Tuesday, September 5, 2017

Selain Fresh, Mouthwash Membantu Mengelakkan Masalah Gigi Dan Mulut

Berkumur dengan cuci mulut (mouthwash) selepas memberus gigi dipercayai menghilangkan nafas berbau dan memberi sensasi segar di dalam mulut. Bukan itu sahaja, ternyata terdapat pelbagai faedah menggunakan cuci mulut yang baik untuk kesihatan gigi dan mulut keluarga. Mouthwash membantu mencegah rongga, kerosakan gigi, sakit, jangkitan, dan abses gigi.

Mouthwash umumnya merupakan ubat cecair atau antiseptik yang digunakan untuk membersihkan rongga mulut seperti pinggang gigi, permukaan lidah dan gusi, dan mulut belakang atau tekak. Mouthwash menawarkan lebih banyak faedah dengan menjangkau kawasan-kawasan dalam rongga mulut yang tidak mudah dicapai dengan hanya memberus gigi anda.

Selain Fresh, Mouthwash Membantu Mengelakkan Masalah Gigi Dan Mulut

Mengelakkan Gigi Berlubang

Kerosakan gigi adalah masalah umum yang dihadapi oleh pelbagai kalangan masyarakat, mulai dari kanak-kanak, orang dewasa hingga tua. Keadaan ini boleh dipengaruhi oleh perkembangan bakteria di dalam mulut dan pertumbuhan plak atau tartar. Oleh itu, mengekalkan gigi dan mulut harian yang sihat yang disokong oleh penggunaan ubat kumur secara berkala, dijangka dapat mengurangkan risiko rongga, yang boleh menyebabkan rasa sakit, gigi sensitif, jangkitan, abses, sehingga gigi rosak.

Walaupun ia tidak boleh dikatakan sebagai pengganti kebiasaan berus gigi, penggunaan ubat kumur mempunyai banyak faedah untuk kesihatan mulut. Bukan hanya nafas yang menyegarkan dan mencegah rongga, penggunaan cecair mulut juga bertujuan untuk membantu mencegah kerosakan gigi, mengurangkan krim, mencegah gingivitis dan rongga mulut, dan boleh membantu memutihkan gigi.

faedah cecair mulut tidak kurang penting ialah membunuh bakteria di permukaan dan kawasan yang sukar dicapai dalam rongga mulut, bahkan mengurangkan risiko bakteria atau penyebaran bakteria melalui aliran darah dari mikroorganisma dalam rongga mulut. Sehingga, mouthwash berkesan membantu memastikan kesihatan gigi dan mulut, termasuk menjaga gigi kuat dengan melawan kuman penyebab gigi berlubang.

Pelbagai Kandungan Mouthwash yang Perlu Anda Tahu
Sesetengah produk pencuci mulut umumnya mempunyai bahan aktif berikut

  • Bahan pembunuh najis berbahaya, yang berguna untuk menyamar, mengurangkan walaupun mematikan punca kompaun yang berbahaya, seperti garam astringen atau cetylpyridinium klorida.
  • Peroksida, bahan aktif yang membantu menghalang kesan pada permukaan gigi. Biasanya terdapat dalam produk pencuci mulut pemutih.
  • Antiseptik seperti chlorhexidine dan minyak pati yang boleh membantu mengendalikan tartar dan gingivitis.
  • Fluorida, membantu mencegah kerosakan gigi dan rongga.
  • Antimikrobial, membasmi bakteria yang menyebabkan nafas berbau mulut, gingivitis dan tartar.


Produk pencuci mulut biasanya terdapat di pasaran, sama ada resipi atau bukan preskripsi, bergantung kepada formula pada cecair mulut. Walau bagaimanapun, terdapat juga cuci mulut yang hanya disediakan oleh preskripsi, seperti cecair mulut yang mengandungi klorheksidin.

Memilih Produk Mouthwash yang Tepat

Terdapat dua jenis produk pencuci mulut, iaitu kosmetik pencuci mulut dan ubat kumur ubat terapeutik. Walaupun mempunyai rasa yang baik di mulut, tetapi faedah perubatan kosmetik cecair biasanya hanya sementara. Sedangkan mouthwash terapeutik biasanya mempunyai faedah lebih efektif untuk mengurangkan plak, radang gusi, menghilangkan bau mulut, sehingga mencegah gigi berlubang.

