Thursday, October 20, 2016

5 Sayuran Terbaik Untuk Diet

Mempunyai badan dengan berat badan ideal tentu akan menyeronokkan. Bagi anda yang tengah mengurangkan berat badan, harus pandai-pandai memilih menu makanan. Berikut lima jenis sayur-sayuran untuk diet yang boleh anda manfaatkan.

Menjalankan diet bukan bermakna pilihan makanan semakin sedikit. Prinsip yang dapat diterapkan dalam memilih makanan semasa mengurangkan berat badan iaitu yang mengandungi banyak air, kaya serat, dan tinggi kandungan kalsium. Ketiga-tiga mereka akan membuat rasa kenyang bertahan lebih lama, sehingga pengambilan kalori jadi lebih sedikit.

5 Sayuran Terbaik Untuk Diet

Sayur-sayuran hijau merupakan salah satu pilihan yang terbaik saat diet, sekaligus meningkatkan kesihatan. Sayur-sayuran jenis ini kaya serat, vitamin dan mineral yang boleh membantu mengurangkan risiko pelbagai penyakit seperti diabetes, kanser dan sakit jantung.

Sayur-sayuran yang boleh menjadi pilihan, antara lain:

Bayam.

Bayam dalam satu mangkuk saji, rata-rata hanya mengandungi sekitar 20 kalori, yang dilengkapi dengan vitamin A, C, dan asam folat. Selain itu, bayam juga kaya kandungan zat besi dan vitamin K.

Untuk mendapatkan kandungan kalsium dari bayam, maka buat proses memasak terlebih dahulu. Rebus daun bayam selama beberapa minit, kemudian pengambilan bersama dengan air rebusannya. Selain itu, mengolah bayam boleh disajikan untuk melengkapkan salad, pasta, atau sajian lain.

Kembang kol.

Sekilas, kembang kol hampir serupa dengan brokoli hanya berbeza warna. Kandungan nutrisi kembang kol hampir sama dengan kol, iaitu tinggi kandungan vitamin C dan folat yang dapat mengurangkan risiko kanser.

Berkhidmat mentah atau ditumis sebentar untuk memaksimumkan antioksida daripada kembang kol.

Kol.

Meski warnanya nampak lebih pucat berbanding sayur-sayuran hijau lain, kol merupakan sumber nutrisi yang besar. Quality kandungan antioksidan seperti vitamin C untuk menyokong daya tahan tubuh.

Kandungan kalori kol tiap mangkuk saji iaitu kira-kira 15 kalori, boleh disajikan mentah sebagai salad, ditumis, atau sebagai pelengkap bersama sayur-sayuran lain.

Salad hijau atau merah.

Sayur-sayuran yang banyak disajikan mentah ini, dikenali kaya vitamin A dan juga mengandung asam folat. Di samping itu, salad juga sumber nutrisi vitamin B dan mangan yang membantu mengawal gula darah dan memaksimumkan daya tahan tubuh.

Dengan kandungan hanya 10 kalori tiap mangkuk saji, salad sangat sesuai sayur-sayuran untuk diet. Semakin gelap warna daun salad, maka kandungan nutrisinya akan semakin tinggi.

Brokoli.

Dengan kandungan kira-kira 25 kalori tiap mangkuk saji, brokoli kaya vitamin C, vitamin A, asid folik, dan potasium. Tak lupa, brokoli tinggi kandungan serat dan kalsium yang penting untuk diet.

Sayur yang nampak seperti pokok ini, boleh dimakan mentah ataupun dikukus. Untuk dibentangkan dalam spageti atau ubat lain, masukkan brokoli kira-kira tiga minit sebelum matang agar tetap segar dan mempunyai nutrisi maksimum.

Jangan putus asa menghadapi waktu makan semasa diet. Lima sajian di atas boleh menjadi sayur-sayuran untuk diet yang lazat sekali gus menyihatkan. Untuk jenis makanan lain, sila rujuk dengan pakar pemakanan.

Related Posts

5 Sayuran Terbaik Untuk Diet
4/ 5
Oleh