Monday, October 3, 2016

Makanan Sihat Untuk Pesakit Kolesterol Tinggi

Pengambilan makanan yang sihat dapat membantu anda mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Kolesterol sudah tidak lagi hanya menjadi masalah orang tua, juga pada usia muda pun seseorang boleh mengalami kolesterol. Penyebabnya berbeza-beza dan salah satunya adalah kurang mengambil makanan sihat.

Makanan Sihat Untuk Pesakit Kolesterol Tinggi

Banyak mengambil makanan cepat saji boleh meningkatkan kadar kolesterol. Jika kolesterol sudah bersarang di tubuh kita maka boleh menyebabkan serangan jantung, strok dan beberapa penyakit lain. Jika anda sudah terlanjur mengalami kolesterol tinggi, sudah sepatutnya anda menjaga makanan dengan mengambil makanan sihat.

Makanan Sihat untuk Pesakit Kolesterol

Guna mengurangkan kadar kolesterol dalam darah, anda memerlukan makanan yang sihat yang boleh menurunkan kolesterol. Berikut ini adalah makanan yang baik untuk anda konsumsi:

  • Makanan yang diperkaya sterol dan stanol. Fungsi dari kedua-dua unsur ini adalah menghalang tubuh untuk menyerap kolesterol. Makanan yang mengandungi sterol dan stanol adalah kacang-kacangan, biji-bijian, sayur-sayuran, buah-buahan, dan minyak sayur-sayuran, kecuali minyak kelapa sawit dan minyak kelapa. Minyak kelapa sawit dan minyak kelapa adalah jenis minyak sayuran yang kaya akan lemak tepu. Anda juga boleh mengambil makanan tambahan yang mengandungi sterol dan stanol. Pengambilan sekurang-kurangnya 2 gram sterol atau stanol boleh mengurangkan kadar kolesterol dalam darah sekurang-kurangnya sepersepuluhnya.
  • Avokad. Buah ini salah satu yang kaya kandungan lemak tak tepu. Usahakan untuk mengambil avokad dalam bentuk buah, tidak dalam bentuk jus yang sudah dicampur gula dan susu. Pesakit kolesterol tinggi perlu menghadkan pengambilan lemak tepu. Batas pengambilan lemak tepu pada wanita adalah 20 gram, sedangkan batas untuk lelaki adalah 30 gram.
  • Ikan dan asid lemak omega 3. ikan seperti salmon, ikan kembung, tuna, dan sardin mengandungi asid lemak omega 3 yang baik untuk mengurangkan tekanan darah. Omega 3 memang tidak berpengaruh pada kadar kolesterol jahat (LDL) darah, tapi dapat mengurangkan risiko terbentuknya darah beku. Makanlah sekurang-kurangnya dua hingga tiga kali dalam seminggu. Omega 3 mengurangkan kemungkinan munculnya serangan degupan jantung tidak teratur serta mengurangkan kadar trigliserida dalam darah.
  • Jelai dan oat. Mengambil lebih banyak kedua-dua jenis makanan ini boleh mengikat kolesterol dalam usus dan mencegah diserap oleh tubuh. Hal ini terjadi kerana kedua-dua jenis makanan ini mengandungi serat yang dipanggil beta glucan. Pengambilan kira-kira 3 gram makanan yang kaya akan beta glukan dalam sehari dipercayai dapat mengurangkan kolesterol dalam tubuh. Selain kedua-dua jenis makanan ini, kacang merah juga mengandungi serat larut. Anda boleh menjadikan bubur oat sebagai sarapan dan mencampurkannya dengan buah-buahan seperti pisang untuk menambah kadar serat dalam makanan anda.
  • Kacang-kacangan. Kacang boleh mengurangkan kolesterol dalam darah kerana mengandungi protein, vitamin E, lemak tak tepu, magnesium, serat, dan kalium. Anda boleh mengurangkan kolesterol anda sebanyak 5% jika mengambil kira-kira 1-2 auns kacang-kacangan dalam sehari.
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran. Tidak perlu diragukan lagi, jika anda ingin lebih sihat sebaiknya anda mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Kenapa? Kerana buah-buahan dan sayur-sayuran merupakan makanan dengan lemak tepu yang rendah. Jika anda mengambilnya lebih banyak maka anda akan lebih merasa kenyang sehingga mengurangkan kemungkinan mengambil makanan dengan lemak tepu. Pengambilan makanan yang kaya akan serat seperti brokoli, epal, pir, ubi, strawberi dan terung dapat mengurangkan kolesterol.
  • Makanan yang mengandungi kacang soya. Makanan seperti puding soya tanpa gula, susu soya, kacang edamame dan tahu mengandung protein yang boleh mengurangkan kolesterol dalam darah. Mengambilnya sebanyak 0.5 auns dalam sehari boleh mengurangkan kolesterol anda sekurang-kurangnya 6%.


Tiap makanan yang dijelaskan di atas memberikan manfaat tersendiri, namun perubahan gaya hidup juga membantu dalam mengurangkan kolesterol tinggi. Selain menukar menu makanan, mengurangkan kolesterol tinggi boleh disertai dengan bersenam secara rutin, menjaga berat badan ideal, dan berhenti merokok.

Namun jika anda sudah menjalani hidup sihat dengan mengambil makanan sihat dan melakukan sukan, tapi kolesterol anda masih saja tinggi, cubalah hubungi doktor anda.

Related Posts

Makanan Sihat Untuk Pesakit Kolesterol Tinggi
4/ 5
Oleh