Wednesday, October 12, 2016

Minuman Sihat Ini Boleh Bantu Turunkan Berat Badan

Mengambil minuman sihat dapat membantu anda yang ingin menjalankan program diet, kerana dapat membantu mengurangkan pengambilan kalori dalam tubuh dan membantu memperbaiki metabolik tubuh.

Minuman ringan di dalam bungkusan, minuman segera di dalam sachet, dan produk-produk minuman bertenaga sudah menjadi konsumsi sehari-hari yang disukai semua lapisan masyarakat.Tapi ketahuilah bahawa kumpulan minuman tersebut umumnya kurang sesuai digunakan oleh anda yang ingin menjalani program diet kerana kebanyakan mengandungi gula dalam jumlah tinggi.Maka dari itu, label nutrisi pada minuman bungkusan semacam itu perlu sentiasa diperhatikan untuk mengetahui kandungan minuman tersebut.

Minuman Sihat Ini Boleh Bantu Turunkan Berat Badan

Air Putih, Minuman yang Menyihatkan

Sebagai sebuah permulaan, air putih dianggap sebagai minuman semulajadi yang sesuai. Salah satu kelebihannya adalah tidak mengandungi gula, sehingga mengurangkan risiko berat badan bertambah. Kelebihan lain adalah tidak memberi kesan kepada kerosakan gigi. Selain tidak mengandungi kalori yang berisiko menyebabkan kegemukan, air putih justeru membantu proses pencernaan sebagai faktor pendukung program diet mengurangkan berat badan. Sebuah kajian menunjukkan adanya penambahan penggunaan air sebanyak 1.5 liter per hari selama setahun, boleh membakar 17.400 kalori dan menurunkan berat badan kira-kira 2.3 kg.

Anda dinasihatkan untuk meminum dua gelas air putih sebelum makan untuk memberikan kesan rasa kenyang. Trik ini membuat anda tidak menyantap menu makanan dengan hidangan berlebihan.

Malangnya, sebahagian orang tidak menyukai air putih kerana dianggap tidak ada rasanya. Namun jangan bimbang, bagi anda yang tidak menyukai rasa tawar air putih boleh mengatasiinya dengan menambah hirisan lemon untuk menjadikannya terasa lebih enak. Anda juga boleh campurkan dengan sedikit jus buah agar terasa lebih manis dan segar.

Kepelbagaian Minuman yang Juga Menyehatkan

Selain air putih, ada beberapa minuman sihat lain yang boleh digunakan agar menu pengambilan makin berubah-ubah. Berikut ini beberapa minuman sihat yang boleh menjadi pilihan anda.

Jus sayur-sayuran

Jus sayur-sayuran dipercayai lebih sesuai digunakan berbanding jus buah-buahan bagi orang yang ingin berusaha untuk menurunkan berat badan. Hal ini kerana dengan jumlah nutrisi yang hampir sama, jus sayur boleh hanya mengandungi setengah kalori daripada jus buah-buahan. Sebagai sebuah contoh, cawan jus tomato mempunyai 41 kalori berbanding cawan jus oren yang mempunyai 122 kalori. Jus sayur-sayuran juga banyak mengandungi serat. Jika anda ingin menjalani program penurunan berat badan, jus sayur-sayuran yang diminum bersama ampasnya pas untuk dimakan kerana dapat membantu melambatkan rasa lapar.

Jus buah

Meski mempunyai kalori lebih tinggi daripada jus sayur-sayuran, jus buah tetap boleh menjadi pilihan yang baik untuk program penurunan berat badan. Tentu saja jus buah-buahan yang tidak mengandungi gula tambahan. Jadi, anda perlu berhati-hati jika mengambil jus buah-buahan dalam bungkusan. Sebab, kebanyakan jus buah-buahan dalam bungkusan sudah ditambah gula. Pastikan anda memilih bungkusan yang mengandungi 100 peratus jus tanpa gula tambahan. Anda juga boleh membuatnya sendiri di rumah menggunakan blender atau pemerah jus.

Susu soya

Susu soya sudah mengandungi pemanis alami sehingga lazat dimakan tanpa gula tambahan. Anda yang tidak menyukai susu dapat menjadikan susu soya sebagai alternatif minuman sihat. Susu soya juga boleh menjadi pilihan yang baik bagi anda yang menderita intoleransi laktosa. Susu soya mempunyai manfaat lain iaitu membantu mengurangkan risiko osteoporosis dan penyakit jantung. Agar lebih sihat, pilih susu soya yang sudah ditambah vitamin D dan kalsium.

Susu rendah lemak

Keunggulan susu rendah lemak ialah kandungan kalsiumnya yang cukup tinggi sehingga membolehkan untuk membantu menurunkan berat badan. Selain itu, kalsium juga berperanan untuk kesihatan tulang dan gigi. Cuba untuk mengutamakan susu rendah lemak berbanding dengan susu olahan yang mengandungi gula tambahan, seperti milkshake, susu kental manis, atauminuman susu dengan tambahan rasa tertentu.

Teh hijau

Teh hijau kaya akan kandungan antioksidan. Anda yang ingin cuba menurunkan berat badan digalakkan mengambilnya tanpa tambahan gula dan susu agar menjadikannya bebas kalori. Jika anda lebih suka teh hijau yang manis, anda boleh cuba menambah dengan madu. Penyelidikan membuktikan bahawa teh hijau membantu mengurangkan risiko beberapa penyakit, seperti batu buah pinggang, penyakit jantung, hipertensi, dan beberapa jenis kanser. Yang lebih menakjubkan lagi, minuman sihat ini juga mungkin boleh mengurangkan risiko gigi berlubang.

Kopi

Bagi anda yang ingin cuba menurunkan berat badan namun merasa memerlukan pengambilan kafein, kopi boleh menjadi pilihan yang baik. Namun, tentu saja dalam kadar yang tidak berlebihan. Kajian menunjukkan bahawa wanita yang minum kopi 1-2 cawan sehari dapat menurunkan risiko stroke hingga 25 peratus berbanding wanita yang tidak minum kopi. Kafein dalam jumlah yang sesuai pun dapat membantu meningkatkan stamina fizikal dan menambah berjaga-jaga.

Namun anda masih perlu berhati-hati kerana jika anda mengambil kopi secara berlebihan, kesannya boleh menjadi sebaliknya. Kadar kafein yang terlalu banyak justru mungkin menyebabkan cemas dan gelisah.

Smoothies

Anda dinasihatkan untuk membuat smoothie sendiri dengan menggunakan buah-buahan rendah kalori seperti strawberi, blueberry, dan pisang. Lalu, tambahkan susu rendah lemak. Dengan smoothie rendah kalori yang anda buat sendiri, anda boleh menjaga berat badan. Cuba elakkan mengambil smoothies yang terdapat di restoran, kerana mungkin telah ditambah dengan pemanis dan ais krim yang membuatnya tinggi kalori.

Banyak variasi minuman sihat yang boleh anda pilih untuk menjaga berat badan Namun, tetaplah bersikap bijaksana dalam mengambilnya. Sebab, apapun yang berlebihan tentu saja tidak baik bagi kesihatan.

Related Posts

Minuman Sihat Ini Boleh Bantu Turunkan Berat Badan
4/ 5
Oleh