Sunday, December 11, 2016

Menikmati Ikan Bakar Tanpa Takut Risiko Kanser

Membakar atau pemanggangan ialah dua cara yang paling sihat untuk memproses makanan. Membakar bermakna memasak tanpa minyak yang bermakna tanpa mengandungi tambahan kalori dan lemak. Di sisi lain, proses membakar mengandung risiko yang berbeza jika tidak dilakukan dengan betul.

Membakar memang menjadikan ikan lebih lazat berbanding digoreng ataupun dikukus. Tetapi ikan bakar yang belum matang sepenuhnya boleh mengandungi bakteria, seperti E.coli dan salmonella yang boleh menyebabkan cirit-birit, muntah, dan sakit perut.

Menikmati Ikan Bakar Tanpa Takut Risiko Kanser

Di samping itu, apabila ikan dibakar pada suhu tinggi, protein otot yang bertindak balas terhadap panas membentuk heterocyclic amines (HCAs) yang boleh membawa mutasi DNA yang akhirnya justeru mencetuskan kanser. Lemak yang jatuh menitis ke arang dan terbakar, akan menimbulkan asap. Asap dari pembakaran ini sendiri mengandungi polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) yang jika kemudian mengepul ke atas dan disimpan dalam ikan dan daging yang dibakar, ia juga dapat meningkatkan risiko terjadinya kanser.

Petua Sihat Mengolah Ikan Bakar

Walaupun sebenar belum ada kajian populasi yang mencari hubungan sebab-akibat yang jelas antara pendedahan HCA dan PAH dalam daging atau ikan bakar terhadap kemunculan sel kanser pada manusia, tetapi tidak ada salahnya untuk mengambil langkah jangkaan. Tahapan berikut diharapkan dapat menjadi panduan pemprosesan ikan bakar menjadi lebih sihat.

Hal-hal yang perlu disiapkan sebelum membakar ikan, antara lain:

  • Jika anda berbuat demikian di dapur, pastikan dulu sudah dibersihkan demi mengelakkan bahan-bahan makanan terdedah kepada kuman.
  • Cuci tangan dengan air panas dan sabun sekurang-kurangnya selama 20 saat, terutama sebelum dan selepas memproses ikan mentah.
  • Pisahkan ikan daripada makanan lain yang mungkin akan dibakar seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Simpan ikan dalam peti sejuk untuk menjaga keawetannya.
  • Perasakan ikan sebelum dibakar. Penyelidikan mendapati bahawa ikan yang berpengalaman lebih dulu, misal dengan cuka, jus lemon, kunyit, bawang merah, bawang putih, ataupun minyak zaitun dan rempah boleh mengurangkan kandungan HCA hingga 99 peratus.
  • Memproses ikan dalam ketuhar terlebih dahulu sekurang-kurangnya selama dua minit juga dapat mengurangkan kandungan HCA.
  • Lebih baik gunakan panggangan berbahan bakar gas yang lebih bersih berbanding yang berbahan bakar arang atau briket konvensional.
  • Persiapkan ikan dalam potongan-potongan yang lebih kecil sehingga tidak perlu masa yang lebih lama untuk dibakar.


Proses pembakaran juga perlu diperhatikan, iaitu:

  • Panaskan panggangan sekurang-kurangnya 15 minit atau maksimum 25 minit untuk mendapatkan suhu yang tepat.
  • Sapu panggangan dengan minyak agar bahan yang dibakar tidak melekat.
  • Ikan bakar boleh saja kelihatan garing di luar, tapi bahagian dalam masih mentah. Cara pengukuran yang paling tepat boleh menggunakan termometer makanan yang dimasukkan ke dalam sisi daging yang tebal. Ikan amnya dapat disebut matang jika bahagian dalamnya sekurang-kurangnya mencapai suhu 62 darjah C
  • Kurangkan bara api sehingga ikan dapat dibakar lebih lama dengan suhu lebih kecil.
  • Balikkan kedudukan ikan dengan hati-hati lebih sering untuk mencegah pembentukan HCA.
  • Gunakan peralatan yang berbeza untuk menangani ikan yang masih mentah dengan sayur-sayuran untuk mengelakkan pencemaran silang.


Cuba lakukan langkah-langkah ini selepas selesai membakar ikan.

  • Rehatkan ikan bakar yang sudah matang pada pinggan terbuka selama sekurang-kurangnya 10 minit sebelum dihidangkan.
  • Pada masa menanti untuk dimakan di meja, tutup ikan bakar dengan tudung saji untuk mengelakkan dicemari oleh lalat pembawa bakteria.
  • Pastikan untuk mencuci bersih semua peralatan pemanggangan dengan sabun cuci dan air hangat sebelum digunakan semula untuk mengelakkan pencemaran pada makanan lain.
  • Simpan ikan yang belum sempat dibakar dalam peti sejuk, terutama jika belum diolah kembali dalam 1-2 hari ke depan.


Pada masa menyantap ikan bakar, buang bahagian yang hangus. Tambah juga sayur-sayuran ke dalam menu, kerana sayur-sayuran yang dibakar tidak membentuk HCA. Dengan memproses ikan bakar secara lebih tepat, diharapkan kandungan nutrisi dalam ikan tetap terjaga dan boleh terhindar dari risiko buruk pembakaran.

Satu tips penting bagi anda yang ingin memasak atau pemanggangan daging ayam, tidak perlu mencuci daging dengan air. Mencuci daging ayam mentah dengan air hanya akan membawa daging tercemar oleh kuman yang boleh membawa keracunan makanan.

Related Posts

Menikmati Ikan Bakar Tanpa Takut Risiko Kanser
4/ 5
Oleh