Saturday, December 3, 2016

Pesakit Diabetes Tetap Boleh Makan Antara Pilihan Seafood Ini

Keseimbangan makanan, baik pada sisi pengambilan karbohidrat, protein, dan lemak sihat, sangat penting bagi seseorang yang hidup dengan diabetes jenis 2. Sebahagian orang malah merasa terbantu dengan mengira jumlah pengambilan karbohidrat. Sementara untuk pengambilan protein, dianjurkan memilih variasi pilihan makanan laut alias makanan laut untuk menggantikan pengambilan daging dan ayam.

Seseorang dengan diabetes dapat menikmati sebahagian makanan laut segar sebagai pola makan yang baik. Para pakar penyakit diabetes menganjurkan untuk memilih ikan demi kesihatan kardiovaskular (jantung dan pembuluh darah). Salah seorang pakar mengatakan bahawa ikan adalah barisan protein yang baik, sumber lemak sihat, serta mengandungi vitamin dan mineral yang penting untuk tubuh.

Pesakit Diabetes Tetap Boleh Makan Antara Pilihan Seafood Ini

Berikut adalah beberapa barisan makanan laut yang boleh dimasukkan ke senarai menu makanmu sehari-hari.

Kerang

Berkhidmat kerang-kerangan, ketam, ataupun udang utuh dengan cengkerang mereka sehingga untuk memakannya kamu butuh usaha. Ini boleh mencegahmu makan terlalu banyak yang mana tidak baik bagi pesakit diabetes.

Ikan sardin

Sardin dalam tin juga boleh menjadi barisan yang sihat bagi seseorang dengan diabetes. Harganya pun agak murah dan rasanya berbeza-beza. Ikan sardin kaya akan kalsium, vitamin D, serta asid lemak omega-3. Pilih sardin tin yang rendah garam sehingga kamu boleh memasukkannya ke dalam menu kegemaran dietmu.

Ikan nila atau tilapia sebagai sumber protein

Ikan yang rendah lemak namun kaya protein ini mudah ditemui. Anda boleh memproseskannya dengan ditumis menggunakan sedikit minyak atau menggunakan kuali nonstick sehingga hanya perlu menyembur sedikit minyak. Ikan ini boleh dihidangkan dengan nasi merah dan sayur-sayuran panggang.

Ikan kod panggang

Tekstur ikan kod lebih keras berbanding ikan nila sehingga lebih cocok bila dibakar atau grill.

Salmon sebagai sumber Omega-3

Mengambil salmon sering dianjurkan kerana ikan ini kaya akan asam lemak omega-3, iaitu lemak sihat yang boleh memperbaiki prestasi otak, jantung, kulit, dan lain-lain. Di sisi lain, harga salmon segar atau beku memang agak mahal. Bila bujetmu ketat, kamu tidak perlu bimbang kerana masih ada alternatif salmon dalam tin ataupun tuna tin yang biasanya agak lebih murah. Pilih ikan tin yang dikemas dengan rendaman air, bukan dengan rendaman minyak.

Trout sebagai sumber asid lemak

Ikan trout atau forel yang masih satu famili dengan salmon turut mengandungi omega-3 yang tinggi. Cuba trout panggang atau rebus yang berpengalaman tanpa garam dengan sedikit perahan lemon.

Udang untuk mengawal kalori

Dengan kandungan kolesterolnya yang tinggi berbanding makanan laut lain, udang kerap dijauhi pesakit diabetes. Namun, ini bukan bermakna udang harus dilenyapkan dari menu dietmu. Seorang pakar diabetes mengatakan bahawa memakan udang sebanyak satu takaran saji seminggu atau dua minggu sekali tidak masalah untuk jantung dan keadaan diabetes, apalagi bila kamu melaksanakan diet yang rendah lemak secara keseluruhan. Satu sukatan saji udang setara dengan 85-115 gram, sedangkan jumlah kolesterolnya setaraf dengan sebutir telur.

Pesakit diabetes boleh memasukkan pelbagai barisan makanan laut di atas ke dalam menu diet. Usahakan untuk mengambil dua takaran saji per minggu dengan cara divariasikan. Ikan adalah barisan menu yang disyorkan bagi pesakit diabetes kerana sebahagian besar ikan dan makanan laut pada umumnya mengandungi lemak jahat, lemak trans, dan kolesterol pada peringkat yang rendah. Ditambah lagi, sebahagian besar lemak yang terkandung adalah lemak sihat dan sama sekali tidak mengandung karbohidrat sehingga tidak akan menyebabkan kadar gula darah naik.

Makanan laut juga kaya akan protein berkualiti. Sebahagian jenis ikan adalah sumber asid lemak omega-3 yang baik. Asam lemak ini dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dengan cara:

  • Menurunkan tekanan darah.
  • Menurunkan kadar trigliserida.
  • Menghalang pengerasan arteri, serta membantu menurunkan risiko aritmia.


Satu hal yang perlu diingat adalah teknikal pemprosesan. Mengusahakan agar jangan melibatkan terlalu banyak penggunaan minyak, garam, dan tambahan tambahan kalori. Ikan adalah sebahagian daripada diet jantung sihat kecuali jika diolah dengan cara digoreng, apatah lagi menambah sos mayonaise manis atau tambahan kalori lain yang justru membatalkan faedah ikan itu sendiri. Sebagai alternatif yang tidak kalah enak, kamu boleh memproseskannya dengan dibakar atau grill.

Related Posts

Pesakit Diabetes Tetap Boleh Makan Antara Pilihan Seafood Ini
4/ 5
Oleh