Monday, December 12, 2016

Mengawal pengambilan karbohidrat Demi Hidup Yang Lebih Sihat

Masyarakat biasa mengambil nasi sebagai karbohidrat. Bahkan ada anggapan di komuniti bahawa jika belum makan nasi berarti belum makan. Padahal, di balik nikmatnya nasi tersimpan karbohidrat tinggi yang apabila dimakan berlebihan boleh menyebabkan kelebihan kadar gula darah yang berujung pada pelbagai penyakit, salah satunya adalah diabetes.

Apabila dimakan, badan menukar karbohidrat menjadi gula. Gula inilah yang akan digunakan sebagai tambahan tenaga bagi otak dan otot dalam bekerja sehari-hari. Ada tiga jenis karbohidrat, iaitu gula, pati, dan serat. Dengan kata lain, tidak semua karbohidrat adalah gula, tetapi semua gula berasal dari karbohidrat.

Mengawal pengambilan karbohidrat Demi Hidup Yang Lebih Sihat

Fahami tentang Karbohidrat dan Kalori

Kalori ialah jumlah tenaga yang diperlukan untuk bekerja. Sebagaimana tubuh memerlukan kalori untuk bertahan hidup, maka tanpa bekalan kalori yang berkadar, tubuh menjadi kekurangan tenaga. Selain itu, seluruh organ tubuh tidak boleh bekerja secara optimum atau bahkan boleh berhenti.

Keperluan kalori tiap orang berbeza-beza, bergantung kepada bangsa, usia, jenis kelamin, saiz fizikal, serta aktiviti sehari-hari. Begitu banyaknya faktor yang menentukan sehingga sukar untuk menentukan keperluan kalori rata-rata tiap orang per hari.

Tetapi yang pasti, dalam sehari saja, manusia memerlukan karbohidrat sebanyak 45-65 peratus daripada jumlah keseluruhan kalori yang diperolehi tiap hari. Jangan lupa, karbohidrat bukan hanya berasal pada nasi, tetapi juga dari makanan berjenis pati (kentang, jagung, labu, roti, bijirin, kacang-kacangan), serat (buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, biji-bijian), dan gula (madu, sirap, makanan manis). Anda boleh mengawal karbohidrat yang dimakan dengan cara membaca label pada bungkusan makanan.

Anda perlu untuk mengetahui bahawa:

  • 1 gram karbohidrat mengandungi 4 kalori;
  • 1 gram protein mengandungi 4 kalori; dan
  • 1 gram lemak mengandungi 9 kalori.


Jika diaplikasikan pada sebiji telur ayam seberat 243 gram, maka kalori yang diperolehi:

  • Lemak 24 gram (bermakna 216 kalori);
  • Protein 31 gram (bermakna 124 kalori); dan
  • Karbohidrat 2 gram (bermakna 8 kalori).


Maka jumlah seluruh kalori dari sebutir ayam tersebut ialah 348 kalori. Bermakna jika keperluan harian anda ialah 2,000 kalori, maka anda boleh mendapatkannya dari makanan yang berbeza-beza dengan kandungan protein dan serat, bukan hanya dengan memakan karbohidrat dalam jumlah banyak.


Elakkan Pengambilan Karbohidrat Berlebihan

Karbohidrat penting bagi tubuh sebagai sumber utama dalam mendapat tenaga. Setelah karbohidrat masuk ke tubuh dan diubah menjadi glukosa, bahan-bahan ini akan diserap sel-sel tubuh dengan bantuan hormon insulin.

Ketika karbohidrat yang masuk ke tubuh dinilai terlalu banyak, maka hormon insulin berisiko tidak mampu lagi membantu glukosa diserap sel-sel tubuh. Sebagai akibatnya, kadar glukosa atau gula di dalam darah meningkat, menjadikan anda berisiko menghadapi diabetes.

Soya sebagai Makanan Tinggi Protein dan Serat

Kerana biasa memakan nasi yang tinggi karbohidrat, kita cenderung masih merasa lapar jika hanya mengambil nasi dalam jumlah sedikit. Di lain sisi untuk mengelakkan penyakit obesiti dan diabetes, pengambilan karbohidrat perlu dihadkan.

Untuk mengawal nafsu makan, cubalah mengambil soya atau makanan yang mengandungi soya 2 jam sebelum waktu makan. Soya merupakan sumber protein lengkap dengan adanya semua jenis asid amino di dalamnya. Makanan yang satu ini juga mengandungi isoflavon, iaitu sebatian semulajadi estrogen yang mampu membantu mencegah penyakit kanser, osteoporosis, dan penyakit-penyakit kardiovaskular, seperti penyakit jantung. Isoflavon juga bersifat membantu menyembuhkan gejala menopause.

Kelebihan lain dari soya ialah kandungan seratnya yang tinggi. Serat dari soya dapat memberi faedah kesihatan termasuk kesihatan penghadaman serta berpengaruh dalam menurunkan kolesterol darah. Mengambil makanan yang mengandungi serat tinggi ini akan menjadikan anda merasa kenyang lebih lama. Berkat pengambilan soya di dalam menu sehari-hari, anda tetap boleh mengambil karbohidrat tanpa berlebihan kerana pada prosesnya menjadikan tubuh tidak cepat merasa lapar.

Selain dari itu, satu hal yang terpenting ialah bagaimana tubuh boleh mendapat pemakanan yang sesuai dengan keperluan sehari-hari. Anda tidak perlu untuk mengurangkan atau meningkatkan pengambilan makanan. Begitu pun dengan karbohidrat yang dalam hal ini ialah nasi. Menghadkan karbohidrat ialah cara utama dalam menjadikan hidup sihat bagi anda dan keluarga.

Related Posts

Mengawal pengambilan karbohidrat Demi Hidup Yang Lebih Sihat
4/ 5
Oleh