Monday, November 7, 2016

Senarai 7 Makanan Ini Boleh Bantu Pembangunan Otak Anak

Mempunyai anak yang cerdas merupakan dambaan orang tua. Namun, sudahkah anda memenuhi nutrisi yang diperlukan untuk perkembangan otak kanak-kanak?

Makanan tidak sahaja boleh memberi kesan pertumbuhan seorang anak, tapi juga memberi kesan kebolehan otaknya untuk berfikir, menumpukan perhatian, dan mengingat. Itulah mengapa memberikan kanak-kanak pelbagai vitamin dan mineral yang diperlukan selama masa pertumbuhan adalah hal yang penting. Jangan sahaja berharap mempunyai anak yang bijak tetapi tidak menyokong perkembangan otaknya dengan memberikan makanan yang tepat.

Senarai 7 Makanan Ini Boleh Bantu Pembangunan Otak Anak

Jom, kenali pelbagai jenis makanan ini dan sokong pembangunan otaknya.

Sayur-sayuran lain 

Sayur-sayuran seperti lobak merah, tomato, labu, ubi merupakan jenis sayur-sayuran dengan kandungan antioksida yang sangat baik untuk mengekalkan sel otak tetap sihat dan kuat.

Susu dan yoghurt 

Kedua-dua jenis makanan ini mengandungi vitamin D, vitamin B, dan protein yang penting bagi pembangunan jaringan otak, enzim, dan neurotransmiter. Penyelidikan juga mengesyorkan anak-anak dan remaja mengambil vitamin D lebih banyak daripada yang disyorkan kerana vitamin D bermanfaat untuk sistem neuromuskular (persyarafan dan otot) dan kitaran sel-sel tubuh. Jadi, jangan lewatkan susu atau yogurt dalam menu harian anak anda.

Kubis dan bayam 

Kedua-dua jenis sayur-sayuran ini mengandungi antioksida yang baik untuk pembangunan sel otak. Bayam dan kubis juga mengandungi vitamin dan folat yang diramalkan dapat mengurangkan risiko demensia di kemudian hari.

Kacang merah 

Kacang merah merupakan salah satu jenis polong-polongan yang dapat membantu pembangunan otak anak. Seperti halnya salmon, kacang merah juga mengandungi asid lemak omega 3 ALA lebih banyak berbanding jenis kacang lain. Mengambil kacang merah di siang hari dapat membantu kanak-kanak berfikir dengan baik dan memenuhi tenaga sepanjang petang.

Oatmeal 

Oatmeal adalah salah satu menu sarapan yang baik bagi kanak-kanak untuk memulakan harinya. Oat mengandungi serat, zinc, potasium, vitamin B, dan vitamin E yang berguna untuk fungsi otak. Menjadikan oatmeal sebagai menu sarapan boleh membuat buah hati cukup kenyang dan membantunya menumpukan perhatian dengan baik di sekolah.

Telur Putih 

Telur mengandungi choline yang membantu pembangunan ingatan seorang anak. Seorang pakar pemakanan yang juga menjadi pengarah bahagian pemakanan di WebMD, mengatakan bahawa telur tergolong mempunyai pemakanan yang baik untuk pertumbuhan kanak-kanak. Telur boleh menjadi salah satu pilihan tepat untuk menyokong pembangunan otak anak. Telur mempunyai kandungan protein yang tinggi, serta nutrisi yang dapat membantu kanak-kanak untuk lebih dapat menumpukan perhatian. Sekurang-kurangnya terdapat 7 gram protein dengan kualiti bagus di dalam telur. Namun, guna mendapatkan manfaatnya, bonda perlu memasaknya hingga matang dan menyimpannya di dalam peti ais. Hal ini bertujuan untuk membunuh bakteria di dalamnya.

Salmon 

Penyelidikan menunjukkan bahawa seseorang yang mengambil lebih banyak asid lemak boleh menjalankan ujian mental dengan baik dan mempunyai pemikiran yang lebih tajam. Menurut seorang ahli gizi, salmon adalah salah satu ikan yang mempunyai lemak yang sangat bagus untuk fungsi otak serta perkembangannya. Hal ini kerana salmon mengandungi asid lemak omega 3 DHA dan EPA.

Selain beberapa jenis makanan di atas, ingatlah untuk selalu menyiapkan sarapan yang berkhasiat. Sarapan yang sihat dapat membantu kanak-kanak dalam memperbaiki perhatian, kepekatan, dan daya ingat. Pilih sarapan yang kaya akan gizi seperti, makanan yang kaya protein, serat, atau roti yang diperbuat daripada biji-bijian dan rendah gula. Sarapan yang kaya akan serat dan protein boleh memberikan anak kebolehan lebih untuk berfikir.

Sokongan orang tua adalah salah satu cara agar anak dapat belajar dengan baik dan tumbuh menjadi anak yang bijak. Dukung pembangunan anak anda dan penuhi keperluan nutrisinya dengan memasukkan pelbagai jenis makanan di atas sebagai menu hariannya.

Related Posts

Senarai 7 Makanan Ini Boleh Bantu Pembangunan Otak Anak
4/ 5
Oleh