Friday, October 28, 2016

Faedah Buah Tomat, Buah Yang Seringkali Dikira Sayur

Walau sering disangka sayur-sayuran, ternyata tomato termasuk dalam kategori buah-buahan. Faedah tomato, buah-buahan yang biasanya berwarna oren dan boleh dikonsumi dalam berbagai cara ini, bagi kesihatan tubuh pun bermacam-macam.

Tomato mengandungi bahan antioksida semula jadi dinamakan likopen (lycopene), salah satu antioksidan semulajadi yang paling kuat yang membantu melawan radikal bebas punca kanser. Selain itu, tomato juga kaya akan alfa-karotena, beta-karotena, lutein, kalori, gula, vitamin A, dan vitamin C. Tak hairanlah jika faedah tomato juga melimpah ruah.

Faedah Buah Tomat, Buah Yang Seringkali Dikira Sayur

Sembelit

Pengambilan makanan dengan kandungan air dan serat tinggi seperti tomato boleh membantu kelancaran buang air besar, mengurangkan sembelit, dan mencegah dehidrasi.

Kemurungan

Asam folat dalam tomato diduga boleh membantu mengatasi kemurungan. Caranya, dengan mengelakkan kelebihan pembentukan hormon homosistein dalam tubuh. Kelebihan hormon ini boleh mengganggu pengeluaran hormon serotonin, dopamin, dan norepinephrine yang mengatur suasana hati, tidur, dan nafsu makan.

Kencing manis

Satu mangkuk tomato ceri mengandungi kira-kira 2 gram serat. Dan kajian menunjukkan bahawa pengambilan makanan berserat didakwa mampu mengurangkan kadar gula darah pada pesakit kencing manis jenis 1 dan menetapkan gula darah, lipid, dan kadar insulin bagi pesakit diabetes jenis 2.

Katarak

Rajin mengambil tomato didakwa mampu mengelakkan penyakit mata katarak.

Asma

Penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan ekstrak tomato didakwa mampu mengurangkan gejala serangan asma pada pesakit selepas atau semasa sukan.

Kulit

Menurut sebuah kajian, likopen didakwa mampu meningkatkan kemampuan kulit untuk melindungi diri dari paparan sinar ultraviolet (UV) yang berbahaya dan membantu menjaga kulit kelihatan awet muda. Selain itu, kandungan kolagen dan vitamin C dalam tomato juga berfungsi sebagai antioksidan yang membantu mengelakkan kerosakan kulit oleh matahari, pencemaran dan asap, mengelakkan kedutan halus, dan menetapkan tekstur kulit secara keseluruhan.

Jantung dan pembuluh darah (kadiovaskular)

Kandungan serat, kalium, vitamin C, dan choline dalam tomato bermanfaat untuk kesihatan jantung. Meningkatkan pengambilan kalium dan mengurangkan natrium membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular (jantung dan pembuluh darah) dan strok, menjaga massa otot agar tidak hilang, mengekalkan kepadatan mineral tulang, dan mengurangkan risiko pembentukan batu buah pinggang.

Tekanan darah tinggi

Tomato mengandungi potasium atau kalium. dengan meningkatkan pengambilan kalium serta mengurangkan natrium (garam-garaman) sangat penting untuk menurunkan tekanan darah. Kajian menunjukkan bahawa ekstrak tomato didakwa mampu mengurangkan tekanan darah pada pesakit tekanan darah tinggi yang ringan.

Kanser

Kerana mengandungi lycopene, tomato didakwa mampu mengelakkan pelbagai kanser berbahaya seperti kanser serviks (leher rahim), usus besar, rektum, perut, paru-paru, ovari, pankreas, prostat, payudara, dan pundi kencing. Tomato diduga membantu mengekalkan DNA daripada kerosakan yang boleh menyebabkan kanser. Namun, andaian tersebut masih memerlukan bukti dan penyelidikan lebih lanjut.

Pelbagai faedah tomato tersebut memang memerlukan penyelidikan dan bukti lebih lanjut, tetapi jangan agak untuk mengambil tomato setiap hari. Selain itu, ada yang perlu diperhatikan. Likopen dalam tomato akan lebih baik diserap oleh tubuh apabila tomato sudah dimasak atau diolah, bukan dimakan mentah.

Related Posts

Faedah Buah Tomat, Buah Yang Seringkali Dikira Sayur
4/ 5
Oleh