Saturday, December 31, 2016

Fakta Bahaya Kafein Bagi Pesakit Diabetes

Jika mata terasa berat dan ingin dipejamkan, namun masa dan tempat tidak menyokong, kopi sering kali dijadikan jalan keluar untuk menangani rasa mengantuk. Namun bagi pesakit diabetes jenis 2, bahaya kafein justeru boleh mengintai.

Kafein merupakan bahan utama dalam kopi yang mampu membuka sistem saraf pusat, melawan rasa lelah, serta meningkatkan kepekatan dan fokus. Menurut kajian, kesan perangsang kafein tersebut boleh langsung terasa 15 minit selepas minum kafein dan berlangsung hingga enam jam lamanya.

Fakta Bahaya Kafein Bagi Pesakit Diabetes

Tapi disyorkan untuk tidak terlalu banyak mengambil kafein dalam sehari. Apalagi jika kita mengalami penyakit diabetes jenis 2. Alih-alih mata celik dan segar yang diperolehi, bahaya kafein justeru siap mengintai dan menghampiri. Beberapa kajian menunjukkan bahawa kafein boleh mempengaruhi cara badan menggunakan gula dan mungkin memburukkan diabetes.

Kafein, baik atau buruk untuk diabetes?

Sebuah kajian kecil di Amerika telah mengumumkan bahawa minum empat cawan atau lebih kopi dalam sehari dapat meningkatkan kadar gula darah pada pesakit diabetes jenis 2. Penyelidikan lain terhadap pesakit diabetes yang mengambil kapsul mengandungi kafein setara dengan kira-kira empat cawan kopi, gula darah juga naik selepas sarapan, makan tengah hari, dan makan malam. Hal tersebut membuat mereka menjadi lebih sukar menguruskan keadaan diabetes yang dihidapi.

Ada pula kajian lain yang menunjukkan bahawa minum kafein sebelum makan boleh membuat kadar gula darah (glukosa) para pesakit diabetes jenis 2 naik selepas mereka makan. Hal ini menunjukkan adanya peningkatan rintangan insulin dan membuat kafein berbahaya bagi orang yang sudah mempunyai diabetes jenis 2.

Sudah terbiasa mengambil kafein dalam jangka masa yang lama juga boleh menukar sensitiviti glukosa dan insulin. Sering minum kafein dipercayai membuat insulin tidak sensitif, alias tidak berfungsi dengan baik.

Pada pesakit diabetes jenis 2 yang mengambil kopi dalam jangka masa yang lama, tubuh cuba untuk menjadikan lebih banyak insulin untuk menghilangkan gula dari aliran darah. Keadaan ini disebut sebagai "kesan toleransi". Kesan toleransi ini akan terbentuk selepas empat minggu mengambil kopi tersebut.

Namun rupanya, bahaya kafein tidak berpengaruh bagi mereka yang tidak mengalami diabetes. Kafein justeru dipercayai mengurangkan risiko terkena penyakit diabetes pada nonpenderita. Tapi bukan berarti pengambilan kafein boleh tak terbatas. Pada orang dewasa yang tidak mengalami diabetes, pengambilan kafein dihadkan hanya sampai 400 mg per hari. Jumlah itu tidak hanya diperolehi dengan minum kopi, tetapi juga minuman-minuman lain yang mengandungi kafein seperti teh, minuman ringan, coklat, atau ubat-ubatan.

Pengaruh kafein akan berbeza pada setiap orang. Jika anda mengalami diabetes atau sedang berjuang untuk mengawal kadar gula darah, disyorkan untuk menghadkan pengambilan kafein dalam minuman anda. Selain itu, rujuk dengan doktor untuk mendapat nasihat tentang bahaya kafein dan diabetes yang dihidapi.

Related Posts

Fakta Bahaya Kafein Bagi Pesakit Diabetes
4/ 5
Oleh