Monday, October 10, 2016

Faedah Ikan Keli Tak Sikit

Ikan keli merupakan salah satu sajian lauk pauk yang banyak digemari. Namun, anda harus tahu faedah ikan lele dari sisi kandungan gizinya serta hidangan yang tepat untuk kesihatan tubuh.

Salah satu resipi ikan keli yang paling banyak dikenal di Indonesia, pecel lele. Dalam sajian itu, ikan keli digoreng atau dibakar kemudian dilengkapi dengan sayur dan sambal.

Faedah Ikan Keli Tak Sikit

Kandungan Gizi Ikan Lele

Ikan keli atau dikenali sebagai catfish merupakan jenis yang banyak diternak untuk kepentingan penggunaan. Tak hanya di Asia, ikan ini juga digunakan di negara-negara Afrika, Eropah dan Amerika Timur. Meski kualiti dan rasa lele dari pelbagai negara boleh berbeza, namun ikan ini dirujuk-sebut mempunyai banyak kandungan nutrisi yang bermanfaat bagi kesihatan tubuh.

Tiap 100 gram ikan keli mengandungi tenaga sebanyak 229 kilokalori. Kandungan protein dari keli dengan hidangan itu kira-kira 18 gram, karbohidrat kira-kira 8 gram, serat 0.7 gram dan lemak sebanyak 13 gram. Ikan keli juga mengandungi pelbagai vitamin dan mineral seperti vitamin C, vitamin A, vitamin B kompleks, serta kalsium, magnesium, fosforus, kalium, natrium, dan zinc. Ikan keli juga kaya kandungan vitamin D.

Ikan keli yang dibangunkan ladang, kemungkinan mengandungi merkuri lebih sedikit kerana diberikan makanan khusus. Ikan keli dari ladang juga dirujuk mengandungi sedikit asid amino 3 tapi asid amino 6 lebih tinggi. Pengambilan asid lemak ini dipercayai mampu mengurangkan risiko kanser jenis tertentu, keradangan seperti artritis artritis, mengurangkan tahap tekanan darah, bahkan menjaga kesihatan mental.

Meski demikian, kajian yang dilakukan mengungkap, asid omega 6 boleh mempengaruhi proses pembekuan darah dan terdedah terhadap proses pengoksidaan. Sehingga asid omega 6 meningkatkan risiko pembekuan darah, penyakit radang usus besar, dan kanser.

Hidangan Penggunaan

Ikan merupakan salah satu protein yang baik untuk menyokong jantung sihat. Meski demikian, tetaplah teliti menghidangkan ikan terutama pada bayi, anak-anak, serta wanita hamil. Pilih yang paling sedikit mengandungi merkuri, baik dari lingkungan ataupun industri. Merkuri yang berlebihan pada tubuh dapat mengakibatkan buruk, seperti gangguan perkembangan pada anak, penyakit kardiovaskular, dan bahkan kehilangan ingatan pada orang dewasa.

Untuk mengambil faedah ikan keli, sekaligus menekan risikonya, sebaiknya hadkan pengambilan ikan keli. Di samping itu, variasikan pengambilan ikan dari jenis lain yang kaya kandungan gizi seperti salmon dan tuna. Pengambilan ikan disyorkan sekurang-kurangnya dua kali dalam seminggu.

Yang tak kalah penting untuk mengambil faedah ikan keli yaitu dengan memasaknya dengan cara yang lebih sihat. Berbanding memproses makanan dengan cara menggoreng, ikan keli boleh dipanggang atau dibakar. Pilihlah sos yang rendah kalori.

Pemakanan ikan keli termasuk pengambilan protein yang baik untuk tubuh. Pilih cara memproses dan menu sihat yang sesuai selera untuk memaksimumkan faedah ikan keli.

Related Posts

Faedah Ikan Keli Tak Sikit
4/ 5
Oleh