Saturday, October 22, 2016

8 Hakikat Asid Lemak Tepu Yang Wajib Tahu

Bersama dengan kesedaran hidup sihat yang meningkat, kini semakin banyak orang yang berusaha mengelakkan asid lemak tepu. Berikut beberapa fakta asid lemak tepu yang harus difahami.

Pengambilan lemak dan asid lemak diperlukan sebagai pembekal tenaga dan membantu penyerapan beberapa jenis vitamin tertentu. Asam lemak jenuh adalah salah satu jenis asid lemak yang jika dimakan berlebih, justeru boleh berisiko merugikan kesihatan.

8 Hakikat Asid Lemak Tepu Yang Wajib Tahu

Hakikat seterusnya yang perlu diketahui tentang asid lemak tepu ialah:

  • Menukar asid lemak tepu dengan asid lemak tidak tepu akan mengurangkan risiko sakit jantung. Asam lemak tidak tepu seperti asid lemak omega 3 dan omega 6 yang boleh didapati dari minyak kacang soya, minyak canola, dan minyak jagung. Asam lemak tidak jenuh juga terdapat pada ikan laut seperti salmon dan makarel, serta kacang-kacangan.
  • Pola makan sihat dengan asid lemak tepu terhad boleh mengelakkan sakit jantung, terutama mengurangkan makanan yang diproses. Anda boleh mengambil nasi merah, ikan, kacang-kacangan, sayuran, biji-bijian, dan minyak zaitun. Penggunaan produk haiwan, keju, dan produk olahan susu secara terhad.
  • Asid lemak tepu hanya salah satu nutrisi makanan. Anda harus tetap memperhatikan pola makan secara keseluruhan. Diet Mediterranean dengan pengambilan lemak kira-kira 45% daripada kalori keseluruhan, dengan kandungan asid lemak tepu terhad, adalah salah satu pola makan yang dianjurkan.
  • Sebahagian besar lemak berasal dari haiwan mengandungi asid lemak tepu. Sebagai contoh, daging, roti, susu dan produk olahan susu lain banyak mengandungi asid lemak tepu. Selain daripada itu, beberapa minyak daripada tumbuhan seperti minyak kelapa dan minyak sawit juga tinggi kandungan asid lemak tepu.
  • Penyelidikan membongkar asid lemak lemak tepu kemungkinan berkaitan dengan beberapa jenis kanser tertentu, seperti kanser payudara, usus besar, ovari, dan kanser prostat.
  • Mengurangkan pengambilan asid lemak tepu tak lebih dari 10% dari keseluruhan kalori boleh membantu mengurangkan tahap kolesterol darah. Untuk orang yang berisiko tinggi penyakit kardiovaskular, pengambilan asid lemak tepu lebih rendah lagi iaitu 7% daripada keseluruhan kalori harian.
  • Mengambil makanan mengandungi asid lemak tepu berlebihan boleh meningkatkan kadar kolesterol dalam darah. Selain daripada itu, makanan yang tinggi asid lemak tepu juga kemungkinan mengandungi kalori tinggi.
  • Para ahli menuturkan, pengambilan asid lemak tepu berlebihan berkaitan dengan risiko penyakit kardiovaskular, seperti sakit jantung atau tekanan darah tinggi.


Selain daripada memerhatikan pola makan sihat yang tidak mengandungi asid lemak tepu berlebih, penting juga memberi perhatian kepada gaya hidup sihat lain. Mulakan bersukan teratur, elakkan tekanan berlebihan dan berhenti merokok. Jika perlu, rujuk dengan doktor mengenai keadaan anda dengan khas.

Related Posts

8 Hakikat Asid Lemak Tepu Yang Wajib Tahu
4/ 5
Oleh