Thursday, September 21, 2017

Mouthwash Sebagai Antiseptik Dalam Menjaga Kesihatan Mulut

Seriawan merupakan salah satu penyakit keradangan yang paling biasa menjangkiti kawasan di sekitar mulut. Bercakap mengenai kesannya, kemunculan Seriawan kerap mengganggu aktiviti seharian pesakit. Nasib baik, mengatasi Seriawan biasanya cukup dilakukan dengan Mouthwash.

Keradangan pada pesakit Seriawan biasanya menjejaskan membran mukus dan bibir. Apabila menyerang, penyakit ini boleh saja diikuti dengan munculnya koreng di daerah mulut, meski tidak selamanya demikian. Pelbagai punca seriawan yang umum antara lain jangkitan, kurang gizi, dan reaksi alergi, dan radioterapi.

Mouthwash Sebagai Antiseptik Dalam Menjaga Kesihatan Mulut

Sebab Mouthwash Berkesan Mengatasi Seriawan

Untuk merawat Seriawan, sebenarnya berkumur dengan Mouthwash sudah dianggap berkesan. Walau bagaimanapun, sehingga kebiasaan membilas masih jarang dilakukan oleh kebanyakan masyarakat kita. Padahal, Mouthwash merupakan salah satu produk penjagaan kesihatan mulut yang berperanan sebagai antiseptik.

Selain sebagai antiseptik, Mouthwash juga boleh dimanfaatkan untuk membunuh bakteria penyebab plak yang boleh menyebabkan gigi berlubang, radang gusi, dan bau mulut. Penggunaan mulut mouthwash sendiri adalah perlu kerana dalam sesetengah kes, memberus gigi dan menggunakan floss gigi tidak cukup berkesan untuk mengekalkan kesihatan mulut.

Keberkesanan Mouthwash untuk membasmi Seriawan sekurang-kurangnya telah disokong oleh sebuah kajian yang dilakukan antara tahun 1987 hingga 1990. Penyelidikan tersebut mendedahkan bahawa penggunaan Mouthwash povidone iodine dinilai efektif dalam mengelakkan Seriawan. Kajian itu sendiri termasuk 26 pesakit yang terdiri daripada 19 lelaki dan 7 wanita dengan usia purata 53 tahun. Peserta dalam kajian ini adalah pesakit dengan leukemia myelogenous akut atau biasanya disingkat sebagai AML.

Bukti yang dihasilkan disokong oleh kajian terbuka. Kajian ini cuba membuktikan manfaat Mouthwash yang mengandungi povidone-Iodine (PVP-I) untuk menyembuhkan Seriawan yang muncul akibat radiokemoterapi. Pesakit yang terlibat dalam kajian ini diberi langkah-langkah standard untuk mengelakkan penyebaran penyakit itu melalui nystatin, dexpanthenol, rutoside dan immunoglobulin.

Kemudian pesakit dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama menerima mulut mouthwash povidone-iodin, manakala kumpulan lain diberikan hanya air steril. Secara statistik, keputusan positif didapatkan di dalam kelompok yang menggunakan Mouthwash povidone-Iodine (PVP-I) sebagaimana para pesakit mampu mengurangkan kadar kejadian, keparahan dan tempoh Seriawan selama menjalani terapi radiokemoterapi antineoplastik.

Kriteria Mulut yang Disyorkan

Mouthwash untuk Seriawan sendiri boleh beraneka macam. Walau bagaimanapun, bagi yang terbuat dari Povidone-Iodine (PVP-I) dan nonalkohol dianggap mempunyai kelebihan. Ini telah dibuktikan dengan kajian yang dijalankan untuk mengukur keberkesanan tiga jenis Mouthwash. Ubat pencuci mulut yang lain diuji bebas daripada alkohol dengan kandungan 0.12 peratus chlorhexidine dan minuman keras mengandungi alkohol yang mengandungi garam atau soda.

Kajian itu diikuti oleh 80 pesakit yang menjalani radioterapi antineoplasty. Ada 76 pesakit yang menyelesaikan kajian dan hasilnya makin meyakinkan kajian mengenai kemampuan Mouthwash povidone-Iodine (PVP-I) dalam memerangi Seriawan. Hasilnya disimpulkan bahawa Mouthwash bebas alkohol berbahan povidone-iodin boleh mengurangkan keparahan dan menunda munculnya seriawan yang disebabkan oleh radioterapi antineoplasti.

Manfaat Lain Mouthwash

Selain terbukti berkesan boleh merawat Seriawan sebagaimana dibuktikan oleh pelbagai kajian, ternyata Mouthwash juga berguna untuk mengelakkan beberapa penyakit lain. Satu kajian yang dijalankan pada tahun 2005 mengesahkan ini. Disebutkan bahawa berkumur tiga kali sehari dengan air atau dengan Mouthwash povidone-Iodine (PVP-I) berkesan mengelakkan jangkitan saluran pernafasan. Di samping itu, rutin ubat gigi dengan Povidone-Iodine (PVP-I) juga boleh mengurangkan keterukan simptom jika dipengaruhi oleh ARI.

Sebaliknya, walaupun tidak terbukti secara saintifik untuk mengelakkan selesema, tetapi sekurang-kurangnya dapat melegakan gejala selesema dan sakit tekak. Peranan Mouthwash sebagai cecair antiseptik juga boleh menghalang bakteria dari mulut menyerang organ bahagian dalam tubuh, seperti tekak, perut, dan paru-paru.

Memandangkan manfaat Mouthwash povidone-Iodine (PVP-I) bukan sekadar untuk merawat Seriawan, tetapi juga berkesan dalam mengelakkan penyakit saluranpernafasan dan meringankan gejala selesema dan sakit tekak, maka sudah semestinya rawatan rongga mulut dengan produk Mouthwash dibiasakan dari sekarang.

Selain itu, jangan lupa bahawa membersihkan gigi dan rawatan floss gigi masih menjadi langkah terbaik untuk mengekalkan kesihatan mulut. Sebagai pelengkap, gunakan Mouthwash. Makin cepat terbiasa dengan penggunaan Mouthwash, maka kesihatan mulut dan kesihatan tubuh lebih mudah dijaga secara keseluruhan. Apa yang anda tunggu? Segera bersihkan mulut anda dengan Mouthwash.


Related Posts

Mouthwash Sebagai Antiseptik Dalam Menjaga Kesihatan Mulut
4/ 5
Oleh