Monday, September 4, 2017

Maklumat Tentang Kulit Ayam

Siapa yang tidak tergoda dengan kelazatan kulit ayam? Salah satu bahagian ayam ini dapat menambat selera dan meningkatkan nafsu makan bagi siapa saja yang memakannya. Namun, amankah memakan kulit ayam bagi kesihatan anda?

Banyak orang yang suka memakan daging ayam beserta olahannya. Daging adalah sumber protein, vitamin, dan mineral yang baik dalam diet anda. Hampir semua bahagian ayam boleh dimakan, kulit ayam tidak terkecuali.

Maklumat Tentang Kulit Ayam

Bahaya Terlalu Banyak untuk Makan Kulit Ayam

Pelbagai olahan ayam memang mampu memanjakan lidah anda, mulai dari sate ayam, ayam goreng, gulai ayam, chicken nugget, dan lain-lain. Bahagian ayam yang boleh anda makan tidak hanya daging, tetapi juga kepalanya, kaki, leher, dan kulit ayam. Walaupun lazat, kulit ayam mempunyai 132 miligram kolesterol per 100 gram. Di samping itu, kulit ayam juga mengandungi jumlah lemak sebanyak 43.99 gram.

Berapa banyak lemak tepu dan kolesterol yang anda dapatkan pada daging ayam bergantung pada sama ada anda membuang kulit ayam, dan potongan bahagian ayam mana yang anda pilih dan makan. Daging dada ayam mengandungi kurang kolesterol, kira-kira 86 miligram per 100 gram. Sedangkan bahagian paha bawah mengandungi kolesterol dan lemak tepu yang tinggi iaitu 155 miligram, sayap ayam mengandungi 134 miligram, dan paha atas mengandungi 128 miligram. Namun secara umum, ayam tanpa kulit dan daging berwarna putih mengandungi sedikit kolesterol dan lemak tepu.

Walaupun daging dada ayam mengandungi sedikit kolesterol, tetapi bagaimana memasaknya sering menjejaskan kadar kolesterol. Ayam goreng ayam goreng dengan 89 miligram, goreng dengan adunan yang mengandungi 85 miligram, dibakar dengan 84 miligram, dan direbus tanpa kulit mengandungi 77 miligram. Kelihatan perbezaannya, kan?

Walaupun ayam biasanya dianggap sebagai pilihan daging rendah lemak, tetapi bagaimana memasak ia boleh membuat perbezaan yang besar. Sebagai contoh, paha ayam dengan kulit ayam yang masih di atasnya mempunyai lebih banyak lemak dan kolesterol daripada hamburger. Jangan buang kulit ayam pada ayam atau goreng, ia boleh menjadi makanan yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi.

Makan terlalu banyak kulit ayam nampaknya tidak menjadi berita baik untuk anda. Kerana kulit ayam yang digoreng mengandungi kadar kolesterol yang tinggi. Kolesterol adalah zat lilin yang terdapat dalam lemak atau lipid dalam darah anda. Tubuh anda memerlukan kolesterol untuk terus membina sel yang sihat. Walau bagaimanapun, peningkatan yang besar dalam tahap kolesterol adalah salah satu faktor risiko penyakit jantung, strok, dan penyakit arteri periferal. Kolesterol tinggi menyebabkan terjadinya penumpukan plak di dalam arteri yang mampu menurunkan aliran darah yang mempengaruhi fungsi sel dan organ yang dibekalkan oleh pembuluh darah tersebut. Biasanya, kadar kolesterol pada seseorang adalah di bawah angka 200 mg / dL.

Selain mengandung kolesterol dan lemak, nampaknya kulit ayam sering mengandung bakteria. Bakteria termasuk Campylobacter jejuni. Bakteria ini boleh menyebabkan penyakit Campylobacteriosis yang merupakan penyakit berjangkit, yang disebabkan oleh bakteria daripada genus Campylobacter. Kebanyakan orang yang terjejas oleh penyakit ini akan mengalami cirit-birit, kekejangan atau sakit perut, dan demam dalam tempoh 2 hingga 5 hari selepas terdedah kepada bakteria. Kulit ayam yang tidak dibersihkan juga boleh mengandungi bakteria Salmonella.

Cara Mengurangkan Kadar Kolesterol Anda

Sekiranya anda sudah suka memakan kulit ayam, anda perlu segera memeriksa kolesterol anda. Sebabnya, kolesterol tinggi tidak mempunyai sebarang gejala. Ujian darah adalah satu-satunya cara untuk mengesan kolesterol tinggi. Ujian darah untuk memantau paras kolesterol harus didahului dengan puasa selama 12 jam sebelum pensampelan darah.

Sekiranya kadar kolesterol anda terlalu tinggi, terdapat beberapa cara untuk mengurangkannya, termasuk:

  • Pilih biji-bijian kerana ia boleh meningkatkan kesihatan jantung. Pilih roti gandum, pasta gandum, dan beras perang.
  • Makan ikan untuk menjaga kesihatan jantung anda.
  • Pilih lemak yang sihat. Lemak tepu dan lemak trans boleh meningkatkan jumlah kolesterol dan LDL anda.
  • Hadkan pengambilan kolesterol anda. Selain daging ayam dan kulit ayam, telur ayam juga mengandungi kolesterol tinggi. Hadkan pengambilan telur ayam anda tidak lebih daripada 7 telur dalam seminggu. Jika anda suka telur ayam tetapi tidak mahu tahap kolesterol anda meningkat, makan putih telur sahaja. Putih telur tidak mengandungi kolesterol.
  • Makan makanan yang boleh menurunkan kadar kolesterol anda, termasuk makanan serat tinggi seperti oat, ikan, walnut dan badam, alpukat, dan minyak zaitun. Di samping itu, salad yang mengandungi sayur-sayuran berdaun hijau, irisan alpukat, satu sudu minyak zaitun, dan 3 auns daging dada ayam panggang tanpa lemak yang baik untuk meningkatkan kesihatan jantung dan saluran darah anda.


Selepas mengetahui kolesterol dan lemak dalam kulit ayam, tidak bermakna anda harus berhenti memakan kulit ayam sama sekali, terutamanya bagi anda yang benar-benar menyukai kulit ayam. Anda boleh menikmati hidangan kulit ayam, tetapi dalam bahagian yang lebih kecil dan tidak kerap. Jika anda ragu-ragu, tidak ada salahnya untuk berunding dengan doktor untuk mendapatkan maklumat pemakanan yang berkaitan dengan kulit ayam dan kesihatan lain.

Related Posts

Maklumat Tentang Kulit Ayam
4/ 5
Oleh