Monday, October 17, 2016

Petik Faedah Protein Dari Source Ini

Terdapat pelbagai faedah protein yang penting dan vital bagi tubuh, bermula dari membantu sistem kekebalan tubuh, sehingga mengawal aktiviti tubuh. Untuk itu, mengetahui sumber protein yang tepat membantu kita menggunakan protein dengan benar.

Protein ialah makronutrien yang diperlukan tubuh dalam jumlah yang besar. Protein terdiri daripada 20 asid amino yang diperlukan agar tubuh dan sel-sel mereka berkhidmat dengan baik. Lebih dari setengah asid amino (11) disebut sebagai asid amino nonesensial kerana boleh dibuat sendiri oleh tubuh sementara, manakala selebihnya (9) dinamakan asam amino esensial kerana harus diperolehi dari makanan.

Petik Faedah Protein Dari Source Ini

Faedah protein

Protein merupakan bahagian penting dari semua sel dalam tubuh. Oleh kerana itu, tidak hairanlah jika ada begitu banyak faedah protein bagi tubuh:

  • Penting untuk pertumbuhan dan perkembangan anak-anak, remaja, dan wanita hamil.
  • Terlibat dalam penguncupan gerakan dan otot, contohnya aktin dan myosin.
  • Membuat enzim yang berkhidmat memudahkan reaksi biokimia.
  • Membuat hormon dan bahan kimia tubuh lain.
  • Mengangkut sel atau bahan-bahan, contohnya hemoglobin yang membawa oksigen melalui darah ke seluruh tubuh.
  • Pengantara tindak balas sel, seperti rhodopsin yang digunakan untuk penglihatan.
  • Menyimpan bahan-bahan, seperti feritin yang berkhidmat menyimpan zat besi dalam hati.
  • Diperlukan dalam pembentukan tulang, otot, tulang rawan, kulit, dan darah.
  • Membina, memperkuat, dan memperbaiki atau menukar rangkaian. Contohnya, keratin yang mengukuhkan rambut, serta kolagen dan elastin yang menunjang rangkaian ikat.
  • Membuat hormon yang berkhidmat membantu sel menghantar mesej dan menyelaraskan kegiatan tubuh.
  • Membuat antibodi untuk sistem kekebalan tubuh.


Source protein

Guna mendapatkan faedah protein yang tinggi, akan lebih baik jika sumbernya berasal dari:

  • Disyorkan untuk memilih daging putih (ayam, ikan) berbanding daging merah (lembu, kambing). Ini kerana daging merah mengandungi lebih banyak lemak.
  • Telur, murah dan berkhasiat. Menurut Persatuan Jantung Amerika, orang dewasa keselamatan mengambil satu butir telur tiap hari.
  • Kacang-kacangan. Di samping berkhasiat, kacang juga kaya akan serat yang boleh membuat kita merasa kenyang selama berjam-jam. Kacang soya baik bagi jantung kerana boleh membantu menurunkan kolesterol.
  • Makanan laut, tinggi protein tetapi biasanya rendah lemak. Ikan salmon walaupun kaya akan asam lemak omega-3 yang sangat baik untuk kesihatan jantung.
  • Susu, keju, yogurt. Di samping menjadi sumber protein yang bagus, produk olahan susu juga mengandungi kalsium dan vitamin D yang berkhidmat menjaga kekuatan tulang dan gigi serta mengelakkan osteoporosis.


Protein dari sumber haiwan dipanggil protein lengkap kerana mengandungi sembilan asid amino penting. Sedangkan protein tumbuh-tumbuhan dianggap tidak lengkap kerana tidak mempunyai satu atau lebih asid amino.

Keperluan harian protein pada setiap orang bergantung pada jenis kelamin, umur, berat badan, dan aktiviti masing-masing. Lelaki rata-rata memerlukan pengambilan protein 56 gram / hari, sementara wanita 46 gram / hari. Jika kekurangan protein, tubuh akan kehilangan berat badan, sering mengalami jangkitan kerana sistem kekebalan tubuh lemah, keletihan otot, pengekalan cecair yang teruk, adanya gangguan dalam pertumbuhan badan, tisu otot menyusut, cirit-birit, hati berlemak, perut dan kaki membengkak, anemia, hingga terjangkit penyakit malnutrisi seperti kwashiorkor, marasmus, atau marasmic kwashiorkor.

Dari pelbagai faedah protein yang didapati bagi tubuh kita, dianjurkan untuk mengambil makan sumber protein yang tinggi. Hal ini demi menjaga pengambilan protein mengikut keperluan semua orang, Untuk lebih memahami faedah protein serta sumbernya, dianjurkan untuk menemui doktor pakar pemakanan.

Related Posts

Petik Faedah Protein Dari Source Ini
4/ 5
Oleh