Friday, December 2, 2016

Mengenalkan Bubur Bayi Kepada Buah Hati Anda

Pada masa buah hati sudah menginjak usia enam bulan, maka mereka peluang sudah siap mendapat pengambilan makanan padat. Salah satu makanan padat yang boleh dijadikan pilihan untuk menunjang pertumbuhan bayi ialah bubur bayi.

Memberi makanan padat adalah langkah yang kritikal dalam perkembangan bayi. Jadikanlah kesempatan tersebut sebagai ajang untuk meneroka rasa dan tekstur makanan yang hendak dijadikan bubur bayi.

Mengenalkan Bubur Bayi Kepada Buah Hati Anda

Yang terpenting harus difahami oleh orang tua ialah jangan berpedoman kepada seberapa banyak bayi memakan makanan padat, tapi fokuskan kepada memberi kebiasaan kepada Si Kecil untuk makan. Seiring dengan perkembangan, tingkatkan jumlah dan variasi makanan sehingga akhirnya mereka mempunyai keupayaan untuk menjamu selera bersama keluarga dalam hidangan yang kecil.

Tanda-tanda Bayi Bersedia Mengambil Bubur

Selain umur, beberapa perkara di bawah ini menjadi penanda bahawa orang tua sudah boleh memberikan makanan pepejal kepada bayi.

Penyelarasan badan yang baik

Kesediaan yang ditunjukkan oleh bayi untuk menerima makanan padat boleh dilihat dari keupayaan menguruskan penyelarasan badan. Jika bayi sudah mampu melihat, mengambil, dan memasukkan makanan ke dalam mulutnya sendiri, peluang besar dia sudah bersedia menerima makanan pepejal.

Mempunyai berat badan yang sihat

Berdasarkan berat badannya, bayi biasanya bersedia menerima makanan semi padat termasuk bubur bayi ialah ketika berat badan ketika umur sekitar umur enam bulan menjadi dua kali ganda berat badan ketika lahir.

Dapat mengunyah

Kemampuan tidak kalah pentingnya yang harus dimiliki bayi juga ialah dapat mengunyah dan menelan makanan padat. Normal jika pada mulanya anda akan melihat Si Kecil mengalami kesulitan dalam mengunyah dan menelan makanan padat dengan baik.

Penasaran dengan apa yang anda konsumsi

Perhatikan Si Kecil saat anda ingin mengambil makanan di sisinya. Jika dia mensasarkan makanan dan cuba meraih apa yang ingin anda makan, hal ini menandakan bahawa ia sudah siap diberi bubur bayi.

Kepala bayi sudah tegak

Tanda bayi sudah layak diberi makanan bubur ialah ketika dia sudah mampu menahan kepala dengan tegak dan stabil.

Mampu duduk dengan baik

Pada awalnya, keupayaan bayi untuk duduk dengan baik dapat dijalankan di pangkuan anda. Pada saat bayi sudah dapat duduk dengan tegak dengan mandiri, berikan kerusi bayi dan dekatkan kepada bubur bayi yang diletakkan di meja untuk memudahkan dia menyantapnya.

Perhatikan Hal Ini ketika Hendak Memberi Bubur Bayi

Ketika bayi sudah berusia enam bulan dan menunjukkan tanda-tanda bahawa dia bersedia menerima makanan padat, maka orang tua disyorkan untuk mula berwaspada apa saja makanan yang dapat menyebabkan alahan. Makanan-makanan yang umumnya membawa alergi ialah telur, ikan, kerang, kacang soya, dan gandum.

Orang tua juga disyorkan untuk mengenali aneka makanan yang dapat membawa pembentukan gas. Banyaknya gas di dalam perut Si Kecil peluang akan menyebabkan ia merasa tidak selesa. Beberapa makanan yang dapat membawa banyaknya gas di dalam perut ialah bawang-bawangan, kacang-kacangan, susu, dan pelbagai sayur-sayuran golongan cruciferous (brokoli, kembang kol, dan kubis). Jika hendak mengenalkan makanan ini, sebaiknya tunggu hingga Si Kecil berusia 8-10 bulan.

Jika memungkinkan, berikan makanan organik atau daging yang berasal dari haiwan yang diternak, bukan diberi makanan. Epal, pic, anggur, strawberi, bayam, kacang polong, dan kentang dapat menjadi pilihan untuk dijadikan campuran bubur bayi.

Untuk umur 4-6 bulan, bubur bayi untuk anak anda dapat berbahan dasar pisang, avokad, atau ubi. Bahan lain yang dapat dijadikan bubur ialah lobak merah, bijirin untuk bayi, dan kacang polong.

Related Posts

Mengenalkan Bubur Bayi Kepada Buah Hati Anda
4/ 5
Oleh