Monday, October 3, 2016

Berdisiplin Sukan Dan Makanan Sihat Demi Dapat Perut Sixpack

Anda ingin memiliki tubuh yang kelihatan bugar dengan perut yang sixpack? Cuba bagi melakukan beberapa tips di bawah ini. Mudah dan tidak banyak menghabiskan masa.

Mempunyai tubuh yang terlihat bugar dengan perut sixpack adalah impian seorang lelaki. Latihan perut boleh membantu mengencangkan otot-otot perut. Tidak perlu bimbang jika tidak mempunyai masa bagi melakukan senaman perut kerana anda hanya meluangkan masa 10 minit sahaja dalam sehari bagi membantu usaha mendapatkan otot perut sixpack. Tentu saja sebelum membentuk otot perut, anda perlu berusaha bagi menghilangkan lemak di kawasan tersebut.

Berdisiplin Sukan Dan Makanan Sihat Demi Dapat Perut Sixpack

Tetapi, latihan tertentu pada suatu kawasan tubuh tidak menjanjikan pengurangan lemak di kawasan tersebut. Dengan begitu, selain latihan perut bagi mengetatkan otot, anda perlu melakukan mengombinasikannya dengan latihan cardio, dan nutrisi yang baik.

Sebelum melakukan beberapa pergerakan di bawah ini, jangan lupa terlebih dahulu melakukan pemanasan sekurang-kurangnya selama enam minit. Gerakan pemanasan yang boleh anda lakukan, seperti jalan di tempat, menahan lutut pada posisi tertentu, dan memainkan bahagian bahu beberapa kali.

Bakar Kalori Perut anda

bagi mendapat otot perut sixpack, anda perlu melakukan beberapa gerakan yang tertumpu pada bahagian perut. Berikut ini merupakan 8 gerakan yang boleh membantu pembentukan perut sixpack.

Gerakan Menyentuh Kaki

Masih dengan kedudukan berbaring, angkat kedua tungkai bawah anda tegak lurus ke atas, dan rentangkan kedua tangan anda mengarah pada kaki. Mula dengan menggerakkan kedua tangan bagi berusaha meraih bahagian pergelangan kaki. Lakukan gerakan ini selama 45 saat. Gerakan ini sangat bagus bagi perut anda, baik bahagian bawah atau atas. bagi memaksimumkan pergerakan ini, usahakan pada masa pundak turun atau menyentuh lantai, hadkan kedudukan bahu agar tidak benar-benar menyentuh lantai sehingga otot perut digunakan secara maksimum.

Rotation Reach Crunch

Lakukan gerakan ini selama 45 saat. Letakkan diri anda berbaring di atas belakang, bengkokkan sedikit lutut hingga telapak kaki menyentuh lantai. Kemudian letakkan kedua tangan di belakang kepala. Mula gerakan dengan mengangkat sedikit bahagian badan atas dan kepala ke samping. Julurkan tangan kanan ke paha kiri ketika bergerak ke kiri dan begitu juga julurkan tangan kiri ke paha kanan ketika bergerak ke kanan.

Pilates Side Hip Raises

Posisikan badan menyamping, satu siku menopang tubuh tegak lurus di atas lantai dan tangan satu lagi diletakkan di pinggang. Bengkokkan kaki anda ke belakang hingga membuat sudut 90 darjah. Kemudian, gerakkan pinggang anda naik-turun. Lakukan selama 45 saat sebelum berganti pada sisi lain.

Russian Twists

Faedah daripada gerakan ini akan terasa optimum jika dilakukan selama 45 saat. Pertama, duduk dengan posisi lutut sedikit bengkok, dan posisi tubuh atas sedikit condong ke belakang. Kemudian rentangkan kedua siku dengan telapak tangan dikepal dan diletakkan di depan dada. Mula gerakan dengan memainkan bahagian tubuh mulai dari pinggang, ke kanan dan kiri.

Stomach crunch

Lakukan senaman ini dalam keadaan berbaring di belakang anda. Bengkokkan lutut anda sehingga seluruh permukaan telapak kaki menapak di lantai, kemudian buka kaki dan paha selebar pinggul. Dalam gerakan ini anda boleh meletakkan tangan di dada, paha, atau di belakang telinga. Seterusnya angkat bahagian atas tubuh anda hingga bahu terangkat kira-kira 8 cm dari lantai. Tahan sekurang-kurangnya selama beberapa saat, kemudian lepaskan. Lakukan gerakan ini sebanyak 12 kali.

Mengipas kicks

Gerakan ini dilakukan dengan posisi tubuh berbaring dan dilakukan selama 45 saat. Pertama, angkat kedua tungkai bawah anda tegak lurus ke atas. Kemudian tetap dalam posisi kaki lurus, naik dan turunkan kaki anda secara bergilir-gilir antara kaki kanan dan kaki kiri. Pastikan pada saat melakukannya, otot perut anda terasa tertarik atau mengencang.

Makanan Bagi Program Anda

Di samping melakukan beberapa gerakan yang boleh membantu anda mendapat perut sixpack, mengambil makanan yang boleh menunjang program anda juga adalah hal yang penting. Sebagai contoh dengan mengambil beberapa makanan berikut ini.

Lemak baik. 

Walaupun anda sedang menjalani program mengurangkan perut buncit dan ingin mengubahnya menjadi sixpack, bukan bermakna anda harus menghindari lemak sama sekali. Bagaimanapun diet yang sedang dijalani, tubuh tetap memerlukan lemak. Cuba bagi mengambil makanan yang mengandungi lemak baik, seperti avokad, kacang-kacangan, dan minyak zaitun. Pada lelaki, kekurangan pengambilan lemak boleh menghalang pembentukan otot dan mengurangkan kadar hormon testosteron.

Buah-buahan dan sayur-sayuran. 

Mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran memang baik bagi kesihatan kerana mengandungi banyak nutrisi dan boleh membantu mengurangkan tahap kalori yang tinggi. Mulakan pengambilan sekurang-kurangnya lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam sehari.

Daging rendah lemak. 

Anda masih boleh mengambil daging, seperti daging lembu atau daging kambing kerana kedua-duanya mengandungi banyak protein. Di samping itu ia juga mengandungi amino acid leucine yang mengikut sebahagian kajian boleh membantu membakar lemak. Tapi dengan catatan daging yang boleh dimakan merupakan daging rendah lemak dan dengan porsi yang tetap terkawal.

Bagi mendapat tubuh yang anda inginkan dan perut yang sixpack, kedisiplinan dalam melakukan hal-hal di atas adalah perkara yang sangat penting. Mulakan rutin bagi melakukan sukan dan beberapa gerakan yang boleh mengetatkan otot perut, serta mengekalkan makanan anda dengan mengambil makanan sihat.

Related Posts

Berdisiplin Sukan Dan Makanan Sihat Demi Dapat Perut Sixpack
4/ 5
Oleh