Sunday, September 24, 2017

Kesan Dari Bau Mulut Yang Tidak Dirawat

Bau mulut boleh jadi tanda adanya gangguan pada kesihatan gigi, mulut, atau keadaan perubatan tertentu. Jika tidak segera ditangani, bau mulut bisa berujung pada kerapuhan atau gigi yang mudah tanggal.

Bau mulut juga menjadi petunjuk adanya komplikasi daripada beberapa jenis gangguan kesihatan. Sebagai contoh, bau mulut yang memancarkan ammonia dikaitkan dengan gangguan buah pinggang, dan bau busuk mulut adalah salah satu komplikasi anorexia nervosa. Bahkan, bau mulut dengan bau yang manis atau buah-buahan dapat menjadi tanda ketoasidosis, komplikasi diabetes kronik.

Kesan Dari Bau Mulut Yang Tidak Dirawat

Anda mungkin tidak sedar mempunyai bau mulut, namun sering merasa dijauhi. Hal ini boleh dikaitkan dengan hasil sebuah kajian yang mendapati 78% kes bau mulut pada pesertanya, namun 20% di antaranya tidak menyedari mereka mempunyai bau mulut.

Masih dari penyelidikan yang sama, juga mendapati hubungan antara aspek psikosomatik dan pemilik bau mulut, iaitu kepercayaan menurun, kepekaan meningkat, dan selalu merasa 'rendah' dalam interaksi sosial. Anda yang mempunyai bau mulut mungkin telah merasakan ini, selalunya berasa malas untuk perjalanan atau semakin menjauhkan diri dari persekitaran.

Ternyata bau mulut bukan hanya tentang kesukaan memakan bawang atau kebiasaan berus gigi yang buruk, ya. Jadi, bagaimana untuk mengelakkan bau mulut, terutama jika anda tidak sedar akan bau mulut?

Cara mengelakkan Bau Mulut

Napas yang disebabkan oleh penyakit boleh hilang dengan merawat penyakit yang mendasari. Misalnya, bau mulut yang disebabkan oleh diabetes boleh dikurangkan dengan menjalani rangkaian rawatan diabetes. Bau mulut yang disebabkan oleh penyakit gusi boleh dihilangkan dengan melakukan pengendalian gangguan kesihatan pada gigi atau mulut.

Sementara itu, bau mulut yang disebabkan oleh penurunan kebersihan mulut, makanan dan minuman, diet tertentu, puasa, atau merokok boleh dihalang oleh penggunaan ubat kumur. Penggunaan ubat kumur atau mouthwash boleh anda jadikan rutin tambahan selepas menggosok gigi.

Anda boleh memilih ubat kumur antiseptik yang dapat mengelakkan bau mulut sekaligus membunuh bakteria pencetus timbunan plak di gigi dan masalah pada gusi, namun tidak menyebabkan iritasi. Terdapat juga varian mouthwash yang dipercayai mengelakkan pembentukan karang atau tartar, sambil mengekalkan gusi yang sihat. Maka dari itu, pilihlah ubat kumur yang sesuai dengan keperluan anda.

Mouthwash boleh mengurangkan bau mulut yang disebabkan oleh makan makanan yang bau kuat dan penyebab bau mulut yang disebutkan di atas. Untuk kebersihan mulut maksimum, anda dinasihatkan untuk membersihkan gigi anda dua kali sehari dengan berus gigi dan pasta gigi fluoride, diikuti dengan floss gigi dan mulut.

Pastikan anda menggunakan ubat kumur selama kira-kira 30 saat bermula dari rongga mulut hingga berkumur di tekak bahagian belakang. Sekiranya menggunakan cecair mouthwash dengan flouride, dinasihatkan agar tidak segera bilas dengan air selepas itu. Jangan lupa juga untuk membersihkan permukaan lidah untuk membersihkan bakteria dan melakukan pemeriksaan pergigian secara berkala, sekurang-kurangnya dua kali setahun.

Jika bau mulut tetap ada walaupun anda telah melakukan perubahan gaya hidup, menggunakan ubat kumur, dan menjaga kebersihan mulut, maka disyorkan berunding kepada doktor untuk mencari tahu penyebab lain dari bau mulut.

Nah, apa yang anda tunggu? Jangan biarkan kesan bau mulut jadi pembuli agenda bersosial atau mesyuarat penting anda. Ayo, mula jaga kebersihan rongga mulut supaya makin berani tunjukin dirimu tanpa terfikir bau mulut.


Related Posts

Kesan Dari Bau Mulut Yang Tidak Dirawat
4/ 5
Oleh