Thursday, October 27, 2016

Senarai Makanan Yang Serupa Mengandung Kolesterol Jahat

Low-density lipoprotein atau LDL biasa dikenali sebagai sebagai kolesterol jahat kerana mempunyai kesan buruk untuk kesihatan. Kolesterol jenis inilah yang sering menjadi biang kerok terjadinya penyakit pembuluh darah arteri.

LDL mengangkut kolesterol menuju sel-sel tubuh yang memerlukannya melalui sistem peredaran darah. Terlalu banyak pengambilan kolesterol boleh menyebabkan penumpukan di dinding arteri sehingga jalur peredaran darah terganggu. Hal ini boleh mencetuskan terjadinya pembuluh nadi sehingga meningkatkan risiko terkena serangan jantung dan stroke.

Senarai Makanan Yang Serupa Mengandung Kolesterol Jahat

Makanan Mengandung Kolesterol Jahat Tinggi

Agar menjaga tahap kolesterol di dalam tubuh tetap pada batas yang wajar, maka hadkan makanan yang mengandungi lemak tepu dan minyak. Elakkan juga jenis lemak trans yang biasanya terdapat pada minyak sayur terhidrogenasi dan makanan ringan. Daging berlemak, kuning telur, produk susu, dan makanan segera juga perlu dihadkan pengambilannya.

Di bawah ini ialah beberapa makanan yang baiknya dihadkan asupannya demi melindungi diri dari kolesterol jahat. Jika kolesterol anda sudah di atas ambang batas aman, maka sebaiknya makanan di bawah ini harus dielakkan.

Makanan ringan pun boleh mematikan

Ingin berehat di depan TV sambil mengambil makanan ringan? Sila pastikan bukan makanan ringan dengan kandungan lemak trans. Lemak jenis ini akan menjadikan makanan ringan yang berasal dari makanan sihat pun berubah menjadi makanan yang tinggi kolesterol.

Makanan ringan yang berasal dari makanan ringan yang dijual bebas di pasaran pada umumnya mengandungi kolesterol yang tidak terkawal. Makanan seperti kuih kering, kentang goreng, onion ring, dan keropok biasanya diproses dengan minyak yang terhidrogenasi alias mengandungi lemak trans.

Kerana pengambilan makanan ringan cenderung susah dikawal, maka potensi penambahan kolesterol jahat dalam jumlah tinggi sangat besar. Untuk itu, hadkan hidangan dan bacalah label dalam kemasan untuk mengetahui berapa kadar kolesterol yang dikandung makanan ringan yang anda jadikan makanan ringan.

Jauhi stik iga meski menggoda

Siapa yang tidak ingin menikmati stik rusuk sapi saat makan malam? Malangnya, meski telah dilupuskan lemaknya dan dimasak dengan minyak zaitun, kolesterol dalam daging iga tetaplah tinggi.

Hanya dengan memakan daging iga sapi kira-kira 115 gram, kuota kolesterol dan lemak tepu yang boleh dimakan dalam sehari sudah banyak terbantut olehnya. Kira-kira 20 peratus daripada keperluan harian tubuh akan lemak tepu sudah dibekalkan dari daging iga. Untuk kolesterol, kuota harian anda sudah dipenuhinya sebanyak 22 peratus. Hal ini belum lagi jika ditambah dengan makanan dan minuman yang menemani daging iga sapi.

Burger boleh menjadikan pening kepala

Kesibukan sering menjadikan anda mencari yang simpel dan mudah apabila perlu memilih makanan. Salah satu yang sering jadi pilihan ialah restoran segera saji. Perhatikan kandungan zatnya, terutama bagi anda yang memilih burger dengan taburan keju di dalamnya.

Makanan siap saji ini mengandungi kolesterol antara 85-175 mg. Malangnya, jumlah tersebut belum ditambah dengan kentang goreng dan mayonaise. Jelas menu segera ini bukan gabungan yang sesuai untuk dimasukkan ke dalam tubuh anda.

Lobster boleh jadi monster

Salah satu makanan laut yang tinggi kandungan kolesterolnya sehingga harus dihadkan pengambilannya ialah lobster. Dalam 85 gram udang, sekurang-kurangnya terdapat 61 mg kolesterol. Angkanya akan bertambah secara ketara setelah dimasak dengan bahan tertentu.

Untuk menjadikan udang tetap boleh dinikmati tanpa bimbang kelebihan kolesterol, maka usahakan memupuk tanpa melibatkan bahan lain yang juga kaya kolesterol. Menggoreng udang dengan minyak sayur dan merendam ke dalam mentega cair boleh mengumpul kandung kolesterolnya. Berbeza jika diolah dengan cara dibakar atau dibakar kerana dianggap lebih selamat daripada menggorengkannya.

Yang tidak kalah penting ialah menghadkan jumlah yang dimakan untuk mengawal julam pengambilan kolesterol ke dalam tubuh anda. Angka 61 mg kolesterol dalam 85 gram mungkin nampak sedikit, tetapi jika anda mengambil tiga lobster dengan berat masing-masing 200 gram tentu akan menjadi masalah, bukan?

Hadkan makan hati

Selain enak, hati juga kaya akan zat besi yang tentu saja berguna untuk tubuh. Malangnya, hati menjadi salah satu makanan yang tinggi kandungan kolesterolnya.

Hati sendiri merupakan salah satu organ dalam tubuh haiwan yang mempunyai kadar kolesterol sangat tinggi. Hal ini amat membolehkan sebab kolesterol dibuat dan disimpan di dalam organ ini.

Hanya dalam 85 gram hati sapi, sekurang-kurangnya ada 331 mg kolesterol. Hal ini tentu membahayakan sebab tubuh orang dewasa hanya memerlukan 300 mg kolesterol tiap hari.

Selain menghadkan atau mengelakkan makanan di atas, perubahan gaya hidup juga harus dijalankan. Yang pertama kali harus dilakukan ialah mencapai berat badan menuju yang sesuai. Dari semasa ke semasa memberi tumpuan pada langkah pertama, sandingkan pula dengan bersenam secara teratur. Jangan lupa untuk berhenti merokok dan menjauhi konumsi minuman beralkohol yang berlebihan agar kadar kolesterol jahat dalam tubuh boleh dikawal.

Yang paling penting ialah konsisten dalam menjalani pertukaran gaya hidup di atas. Hal ini perlu diperhatikan kerana usaha mengurangkan kadar kolesterol jahat memerlukan masa dan disiplin.

Related Posts

Senarai Makanan Yang Serupa Mengandung Kolesterol Jahat
4/ 5
Oleh