Saturday, September 23, 2017

Mengungkap Fakta Mengenai Ubat Gigi

Mencari ubat gigi yang tepat bermula dari mengenali keperluan khusus gigi dan mulut anda. Ubat gigi yang tepat untuk orang lain belum tentu tepat untuk anda.

Begitu banyak pilihan jenis dan jenama ubat gigi di pasar raya. Mana yang patut dipilih? Berikut adalah beberapa jenis ubat gigi berdasarkan kandungan dan kegunaannya.

Mengungkap Fakta Mengenai Ubat Gigi

Sesetengah jenis Ubat Gigi yang sesuai dan Manfaatnya

Ubat gigi dengan flouride

Fluorida adalah bahan mineral yang paling penting yang mesti terkandung dalam setiap ubat gigi. Mineral ini bermanfaat untuk mengemaskini mineral pada kawasan gigi yang mula rosak akibat zat asam. Di samping itu ia dapat membantu e-mel atau lapisan luar gigi kekal kuat dan dilindungi daripada kerosakan yang disebabkan oleh asid dari pemprosesan makanan di dalam mulut.

Ubat gigi anti karang gigi

Pada mulanya, karang gigi adalah plak atau lapisan bakteria pada gigi yang kemudian mengeras dan sukar dibersihkan. Jika tidak dibersihkan dengan segera, boleh menyebabkan pembentukan yang akan menyebabkan penyakit gusi.

Sesetengah ubat gigi mendakwa mengandungi bahan seperti pyrophosphate dan zink sitrat yang boleh menghalang pembentukan karang. Juga mengandungi antibiotik trichlosan yang membantu membunuh bakteria di dalam mulut.

Namun di sisi lain, sebenarnya karang gigi hanya boleh dihilangkan oleh doktor gigi dan tidak boleh hanya dengan memberus gigi. Malah Ubat gigi antik sebenarnya boleh menyebabkan gigi menjadi sensitif terhadap selesema. Untuk plak, semua ubat gigi pastinya boleh mengeluarkan plak jika anda berus gigi dengan teknik yang betul.

Ubat gigi untuk gigi sensitif

Ubat gigi yang biasanya mengandungi kalium nitrat atau strontium klorida biasanya disyorkan untuk orang yang giginya mudah merasa sakit jika terdedah kepada makanan yang terlalu panas atau sejuk. Bahan di dalamnya membantu menyekat saluran saraf pada gigi. Tetapi perlu diingat bahawa cara terbaik untuk menangani gigi sensitif sebenarnya adalah dengan melakukan rawatan. Bukan meredam rasa ngilu.

Ubat gigi yang mengandungi pemutih

Ubat gigi yang menuntut gigi memutihkan biasanya mengandungi bahan pencahar yang berfungsi untuk menghilangkan kotoran pada gigi dan salutan supaya kelihatan lebih cerah. Meski secara umum Ubat gigi dengan pemutih relatif aman digunakan setiap hari, terlalu sering menggunakannya boleh berisiko merosakkan e-mel gigi.

Ada juga ubat gigi yang mengandungi baking soda yang didakwa berfungsi menghilangkan noda pada gigi. Tetapi sebenarnya bahan ini akan kehilangan manfaat jika terdedah kepada air. Di samping itu, ubat gigi jenis ini sebenarnya hanya boleh mengeluarkan kotoran pada permukaan gigi, tetapi tidak dapat mengubah warna asal gigi.

Garis Panduan Am

Berikut ini adalah beberapa garis panduan am untuk memilih ubat gigi untuk diri sendiri dan keluarga:

  • Pastikan jenama ubat gigi telah berdaftar dengan Kerajaan untuk keselamatan dan keberkesanan yang diuji.
  • Tahu keperluan dan keluarga anda. Bagi kanak-kanak, elakkan rasa ubat gigi dengan rasa pudina.
  • Tidak mengapa untuk mencuba jenama ubat gigi yang berbeza untuk mencari apa yang paling sesuai.


Satu lagi cara yang berkesan adalah meminta cadangan ubat gigi yang sesuai untuk anda kepada doktor gigi yang benar-benar mengetahui kesihatan pergigian anda.

Related Posts

Mengungkap Fakta Mengenai Ubat Gigi
4/ 5
Oleh