Wednesday, September 20, 2017

Apa Saja Kesan Karang Gigi Dan Cara Mencegahnya?

Plak gigi akan terbentuk apabila bakteria dalam mulut bercampur dengan protein dan sisa-sisa makanan. Jika plak gigi tidak dibersihkan dengan kerap, maka karang gigi akan terbentuk secara automatik.

Karang gigi sendiri merupakan plak gigi yang mengeras dan berkembang sedikit demi sedikit. Iritasi dan keradangan akan kian mudah menimpa seseorang jika perkara ini dibiarkan. Karang gigi yang terbentuk, walaupun sedikit sekalipun, hanya doktor gigi yang mampu menghilangkannya.

Apa Saja Kesan Karang Gigi Dan Cara Mencegahnya?

Pelbagai Kesan Karang Gigi
Adanya karang gigi membuat proses memberus gigi dan flossing menjadi tidak berkesan lagi. Gangguan gigi ini akan memudahkan proses memecahkan enamel gigi yang disebabkan oleh asid yang dikeluarkan oleh bakteria mulut. Hal ini akan kian memudahkan munculnya gigi berlubang atau kerosakan gigi.

Karang gigi mempunyai kesan serius pada kesihatan mulut dan badan secara keseluruhan terutama jika tumbuh di atas garis gusi. Sebab ini merupakan tempat yang tepat bagi bakteria untuk bersarang, kemudian menyusup ke dalam gusi sehingga membuatnya rosak dan mengalami iritasi.

Salah satu kesan yang paling ringan daripada karang gigi adalah gingivitis alias keradangan gusi. Setelah gingivitis terjadi, sementara karang gigi tetap ada, maka gusi tinggal menunggu masa untuk terkena penyakit periodontitis. Penyakit ini berbentuk beg nanah yang timbul di antara gusi dan gigi.

Kesan lain yang berbahaya ialah risiko penyakit jantung dan strok yang nampaknya berkaitan dengan kesihatan gusi. Diduga, bakteria dan mikroorganisme yang terdapat dalam plak gigi boleh masuk ke dalam sistem peredaran darah. Keadaan ini boleh menyebabkan arteri tersumbat. Sekiranya aliran darah disekat, maka risiko mendapat penyakit jantung dan strok dianggap lebih tinggi.

Apabila sistem pertahanan tubuh melakukan reaksi perlawanan terhadap bakteria yang ada di dalam poket nanah maka secara bersamaan bakteria juga akan melepaskan zat pertahanan diri. Akibatnya, tulang gigi dan tisu lain di sekitarnya boleh rosak. Jika terus berlanjutan, maka bersiaplah kehilangan gigi, sekaligus mengurang kekuatan tulang di mana gigi tertanam.

Satu kajian menunjukkan bahawa risiko penghidap kanser meninggal lebih cepat berkaitan dengan tingginya kadar plak di gigi. Walau hal ini belum terbukti sepenuhnya dan masih perlu dipelajari secara lebih menyeluruh, menjaga kesihatan mulut sebaiknya tidak dianggap remeh.

Mencegah dan Rawat Karang Gigi
Beberapa tindakan yang boleh dilakukan agar karang gigi tidak berleluasa dalam mulut sehingga kesan buruknya boleh dicegah, antara lain:

Menjaga makanan

Bakteria di dalam mulut berkait rapat dengan jenis makanan yang dimakan. Mereka berkembang dengan baik apabila makanan manis dan berkanji dimakan. Bakteria akan melepaskan asid berbahaya apabila bertemu dengan kedua-dua jenis makanan di atas. Cara terbaik mengurangkan kemungkinan terbentuknya karang gigi adalah dengan menghadkan jenis-jenis makanan tersebut.

Elakkan merokok

Kebiasaan merokok meningkatkan risiko pembentukan karang gigi pada para pengisapnya.

Gunakan ubat gigi yang mengandungi fluorida

Ubat gigi yang mengandungi flouride dianggap mampu mencegah plak berkembang menjadi karang gigi. Ubat gigi jenis ini juga lebih berkesan dalam membaiki enamel yang rosak. Adalah lebih baik sekiranya pasta gigi yang digunakan juga mengandungi triclosan yang mampu melawan bakteria yang tinggal di plak gigi.

Flossing

Membersihkan gigi dengan benang atau flosing adalah penyelesaian yang paling berkesan untuk membersihkan plak gigi di pinggir gigi sehingga mengurangkan kemungkinan pembentukan karang gigi. Lakukan hal ini meski sudah memberus gigi rutin sebagaimana disyaratkan di atas.

Memberus gigi

Memberus gigi dua kali sehari selama sekurang-kurangnya dua minit dianggap mampu mencegah tumbuhnya karang gigi. Gunakan berus gigi yang lembut dan mampu menjangkau bahagian belakang gigi geraham.

Kerana menghilangkan karang gigi hanya boleh dilakukan oleh doktor gigi, maka mengunjungi klinik rawatan gigi secara berjadual adalah cara terbaik. Mengunjungi doktor gigi sekali setiap enam bulan sangat disyorkan untuk mengekalkan kebersihan mulut.

Related Posts

Apa Saja Kesan Karang Gigi Dan Cara Mencegahnya?
4/ 5
Oleh