Tidak semua produk pencuci mulut dicipta sama, ada beberapa perkara yang boleh menjadi pertimbangan untuk memilih produk pencuci mulut yang tepat yang sesuai dengan keperluan keluarga yang sihat:

  • Kecuali telah ditetapkan doktor, elakkan penggunaan mouthwash pada kanak-kanak di bawah umur 6 tahun, terutama yang mengandungi alkohol, kerana berisiko ditelan.
  • Beberapa produk mouthwash yang mengandungi formula minyak pati berkesan seperti thymol, menthol, methyl salicylate, dan eucalyptol juga boleh menjadi pilihan keluarga kerana berfaedah untuk mengatasi bau mulut, membunuh kuman penyebab masalah mulut, menghalang perkembangan karang gigi, dan mengurangkan radang gusi.
  • Sekiranya terdapat ahli keluarga yang mempunyai penyakit gusi, maka cecair mulut dengan kandungan chlorhexidine boleh menjadi pilihan.
  • Pilih produk pencuci mulut yang telah didaftarkan oleh Kerajaan, dan diiktiraf oleh Persatuan Perubatan Antarabangsa. Terdapat beberapa produk pencuci mulut organik yang juga terdapat di kedai-kedai kesihatan yang terkemuka.
  • Sekiranya keyakinan dicari, gunakan cuci mulut dengan rasa dan aroma pilihan.
  • Bagi yang sedang mengalami mulut kering, disyorkan untuk menggunakan tenaga air putih dan memilih produk mouthwash yang bebas alkohol, pasalnya alkohol boleh memburukkan lagi keadaan mulut kering.


Pilih produk pencuci mulut mengikut masalah yang anda ingin kendalikan. Mulai dari faedah asas mouthwash untuk membunuh kuman, faedah dasar serta faedah tambahan sesuai di bungkusan produk, serta yang memberikan rawatan menyeluruh untuk kesihatan gigi kanak-kanak, orang tua dan warga tua.

Peraturan Menggunakan Mouthwash yang Tepat

Setiap produk pencuci mulut mempunyai manual arahan sendiri, pastikan anda mengikuti nasihat yang sesuai mengenai pembungkusan produk. Secara amnya, ubat kumur digunakan dua kali pada waktu pagi dan petang, terutamanya selepas memberus gigi.

Tetapi tidak mengapa jika anda menggunakannya sebelum atau selepas memberus gigi anda. Ajarkan saudara terdekat anda bagaimana menggunakan cuci mulut dengan gargling hingga akhir tekak selama 30 hingga 60 saat. Umumnya terdapat segelas campak pada setiap produk pencuci mulut yang mempunyai saiz kira-kira 20 ml atau 4 sudu teh setara dengannya yang boleh digunakan pakai buang. Elakkan menggunakan lebih banyak dos ini kecuali disyorkan oleh doktor.

Selain menyikat gigi anda dan menggunakan cuci mulut, penting untuk mempunyai gaya hidup seimbang dan diet yang baik untuk mengekalkan gigi dan mulut yang sihat. Untuk keputusan yang berpanjangan dan tahan lama, disarankan agar sentiasa menjaga kebersihan mulut, meningkatkan penggunaan air, hadkan penggunaan kopi, teh dan soda, dan elakkan alkohol dan rokok. Jangan lupa untuk memeriksa dan membersihkan gigi ke doktor gigi sekurang-kurangnya enam bulan sekali.

Walaupun ia mempunyai banyak faedah, cecair mulut bukan merupakan penyelesaian untuk menyembuhkan masalah gigi dan mulut yang serius. Jika anda mengalami pendarahan dalam gusi dan nafas berbau yang tidak hilang, segera ke doktor gigi untuk mendapatkan penilaian perubatan dan rawatan yang lebih intensif.

Related Posts

Selain Fresh, Mouthwash Membantu Mengelakkan Masalah Gigi Dan Mulut
4/ 5
Oleh