Monday, October 24, 2016

Gula Batu Tak Lebih Sihat Berbanding Gula Pasir

Menikmati secawan kopi atau teh merupakan salah satu budaya komuniti yang sudah berakar daging. Supaya kian nikmat, biasanya ditambah pemanis ke dalam minuman tersebut. Untuk saat ini, gula batu sering digunakan kerana dianggap lebih nikmat, bahkan ada yang beranggapan lebih sihat daripada gula pasir.

Tak hanya minuman untuk menemani saat santai, penggunaan gula juga sangat biasa pada makanan. Lihat saja pelbagai makanan ringan dan minuman tradisi yang dijajakan di jalanan atau di objek-objek pelancongan. Hampir semua makanan dan minuman khas tersebut memakai gula untuk membuat rasanya menjadi nikmat.

Gula Batu Tak Lebih Sihat Berbanding Gula Pasir

Mencari Alternatif Pemanis Selain Gula Pasir

Nikmati minuman dan makanan ringan yang manis sesekali memang menyeronokkan. Namun, jika dilakukan setiap hari dan secara berlebih, maka kesannya boleh buruk untuk kesihatan. Salah satu yang patut diperhatikan adalah bertambahnya berat badan kerana pengambilan gula berlebih.

Jika dahulu orang berbadan tambun atau gemuk dianggap sebagai tanda makmur, maka kini kes tersebut tidak berkenaan lagi. Kelebihan berat badan dan obesiti akan meningkatkan risiko seseorang terjejas diabetes jenis 2. Selain berat badan yang berlebih, pelbagai faktor lain turut meningkatkan risiko terjejas diabetes jenis 2, antara lain kurang bergerak, bertambahnya usia, sejarah keluarga, etnik, hipertensi, serta kolesterol tinggi. Jika seseorang sudah terjejas diabetes jenis 2, dia harus komited seumur hidup untuk menguruskan penyakit tersebut, termasuk menghadkan pengambilan karbohidrat.

Pengiraan banyaknya pengambilan karbohidrat harian menjadi penting pada pesakit diabetes kerana karbohidrat menjejaskan gula darah anda lebih dari nutrisi lain. Sebenarnya, banyak jenis karbohidrat yang terkandung dalam makanan dan minuman. Gula adalah salah satunya. Gula itu sendiri banyak sekali jenisnya. Contoh yang paling sering digunakan adalah gula pasir.

Seiring membaiknya kefahaman komuniti bahawa pemakaian gula pasir berlebih akan memberi kesan buruk pada tubuh, maka carilah alternatif lain yang digunakan sebagai pemanis. Salah satu yang didakwa sebagai penyelesaian dan dianggap komuniti lebih sihat serta selamat adalah gula batu.

Namun hakikatnya, faktor penting dari keselamatan gula adalah seberapa banyak ia dimakan. Baik gula pasir, gula batu ataupun jenis gula lain, jika diambil secara berlebihan maka tetap saja berisiko membawa seseorang menuju kelebihan berat badan dan / atau obesiti. Hingga pada akhirnya, berujung pada kenaikan peluang terjejas diabetes jenis 2.

Benarkah Gula Batu Lebih Sihat?

Untuk tahu sama ada benar gula batu lebih sihat daripada gula pasir, maka barisan fakta di bawah ini patut untuk diketahui.

Kandungan nutrisi. Kerana berasal dari bahan yang sama, maka kandungan nutrisi yang dikandung gula batu hampir sama dengan gula pasir, iaitu jenis gula sukrosa. Dalam 100 gram gula pasir misalnya, ada karbohidrat sebanyak 99,98 gram. Sementara dalam 100 gram gula batu, karbohidratnya ada dalam jumlah 99,70 gram. Lihat angka yang tidak jauh berbeza tersebut, mengesahkan bahawa level lebih sihat gula batu daripada gula pasir pada pesakit diabete, masih layak dipersoalkan.

Kandungan dasar gula batu. Kandungan yang digunakan untuk membentuk gula batu adalah sebatian gula cair tepu. Sebatian tersebut kemudian dikristalisasi supaya kemudian menjana gula yang keras layaknya batu. Maka, pemanis tersebut kemudian kita namai dengan nama gula batu.

Penyelidikan menunjukkan bahawa baik jumlah dan jenis karbohidrat dalam makanan mempengaruhi kadar gula darah. Lihat kedua hakikat mengenai gula pasir dan gula batu di atas, maka faktor kunci sihat tidaknya kedua-dua jenis gula di atas ialah jumlah yang dimakan. Seperti yang disarankan WHO, pengambilan gula yang aman bagi kesihatan tubuh iaitu maksimum 50 gram, atau setara dengan 4 sudu makan setiap harinya. Jika ingin mendapat manfaat tambahan, maka jumlah yang perlu dihadkan adalah separuh atau 25 gram sahaja setiap hari.

Tetap Nikmat Saat Jalankan Hidup Sihat

Yang menjadi permasalahan ialah cadangan dari WHO tersebut sangat susah untuk dijalankan. Lihat saja aneka minuman dan makanan ringan yang tersaji di meja saat mengiringi lebih masa atau menonton TV. Jarang sekali minum dan makanan ringan tersebut lepas dari pemanis, baik yang berasal dari gula pasir dan gula batu. Sedangkan, untuk menemani waktu-waktu tersebut, ada cara yang lebih sihat untuk mendapat rasa manis dari minuman dan makanan ringan.

Bilamana anda sedang sangat ingin mengambil makanan atau minum manis, anda boleh cuba menukar gula pasir atau gula batu dengan pemanis tiruan atau pemanis rendah kalori lain. Pemanis jenis ini, meski rendah kalori dan rendah karbohidrat, tetap tidak akan mengurangkan manisnya minum atau makanan. Bagi pesakit diabetes, pemanis buatan yang rendah kalori dapat membantu dalam menjaga kestabilan kadar gula darah dalam tubuh.

Penting diingat, selain menjalani gaya hidup sihat dengan menu makanan seimbang, anda perlu bersukan sekurang-kurangnya 30 minit sehari yang dijalankan sebanyak lima kali seminggu untuk mengurangkan risiko anda terkena diabetes jenis 2. Hal ini juga berlaku pada pesakit diabetes tentu saja dengan tertib mengambil ubat- ubatan antidiabetes atau insulin mengikut petunjuk doktor.

Related Posts

Gula Batu Tak Lebih Sihat Berbanding Gula Pasir
4/ 5
Oleh