Monday, November 14, 2016

Strategi Jitu Stop Tabiat Makan Berlebih

Godaan makanan yang begitu berbeza-beza, mulai dari bentuk, rasa, warna, hingga kerak, boleh membuat kita tidak kuasa menahan diri untuk merasainya, walaupun sebenar tidak lapar. Tanpa disedari, kita sudah makan terlalu banyak. Itu namanya kelebihan makan alias overeating. Hal ini tentu tidak baik untuk kesihatan, apatah lagi jenis makanan olahan yang tinggi gula, garam, dan lemak jahat.

Berlebihan makan boleh mencetuskan obesiti yang pada akhirnya mengundang pelbagai gangguan kesihatan, seperti diabetes, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, penyakit jantung, asma, sebahagian kanser, dan sleep apnea. Di samping itu, makan dengan jumlah terlalu banyak sekaligus boleh membawa masalah perut. Oleh kerana itu, kita harus belajar untuk kembali mengimbangi pola makan.

Strategi Jitu Stop Tabiat Makan Berlebih

Maka bagaimana mengakalinya? Cubalah strategi berikut untuk menghentikan overeating

Nikmati makananmu secara optimum. Jauhkan dulu komputer, telefon bimbit, dan segala aktiviti untuk beberapa saat. Jangan makan sambil bekerja atau menonton televisyen, agar kamu dapat menikmati makananmu. Ini ialah peluang untuk merehatkan fikiran. Selama makan, cubalah meresapi kelaparan dan kepuasanmu. Sebagai hasil tambahan, kini kamu bahkan boleh menjadi lebih produktif selepas makan.

Perhatikan pengambilan gula dan garam. Bila kamu benar-benar mahukan makanan manis, ambilah potongan yang kecil dan makan secara perlahan-lahan. Nikmati segala gigitannya. Manakala untuk makanan yang masin, pilihlah yang rendah garam atau natrium, seperti kacang tanpa garam. Bacalah maklumat kandungan pemakanan pada bungkusan.

Kadang-kadang, langkah mengalihkan keinginan makan di atas belum cukup untuk menguruskan kebiasaan makan kerana stres. Anda perlu latihan relaksasi, meditasi, atau kaunseling dengan psikologi untuk mengatasi masalah emosi yang membuatmu kelebihan makan.

Bila hasrat makanmu disebabkan oleh salah satu faktor di atas, cubalah minum segelas air dan tunda makan selama 10 minit. Ambil 10 minit itu untuk berjalan kaki, melakukan pemanasan, membaca majalah, berbual, latihan pernafasan atau aktiviti ringan lain yang boleh alihkan keinginan makan. Dengan begitu, kamu menjadi lebih peka dengan keperluan diri yang sebenar.

Langkah ini dapat membantu menjadikan masa makanmu tidak dikendalikan oleh stres. Secara beransur-ansur, tingkatkan masa tunda tersebut menjadi 15 minit, kemudian 20 minit, dan seterusnya.

Sedari apa yang membuatmu kelebihan makan. Apabila sudah sedar, kamu boleh mula mencari cara untuk memastikan bahawa dirimu sudah tidak lapar. Dengan begitu, kamu bisa lebih teguh untuk mengawal makan. Berikut adalah beberapa faktor yang membuat kita dapat kelebihan makan.

  • Emosional. Sebahagian orang memilih makan sebagai respons emosi, dengan kata lain bukan kerana rasa lapar. Seringkali tujuannya untuk membuat nyaman, mengusir rasa bosan, marah, resah, kesepian, keletihan, tegang, tekanan, atau kemurungan.
  • Sosial. Kelebihan makan boleh berlaku ketika berada di sekeliling orang-orang yang sedang makan. Kamu jadi terpancing untuk ikut makan bersama mereka.
  • Situasi. Kamu makan kerana ada peluang, misalnya sedang melewati kedai roti dan akhirnya jadi tertarik untuk makan roti.
  • Fisiologi. Kelebihan makan juga boleh disebabkan oleh faktor fizikal, misalnya kamu kelaparan kerana melewatkan sarapan, sehingga bernafsu untuk makan banyak, atau kamu cenderung makan untuk menghilangkan sakit kepala atau sakit lain.


Setiap ingin makan atau mengambil makanan ringan, pilihlah makanan yang sihat. Simpan makanan sihat di rumahmu dan elakkan makanan yang tidak sihat, seperti makanan diproses, makanan yang tinggi lemak jahat atau mengandungi banyak gula, garam, dan bumbu penyedap buatan (MSG) yang berkaitan dengan obesiti.

Related Posts

Strategi Jitu Stop Tabiat Makan Berlebih
4/ 5
Oleh