Wednesday, October 19, 2016

Sayuran Untuk Ibu Hamil Yang Malangnya Untuk Dilepaskan

Saat hamil, anda didakwa untuk mengambil makanan yang penuh nutrisi guna menyokong perkembangan janin. Salah satu jenis makanan berkhasiat itu adalah sayur-sayuran. Berikut beberapa pilihan sayur-sayuran untuk ibu hamil yang boleh anda masukkan ke dalam menu makanan sehari-hari.

Sayur-sayuran begitu penting bagi anda, kerana banyak nutrisi penting yang boleh bermanfaat bagi ibu hamil dan si kecil. Selain itu, kandungan serat yang melimpah pada sayur-sayuran boleh mencegah anda terdedah kepada masalah yang sering dialami oleh ibu hamil iaitu sembelit dan buasir.

Sayuran Untuk Ibu Hamil Yang Malangnya Untuk Dilepaskan

Jenis sayur yang boleh anda konsumsi antara lain:

Ubi keledek

Kandungan nutrisi pada ubi jalar antara lain potasium, kalsium, vitamin A, dan vitamin C.

Tomato

Zat antioksidan yang sangat kuat seperti lycopene boleh anda dapatkan dari memakan tomato. Selain itu, tomato juga mengandungi vitamin A dan vitamin C. Khasiat tomato akan jauh lebih terasa apabila dimasak menjadi sebuah sos atau dimakan dengan sedikit minyak.

Bayam

Sayur-sayuran yang terkenal di dunia fiksyen ini ternyata menyimpan banyak bahan-bahan yang baik untuk tubuh seperti vitamin A, vitamin B kompleks, vitamin, C, vitamin E, dan vitamin K. Selain itu, ada pula zat besi, kalsium, magnesium, kalium natrium, serat , dan tidak ketinggalan zat antioksidan.

Asparagus

Kandungan nutrisi pada asparagus sangat seimbang seperti kaya dengan potasium dan asid folat, vitamin A, vitamin B6, vitamin C, dan serat.

Kacang hijau

Anda boleh mendapatkan pengambilan protein, vitamin A, vitamin C, zat besi, dan folat yang baik dari kacang hijau.

Agar kandungan pada kacang hijau tidak berubah, disyorkan untuk menyimpan kacang hijau ke dalam peti sejuk selepas anda membelinya.

Brokoli

Sayur-sayuran ini mengandungi antioksida yang baik bagi tubuh. Tidak hanya itu, kandungan kalsium dan asid folik pada brokoli juga tidak boleh anda lepaskan. Kerana zat ini dapat menyokong perkembangan tulang, otot, dan jantung janin.

Untuk mendapatkan nutrisi pada brokoli, dianjurkan untuk tidak mendidih terlalu lama. Merebus brokoli boleh mengurangkan nutrisi yang terkandung di dalamnya. Lebih baik memproses brokoli dengan cara mengukusnya selama tiga setengah minit.

Aneka jenis sayur untuk ibu hamil lain yang bagus untuk dimakan iaitu daun salad, daun parsli, lobak, sawi, lobak merah, labu, kembang kol, dan sayur berdaun hijau gelap.

Agar sayuran tidak dapat dilupakan dari senarai makanan harian anda, selalu sediakan sayur di dalam peti sejuk. Hal ini boleh membuat anda sentiasa ingat untuk mengambil sayur sekaligus memudahkan anda memrosesnya sebagai makanan.

Untuk memanjakan lidah, anda boleh membakar dan memberikan bumbu rempah-rempah pada sayuran.

Mengambil sayuran boleh juga divariasikan agar tidak bosan seperti atas kelima dengan buah ke dalam segelas jus, membentangkan dengan mayonis, atau menjadikannya telur omelet sayuran.

Sebelum dimakan, disyorkan untuk mencuci sayuran terlebih dahulu dengan cara yang benar. Kotoran seperti tanah yang kerap melekat pada sayuran boleh sangat berbahaya bagi ibu hamil. Contohnya berisiko mengalami keracunan makanan dan akibat tercemar bakteria E. coli atau bahkan toksoplasma.

Mencuci sayuran yang benar boleh dilakukan dengan cara menggosok seluruh bahagian sayur-sayuran di bawah kucuran air mengalir. Potong bahagian sayuran yang kelihatan rosak. Tidak perlu mencucinya dengan memakai tambahan zat pembersih seperti sabun.

Related Posts

Sayuran Untuk Ibu Hamil Yang Malangnya Untuk Dilepaskan
4/ 5
Oleh