Tuesday, November 15, 2016

Mengenali Kelebihan Dan Kelemahan Kelapa Sawit

Minyak kelapa sawit termasuk tidak boleh hilang dari dapur komuniti. Minyak ini menawarkan faedah dan mudharat yang perlu anda ketahui.

Minyak kelapa sawit biasanya digunakan untuk menggoreng makanan. Tak sahaja untuk urusan masak-memasak, minyak yang diperolehi dari buah pohon kelapa sawit ini juga dieksploitasi dalam bidang industri. Iaitu untuk pembuatan kosmetik, sabun, ubat gigi, lilin, minyak pelincir, dan tinta. Dan ternyata, minyak yang sering kali disebut sebagai minyak sayur-sayuran ini mengandungi lemak tepu dan tak tepu, vitamin E, beta-karotena, serta diduga mempunyai kesan antioksidan.

Mengenali Kelebihan Dan Kelemahan Kelapa Sawit

Kelebihan minyak kelapa sawit

Minyak kelapa sawit tidak sahaja berguna untuk goreng-menggoreng. Ada pula beberapa khasiat lain dari minyak kelapa sawit, meski kebenarannya masih perlu disahkan dengan penelitian lebih lanjut.

Menangani kekurangan vitamin A

Mengikut beberapa bukti, menambah minyak kelapa sawit ke dalam makanan anak-anak dan ibu hamil didakwa dapat mengurangkan risiko kekurangan vitamin A. Namun ada dosnya, iaitu 2 sudu makan setiap hari untuk kanak-kanak kurang dari 5 tahun, 3 sudu makan setiap hari untuk orang dewasa dan anak-anak di atas usia 5 tahun, dan 4 sendok makan per hari untuk wanita hamil.

Perlindungan terhadap otak

Dalam sebuah kajian, penyelidik mendapati bahawa tocotrienol (jenis vitamin E yang dijumpai secara semulajadi dalam minyak kepala sawit), didakwa boleh melindungi otak daripada pembangunan lesi pulpa alba (lesi bahan putih) dan kelainan yang dilihat atau dikesan pada ujian pengimejan otak. Luka pulpa alba dianggap sebagai manifestasi penyakit pembuluh darah serebral (otak), sebagai gambaran pelbagai derajat penuaan saraf dan kerosakan rangkaian otak. Terlihatnya lesi pulpa alba dalam suatu ujian otak sering kali menjadi petanda peningkatan risiko strok, penyakit Alzheimer, dan penyakit Parkinson pada seseorang.

Kelemahan minyak kelapa sawit

Walaupun katanya mempunyai khasiat bagi kesihatan tubuh, minyak kelapa sawit juga sering kali didakwa menjadi biang kerok munculnya kolesterol dalam darah dan penyakit lain.

Toksin

Akrolein ialah produk beracun dan bau busuk hasil pemecahan minyak. Sebuah kajian mendedahkan bahawa minyak kelapa sawit yang sudah pernah digoreng akan mengandungi akrolein, walaupun jumlahnya tidak sebanyak pada minyak biji bunga matahari.

Penyakit jantung

Minyak kelapa sawit tinggi akan lemak tepu. Mengambil makanan tinggi lemak tepu boleh meningkatkan kadar kolesterol dalam darah. Terlalu banyak kolesterol jahat LDL boleh menyebabkan pengumpulan lemak di arteri. Hasilnya, aliran darah ke jantung dan otak terbantut, hingga akhirnya meningkatkan risiko penyakit jantung dan stroke.

Menurut salah satu kajian, peningkatan penggunaan minyak kelapa sawit di negara-negara membangun ada hubungannya dengan tahap kematian akibat penyakit jantung koronari. Selain itu, menurut kajian lain, menukar minyak kelapa sawit dengan minyak sayur polyunsaturated nonhydrogenated didakwa boleh mengurangkan risiko terkena serangan jantung.

Oleh kerana itu, dinasihatkan untuk mengelakkan atau mengehadkan pemakaian dan penggunaan sumber lemak dari minyak sawit. Dianjurkan hanya sekitar 7% lemak tepu daripada jumlah kalori harian yang boleh masuk ke dalam tubuh, atau kurang dari 14 gram lemak tepu tiap 2,000 kalori per hari.

Agar jantung tetap sihat, Jom mula kurangkan dan hadkan penggunaan minyak kelapa sawit

Related Posts

Mengenali Kelebihan Dan Kelemahan Kelapa Sawit
4/ 5
Oleh