Tuesday, November 8, 2016

Chia Seed, Biji-Bijian Yang Ada Banyak Faedah

Chia seed hujung-hujung ini cukup banyak menjadi bahan perbincangan di kalangan pecinta makanan organik. Kecil, namun konon katanya mempunyai faedah yang amat baik bagi tubuh, apalagi bagi anda yang ingin mengurangkan berat badan.

Chia seed merupakan jenis biji-bijian kecil yang berasal dari tumbuh-tumbuhan Salvia hispanica L. Tanaman ini berkembang di Mexico dan Amerika Selatan. Namun sejak kebelakangan ini, chia seed mula masuk ke Negara kita dan menjadi salah satu makanan organik yang cukup jadi kegemaran. Rasa dari chia seed sendiri cenderung tawar. Dan untuk menyantapnya, anda perlu merendamkannya di dalam cecair atau air selama beberapa minit, dan boleh juga dengan Mencampuradukkan dengan makanan lain.

Chia Seed, Biji-Bijian Yang Ada Banyak Faedah

Chia seed dipercayai mempunyai beberapa faedah kesihatan, salah satunya ialah membantu dalam mengurangkan berat badan. Bentuk yang kecil ini akan mengembung selepas beberapa saat direndam di dalam air. Dan akan lebih mengembung lagi selepas chia seed berada di dalam perut, itulah mengapa chia seed dapat membuat orang yang memakannya dapat merasakan kenyang lebih lama, dan ada yang percaya dapat membantu dalam mengurangkan berat badan.

Chia seed sendiri sebenarnya mengandungi asid lemak omega-3 yang amat baik dan diperlukan tubuh untuk mengurangkan trigliserida. Selain mengandungi asid lemak omega-3, chia seed juga mengandungi cukup banyak serat, iaitu sekurang-kurangnya 10 gram serat terdapat di dalam 28 gram chia seed. Tidak hanya itu, 28 gram chia seed juga mengandungi cukup ragam nutrisi lain yang diperlukan oleh tubuh. Antara lain 18% jumlah kalsium harian yang diperlukan, 30% manggan, 27% fosforus, 5 gram protein, 12 gram karbohidrat, 8 gram lemak, dan 138 kalori. Bahkan chia seed juga mengandungi tembaga, kalium, dan zinc.

Apa Saja Faedah Chia seed?

Bagi anda yang suka makanan organik atau untuk menjalankan diet raw food, mungkin sudah pernah mendengar beberapa faedah chia seed. Namun, sebenar masih perlu lebih banyak lagi kajian terhadap faedah chia seed sendiri.

Bagi anda yang ingin tahu dengan ragam faedah chia seed, berikut ini ialah berbeza-beza faedah yang diramalkan terkandung di dalam chia seed.

Diabetes 

Pengambilan 1000 kalori setiap harinya yang juga mengandungi 14 gram serat mempunyai kaitan dengan penurunan risiko diabetes jenis 2 dan penyakit jantung koronari. Selain daripada itu, makanan yang mengandungi tinggi serat juga dapat menjaga gula darah tetap stabil.

Berperanan sebagai detoks dan penghadaman 

Keluarkan racun sisa metabolisme tubuh melalui najis dan hempedu merupakan perkara yang penting. Itulah mengapa buang air besar secara teratur tidak kalah penting dengan buang air kecil. Guna menjaga ketetapan buang air besar, tubuh perlu makanan yang mengandungi serat. Dengan kandungan serat yang cukup tinggi, chia seed pun menjadi salah satu makanan yang dipercayai dapat membantu kesihatan dan kelancaran penghadaman.

Baik bagi pesakit divertikulosis 

Bagi anda yang mengidap divertikulosis (kantung yang terbentuk di dinding usus dan menonjol ke luar ke rongga perut), pengambilan makanan yang berserat tinggi dapat melancarkan pergerakan usus dan membolehkan lebih banyak air diserap dalam usus besar. Selain daripada itu, makanan berserat juga dapat mengurangkan keradangan dan tekanan di usus besar.

Mengurangkan berat badan 

Jumlah serat yang cukup tinggi di dalam chia seed dan kandungan kalorinya yang cukup rendah menjadikan dipercayai dapat mengurangkan berat badan. Kerana makanan yang mengandungi serat tinggi amnya dapat membantu dalam membuat perut berasa kenyang lebih lama.

Selain daripada itu, chia seed juga diramalkan bagus untuk mengurangkan LDL atau kolesterol jahat dalam tubuh dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, termasuk aritmia dan trombosis. Bahkan, dengan kandungan omega-3 di dalamnya yang juga tidak kalah tinggi, chia seed dipercayai dapat mengurangkan risiko kemunculan strok, serangan jantung, dan kematian secara tiba-tiba akibat penyakit jantung.

Perhatian Bagaimana Pengolahannya

Guna mendapat faedah chia seed di atas dengan maksimum, anda perlu mengolahnya dengan baik. Dari satu kes pada seorang pesakit gangguan menelan makanan, chia seed boleh membawa sumbatan pada saluran makanan (esofagus) kerana sifatnya yang mudah menyerap air di sekitarnya. Chia seed boleh mengembung sehingga 27 kali berbanding berat awalnya. Maka disyorkan chia seed ditelan bersama makanan atau cecair lain.

Jika anda berminat untuk menikmati chia seed sebagai menu harian, anda boleh memproses dengan pelbagai cara. Mulai dari menjadikan salah satu bahan membuat campuran puding, muffin, atau pun jem.

Kandungan pelbagai nutrisi yang ada di dalam chia seed memang boleh membuat seseorang jatuh hati. Meski masih perlu lebih banyak lagi kajian mengenai faedah chia seed bagi kesihatan, tidak ada salahnya memasukan chia seed ke dalam menu harian anda. Walau bagaimanapun ingat untuk memproses dengan betul, agar khasiatnya boleh didapati secara maksimum.

Related Posts

Chia Seed, Biji-Bijian Yang Ada Banyak Faedah
4/ 5
Oleh