Thursday, October 13, 2016

Faedah Cendawan Untuk Mengelakkan Penyakit

Cendawan tak hanya terkenal lazat, tetapi juga menyokong keadaan kesihatan. Mari mengetahui kandungan gizi lebih jauh, untuk mengambil manfaat cendawan yang boleh mengurangkan risiko penyakit berbahaya.

Penyelidikan mengungkap, cendawan mempunyai faedah antara lain anti keradangan, antivirus, antibakteria, dan mengandungi nutrisi yang dapat menyokong imunisasi atau daya tahan tubuh.

Faedah Cendawan Untuk Mengelakkan Penyakit

Penyelidikan lain menunjukkan pengambilan cendawan yang dibangunkan secara semulajadi boleh mengurangkan risiko obesiti, diabetes, dan sakit jantung. Selain itu, cendawan juga berguna untuk sumber tenaga, meningkatkan stamina tubuh, kesihatan rambut, sekaligus menjaga berat badan.

Kandungan nutrisi dari cendawan yang boleh membantu mengelakkan penyakit, antara lain:

Vitamin B.

Asam folat sebagai salah satu jenis vitamin B di dalam cendawan ini boleh memberi kesan serta memperbaiki proses sintesis DNA, sehingga dapat menghalang mutasi gen sebab kanser. Sementara, kandungan kolin dalam cendawan dapat membantu memperbaiki gangguan tidur, gerakan otot, serta kemampuan belajar dan daya ingat. Pemakanan ini juga dapat membantu penyerapan lemak dan mengurangkan keradangan kronik pada tubuh.

Vitamin C.

Bersama-sama dengan serat dan kalium, kandungan vitamin C dapat menjaga keadaan kesihatan jantung dan pembuluh darah jantung. Ini terjadi kerana sebatian ini menjaga tekanan darah seluruh badan termasuk jantung. Tekanan darah yang baik ikut menyihatkan jantung.

Vitamin D.

Cendawan mengandungi vitamin D yang mempunyai impak dalam tetapan kitaran pertumbuhan sel, sehingga dapat menghalang pertumbuhan sel kanser.

Selenium.

Cendawan mengandungi salah satu jenis mineral iaitu selenium. Mineral ini boleh memberi kesan fungsi enzim hati dan membantu detoksifikasi bahan-bahan yang boleh menyebabkan kanser. Selenium juga dapat menghalang keradangan, sekaligus menurunkan tahap pertumbuhan tumor. Dan lagi, selenium dapat meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan.

Serat pangan.

Kandungan serat tinggi pada cendawan boleh membantu menekan tahap gula darah, lipid, serta tahap insulin pada pesakit diabetes. Serat pangan juga dapat berguna dalam sistem pencernaan, yang dapat mengurangkan nafsu makan sekaligus membuat rasa kenyang bertahan lebih lama.

Makanan Rendah Kalori

Cendawan tergolong pengambilan yang rendah kalori, lemak, kolesterol, dan sodium. Secara umum, kandungan nutrisi cendawan hampir sama, meski terdiri daripada pelbagai jenis. Satu cawan cendawan putih mentah mengandungi 2.2 gram protein, 2.3 gram karbohidrat, dan 15 kalori. Cendawan tersebut tidak mengandungi lemak sama sekali.

Di samping itu, terdapat beberapa jenis cendawan yang diketahui berguna bagi kesihatan, antara lain cendawan shiitake, enoki, maitake, dan cendawan tiram (oyster).

Meski demikian, ada pula risiko memakan cendawan. Sebuah kajian terhadap haiwan menyebutkan, adanya risiko tumor akibat pengambilan cendawan. Di samping itu, diduga ada pula zat yang berpotensi menyebabkan kanser dari cendawan, setelah dimasak dalam suhu tinggi.

Sebahagian besar cendawan yang dijual di pasar raya tergolong selamat kerana dibangunkan di ladang khusus. Namun, elakkan cendawan yang tumbuh liar kerana berisiko mengandungi racun yang berbahaya.

Nikmati faedah cendawan yang boleh disajikan mentah bersama salad, dicampur ke dalam telur dadar ataupun dipanggang dan dijadikan inti dalam roti lapis. Tetapi, tetap hadkan pengambilan cendawan. Elakkan pengambilan cendawan jika anda mempunyai risiko alergi, atau konsultasi dengan doktor atau pakar pemakanan terlebih dahulu.

Related Posts

Faedah Cendawan Untuk Mengelakkan Penyakit
4/ 5
Oleh