Wednesday, October 12, 2016

Berbeza-beza Faedah Kacang Hijau

Ada pelbagai faedah kacang hijau, terlebih dengan harga yang agak murah, serta boleh diproses menjadi berbagai makanan dan minuman. Kacang hijau boleh menjadi salah satu pilihan anda untuk mencantikkan dan meningkatkan kesihatan tubuh.

Kacang hijau termasuk ke dalam jenis kacang-kacangan yang mempunyai sumber protein yang sangat baik, serta rendah lemak dan mengandungi banyak serat larut dan tidak larut. Selain protein dan serat, kacang hijau juga mengandungi pelbagai nutrisi vitamin dan mineral seperti asid folik, magnesium, karbohidrat yang tentunya akan memberikan banyak faedah bagi tubuh. Tentunya kacang hijau akan memberikan banyak faedah bagi tubuh.

Berbeza-beza Faedah Kacang Hijau

Berikut ini ialah pelbagai kandungan serta faedah kacang hijau yang sayang jika dilepaskan.

Magnesium

Magnesium merupakan salah satu mineral yang diperlukan oleh tubuh. Di dalam 100 gram kacang hijau sekurang-kurangnya terdapat 53% magnesium. Dengan mengambil cukup magnesium, anda boleh mengurangkan risiko osteoporosis pascamenopause pada wanita, dan boleh meningkatkan kepadatan tulang dan pembentukan sel-sel tulang. Selain itu, magnesium juga mempunyai kesan yang baik bagi pesakit diabetes, untuk kesihatan jantung, dan membantu dalam menurunkan gejala sindrom prahaid (contohnya kembung, sakit payudara, dan insomnia).

Karbohidrat

Siapa cakap kita tidak butuh karbohidrat? Meski seringkali dielakkan oleh mereka yang ingin menurunkan berat badan, ternyata karbohidrat penting bagi fungsi dan kesihatan tubuh. Kacang hijau termasuk salah satu sumber karbohidrat yang baik. Pada saat masuk ke dalam tubuh, karbohidrat akan dipecah menjadi glukosa yang berguna sebagai bahan bakar atau tenaga. Glukosa yang tidak terpakai akan berubah menjadi glikogen pada hati dan otot. Anda boleh mengambil sumber karbohidrat yang mengandungi serat, sehingga faedah karbohidrat akan dilengkapi dengan faedah serat yang baik dalam mengurangkan risiko sembelit atau konstipasi, menurunkan kadar kolesterol, dan baik untuk kesihatan usus.

Rendah lemak

Faedah kacang hijau lain ialah kacang hijau mempunyai kandungan lemak yang rendah. Dalam 100 gram kacang hijau sekurang-kurangnya terdapat 347 kilokalori dan 1,15 gram lemak. Dengan kandungan lemak yang tergolong rendah, penggunaan kacang hijau secara teratur boleh membantu pesakit kolesterol untuk menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh secara semulajadi.

Serat makanan

Mungkin anda sudah sering mendengar bahawa kacang hijau baik dimakan oleh wanita hamil. Tapi, ternyata kacang hijau juga mengandungi serat makanan yang tidak hanya bagus untuk melancarkan pencernaan, tetapi juga boleh membantu dalam menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh. Bahkan, serat makanan tersebut juga boleh membantu dalam menurunkan risiko penyakit jantung, dan diabetes. Semua hal ini tercapai kerana serat dari kacang hijau membuat anda kenyang lebih cepat dan lebih lama sehingga pola makan menjadi teratur serta menurunkan berat badan yang berlebihan.

Asam Folat

Asam folat yang terkandung di dalam kacang hijau cukup tinggi, sehingga kacang hijau baik untuk wanita yang merancang kehamilan atau ingin dalam masa kehamilan. Pemberian asid folik yang mencukupi sepanjang masa mengandung boleh memberikan perlindungan kepada bayi agar terhindar dari kelahiran pra-matang, keguguran, lahir dengan berat badan yang rendah, dan bahkan memberikan perlindungan dari lahir dengan cacat pertumbuhan sistem saraf (Neural Tube Defect) sekurang-kurangnya 50%.

Faedah kacang hijau yang berbeza-beza berasal dari kandungan nutrisi, vitamin, dan mineral yang kaya dalam kacang hijau. Tidak hanya beberapa kandungan di atas, kacang hijau juga mengandungi kalsium, zat besi, zink, kalium, fosforus, vitamin B1, B2, B3, B5, B6, vitamin C, vitamin E, dan vitamin Oleh kerana itu, mulakan untuk memasukan kacang hijau ke dalam menu makanan anda sehari-hari. Murah, mudah ditemui, dan boleh diproses menjadi pelbagai makanan.

Related Posts

Berbeza-beza Faedah Kacang Hijau
4/ 5
Oleh