Thursday, October 27, 2016

Berhati Tiga Jenis Makanan Dan Minuman pencetus Kanser

Sebab kanser memang tidak dapat diketahui secara pasti dan merupakan perpaduan dari banyak faktor. Meskipun begitu, kajian mendapati bahawa pengambilan makanan dan minuman tertentu ternyata dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser.

Bahan-bahan tersebut sebenar secara sederhana dapat dikategorikan menjadi tiga bahagian, antara lain karsinogenik atau bahan penyebab kanser, diduga boleh menyebabkan kanser, dan yang mungkin tidak menyebabkan kanser. Inilah tiga makanan dan minuman utama yang diduga dapat meningkatkan risiko kanser.

Berhati Tiga Jenis Makanan Dan Minuman pencetus Kanser

Makanan kemasan

Penyelidikan mendapati bahawa sebahagian makanan ringan pembungkusan, seperti kentang goreng, mengandungi bahan yang mungkin boleh mencetuskan kanser, iaitu akrilamida. Bahan ini boleh terbentuk apabila makanan yang kaya karbohidrat (mengandungi tepung dan gula) dipanggang atau digoreng. Selain itu kemasan vinil klorida juga merupakan bahan yang bersifat karsinogen atau mencetuskan kanser.

Dalam makanan dan minuman bungkusan itu sendiri, ternyata terdapat beberapa bahan yang diperdebatkan sama ada mencetuskan kanser atau tidak. Di antaranya ialah:

  • Sodium nitrit. Ini ialah zat tambahan yang biasanya terdapat pada daging yang diawetkan, seperti daging dalam tin atau sosej. Diduga mengambil makanan yang mengandungi sodium nitrit berkadar tinggi boleh mencetuskan kanser perut. Kini bahan ini sudah tidak banyak digunakan kerana peti sejuk menjadikan orang lebih mudah mengawet daging. Tetapi tetap waspada jika kamu memakan produk daging yang diproses dan mencari bahan ini pada label bungkusan.
  • Bahan pengawet. Sodium benzoat ialah bahan pengawet yang umumnya terdapat dalam pelbagai produk yang diproses dan minuman. Seperti bahan pewarna makanan, selain didakwa boleh meningkatkan risiko anak mengalami hiperaktif, sodium benzoat dalam minuman ringan boleh bertindak balas menjadi benzene jika digabungkan dengan vitamin C. Bahan inilah yang kemudian dikenali sebagai-sebut boleh mencetuskan kanser. Setelah diteliti ternyata beberapa jenama minuman mengandungi kadar benzene lebih tinggi daripada yang dibenarkan.
  • Pemanis buatan. Aspartam ialah pemanis buatan yang umumnya terdapat dalam minuman ringan. Selain terdapat laporan bahawa bahan ini menyebabkan sakit kepala, gangguan mood, tumor otak, serta kejang. Aspartam juga didakwa boleh mencetuskan kanser. Namun pelbagai kajian lebih lanjut telah mengesahkan bahawa pengambilan bahan ini ternyata tidak meningkatkan risiko kanser. Penyelidikan pada sakarin juga tidak termasuk hal sama.


Daging merah

Daging merah ialah sumber protein, zat besi, dan seng yang baik. Tetapi memakan terlalu banyak daging merah dan produk berasaskan daging merah ternyata hubung kait dengan peningkatan risiko kanser usus. Yang dimaksudkan daging merah ialah daging yang kini belum dimasak mempunyai warna merah, antara lain daging sapi dan daging kambing.

Produk daging yang diproses, antara lain ham, sosej, dan daging asap, bukan lagi termasuk kumpulan yang disyaki boleh menyebabkan kanser tetapi sudah dikategorikan sebagai bahan karsinogenik. Bermakna, daging olahan berada dalam kategori yang sama dengan merokok dan pengambilan alkohol berlebihan sebagai penyebab kanser.

Pengambilan daging merah dan produk daging yang diproses secara berlebihan berkaitan dengan peningkatan risiko kanser usus. Para ahli menyimpulkan bahawa tiap 50 gram daging yang diproses, iaitu setara dengan saiz hot dog rata-rata, boleh meningkatkan risiko kanser usus hingga 18 peratus. Selain kanser usus, pengambilan daging merah berlebihan juga diduga dapat meningkatkan risiko kanser pankreas dan prostat.

Jika dalam sehari kamu memakan lebih daripada 90 gram daging merah atau produk daging yang diproses, maka ia adalah masa untuk mengurangkannya. Sembilan puluh gram kurang lebih setara dengan tiga keping nipis daging bersaiz potongan setengah roti tawar. Dos harian yang dibenarkan untuk daging merah dan / atau produk daging yang diproses ialah 70 gram atau kurang. Sebagai langkah lain, kamu boleh menukar pengambilan daging merah dengan daging ayam, seperti ayam dan itik.

Selain itu, memproses daging merah sendiri boleh mempengaruhi risiko kanser. Begini caranya:

  • Membakar daging boleh menyebabkan bahan makanan tersebut menjadi karsinogen atau menyebabkan kanser. Mengukus dan merebus ialah cara yang paling sihat untuk memasak daging merah.
  • Potong daging lebih tipis dan buang semua lemaknya. Meskipun perlu penelitian lebih lanjut, terdapat bukti bahawa ada hubungan antara pengambilan lemak dengan peningkatan risiko kanser payudara pada wanita yang telah memasuki masa menopause.
  • Elakkan menjadikan daging merah sebagai menu utama. Sebaliknya, nikmati sayur-sayuran dan biji-bijian utuh dalam menu anda.


Pada umumnya mengambil terlalu kerap dan terlalu banyak makanan berlemak boleh menyebabkan obesiti sehingga boleh meningkatkan risiko terhadap beberapa jenis kanser, seperti kanser usus, kanser payudara, kanser buah pinggang, kanser ovari, serta kanser pankreas.

Minuman keras (mengandung alkohol)

Terlalu banyak mengambil minuman keras menjadikan mengambil lebih berisiko mengalami kanser mulut, kanser tekak, kanser payudara, kanser usus, serta kanser hati.

Tidak ada satupun ubat-ubatan, suplemen, atau makanan yang dapat mencegah datangnya kanser. Risiko kanser hanya boleh dikurangkan dengan memraktikkan gaya hidup sihat tiap hari. Mengambil dan memproses sendiri pelbagai makanan yang sihat kaya serat seperti buah-buahan dan sayur sekurang-kurangnya 5 hidangan sehari boleh mengurangkan risiko terhadap beberapa jenis kanser.

Perbanyak pengambilan protein dari sumber yang lebih sihat seperti ikan, kacang-kacangan, telur. Sebaliknya, hadkan pengambilan makanan dan minuman yang berkadar gula tinggi, seperti kuih manis dan biskut. Cara lain untuk mengurangkan risiko kanser selain pola makan yang baik ialah berhenti merokok, mengehadkan pengambilan minuman keras, serta melindungi kulit dari paparan sinar UV yang dapat berbahaya.

Related Posts

Berhati Tiga Jenis Makanan Dan Minuman pencetus Kanser
4/ 5
Oleh