Tuesday, October 25, 2016

Sihat Dan Cantik Dengan Jalankan Diet Raw Food

Gaya hidup sihat nampaknya sudah semakin digemari, termasuk menjalani pola makan atau diet yang sihat. Salah satu barisan diet yang sedang trend hujung-hujung ini adalah diet raw food. Sebelum anda mengamalkan jenis diet ini, jom lebih dalam berkenalan dengan diet raw food.

Seperti namanya, diet raw food ialah diet di mana pelakunya hanya mengambil makanan mentah, atau hanya melalui sikit pemprosesan dengan panas yang tidak lebih daripada 400 Celsius. Hal ini kerana panas yang lebih dari 400 Celsius diramalkan dapat memusnahkan enzim yang membantu tubuh memecah nurtrisi. Melakukan diet raw food dipercayai dapat meningkatkan penghadaman sehingga makanan boleh lebih mudah diserap tubuh, dan membantu dalam mengurangkan risiko munculnya penyakit kronik.

Sihat Dan Cantik Dengan Jalankan Diet Raw Food

Diet raw food ini sebenarnya ada beberapa jenis, iaitu raw food vegan, vegetarian, karnivor, dan omnivor. Tetapi, untuk di Malaysia sendiri yang sedang menjadi trend kebelakangan ini ini ialah raw food vegan (tidak mengambil makanan dari haiwan sama sekali), dan raw food vegetarian (produk haiwan yang dimakan hanyalah telur dan susu).

Apakah Faedah Diet Raw Food?

Diet jenis ini sebenar masih dalam penyelidikan lebih lanjut. Para penyelidik notis faedah diet raw food dari pola makan yang dijalani oleh vegetarian. Berikut ini ialah beberapa faedah yang ditawarkan oleh diet raw food.

  • Pengurangan risiko penyakit jantung.
  • Mengurangkan pengambilan lemak tepu.
  • Mengurangkan kolesterol jahat.
  • Mengurangkan indeks massa tubuh yang juga bererti menjaga tubuh dari peluang kelebihan berat badan.
  • Mengurangkan gejala dari fibromyalgia.
  • Kulit kelihatan lebih segar.
  • Fungsi penghadaman akan meningkat kerana peningkatan pengambilan serat.


Selain beberapa faedah di atas, diet raw food ini juga akan memberikan tenaga yang cukup bagi tubuh anda. Supaya anda tidak perlu bimbang bahawa diet raw food ini boleh menjadikan anda lemas.

Apakah Saja Senarai Makanannya?

Para jenis makanan yang menjadi trend dalam diet raw food di Malaysia antara lain, biji-bijian, buah-buahan, sayur-sayuran, dan kacang-kacangan. Tidak hanya terhad itu, di bawah ini ialah beberapa jenis makanan yang boleh dimasukkan ke dalam menu diet raw food harian anda.

  • Buah-buahan kering
  • Jus segar tanpa tambahan gula
  • Air dari kelapa muda.
  • Makanan organik atau alami yang belum melalui proses pemprosesan, atau diolah menggunakan suhu tidak lebih dari 400 Celsius.
  • Rumput laut.
  • Air yang ditapis.
  • Buah yang kering dengan dijemur.


Di samping jenis makanan di atas, sebahagian penganut diet raw food juga mengambil coklat yang diperbuat daripada koko atau biji coklat yang tidak melalui proses membakar. Tidak seperti koko, koko diproses melalui pengeringan dalam suhu kira-kira 400 Celsius. Serbuk koko atau coklat yang dibuat dari koko lebih kaya rasa berbanding dengan koko.

Bahkan, jika dibandingkan dengan teh hijau, teh hitam, atau anggur merah, koko lebih tinggi kandungan antioksidannya. Antioksidan inilah yang membantu tubuh untuk mengurangkan kolesterol jahat dalam tubuh, dan diramalkan dapat mencegah adanya plak di dalam arteri.

Jadi, bagi anda pencinta coklat yang ingin ikut menjalankan diet ini, tidak perlu bimbang. Anda tetap boleh menikmati coklat malah dengan nutrisi yang lebih tinggi. Anda boleh menggaulkan koko ke dalam makanan, atau bahkan memprosesnya menjadi minuman coklat panas. Sesuai untuk memanaskan badan di musim hujan seperti saat ini.

Walaupun Sihat, Tapi Hati-hati dan Perhatikan Perkara Ini

Faedah daripada diet raw food ini mungkin telah menjadikan anda jatuh cinta, tapi jangan terburu-buru mempraktikan jenis diet ini. Perhatian dan ingat baik-baik, beberapa daripada makanan ini diramalkan berpotensi tidak selamat dimakan dalam keadaan mentah. Kerana sebahagian disyaki mengandungi racun.

Makanan yang tidak disyorkan untuk masuk ke dalam menu diet anda antara lain, kacang merah, ubi kayu, kacang polong, kacang kapri, telur mentah, daging mentah, susu yang tidak dipasteur, dan biji aprikot.

Menjalani diet raw food berarti mengambil nutrisi dari dalam makanan tanpa perlu takut nutrisinya akan hilang pada proses pemasakan. Bahkan, bisa memberi fasilitas bagi Anda yang tidak ingin repot dalam urusan menyiapkan makanan.

Tapi ingat, tidak semua makanan sesuai menjadi menu diet raw food. Memproses makanan yang anda konsumsi dengan memanaskan pun tentu tidak ada salahnya. Agar makanan yang anda konsumsi minimum bakteria atau mikrob. Jika anda mempunyai keadaan kesihatan tertentu, disyorkan untuk mengonsultasikan hal ini terlebih dahulu kepada doktor.

Related Posts

Sihat Dan Cantik Dengan Jalankan Diet Raw Food
4/ 5
Oleh