4/ 5
Oleh