Friday, October 21, 2016

Tubuh Menjadi Sihat Dengan Faedah Kacang Merah

Kecil bentuknya namun besar manfaatnya. Faedah kacang merah di bawah ini sebaiknya jangan anda lepaskan kenikmatan.

Kacang merah mengandungi potasium yang tinggi, serat, antioksidan folik, zat besi, dan pelbagai mineral lain yang diperlukan oleh tubuh. Dengan mengambil cukup kacang merah, seseorang mampu menurunkan risiko pelbagai penyakit yang boleh membahayakan nyawa. Kacang merah juga boleh membantu anda dalam mendapatkan badan yang ideal.

Tubuh Menjadi Sihat Dengan Faedah Kacang Merah

Berikut ini adalah berbagai faedah kacang merah yang perlu anda tahu dan sayang sekali jika dilewatkan.

Kacang merah dan diet yang sihat

Guna mendapatkan berat badan yang ideal dan sihat, tidak jarang seseorang justru salah melakukan diet. Bukannya sihat yang didapat, namun justru sakit. Diet yang sihat adalah dengan memenuhi nutrisi serta serat yang diperlukan tubuh, memerhatikan jumlah kalori yang masuk ke dalam tubuh, dan mengelakkan pengambilan lemak tepu. Kacang merah boleh memenuhi diet sihat tersebut. Kerana kacang merah mengandung serat tidak larut yang dapat melancarkan penghadaman sehingga dapat mengelakkan sembelit, serta melancarkan pembuangan racun dari dalam tubuh.

Kacang merah dan kehamilan Pada masa hamil,

Seorang wanita akan menyerap zat besi lebih banyak. Zat besi ialah bahan asas pembentuk hemoglobin (kompaun yang dikandung darah merah dan berkhidmat mengikat oksigen) yang berguna untuk pertumbuhan bayi dan plasenta. Pada masa yang sama, seorang wanita juga akan mengalami peningkatan jumlah darah dalam tubuh sekitar 50%. Sehingga wanita hamil memerlukan lebih banyak zat besi untuk membentuk sel-sel darah baru dan mengikat oksigen bagi kepentingan seluruh tubuh dan sang bayi. Kekurangan zat besi pada masa kehamilan boleh memperbaiki kemungkinan seorang wanita mengalami keletihan, lemah, kemurungan, serta mudah marah selama masa kehamilan. Tidak hanya itu, kekurangan zat besi juga boleh mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan pada bayi, seperti berat bayi kurang, bayi lahir pra-matang, atau janin meninggal dunia di dalam perut. Sayangilah janin dan diri anda selama masa kehamilan dengan mengambil cukup nutrisi yang diperlukan tubuh.

Kacang merah dan diabetes

Walaupun bentuknya kecil, kacang merah ternyata ialah makanan yang sangat bagus untuk mereka yang mengalami diabetes. Kacang merah boleh membantu pesakit diabetes untuk mengawal tahap gula darah, serta rendah indeks glisemik. Ternyata kandungan seratnya yang membantu mengawal gula darah dalam tubuh. Pesakit kencing manis disyorkan untuk mengambil kacang merah dalam tin tanpa sodium atau kacang merah kering setiap minggunya.

Kacang merah dan kanser

Kacang merah tidak hanya mempunyai kandungan serat yang baik untuk kesihatan jantung. Kajian menunjukkan bahawa mengambil cukup serat boleh membantu dalam mengurangkan risiko kanser. Kandungan antioksidan di dalam kacang merah yang terbilang tinggi juga boleh membantu anda dalam mengurangkan risiko terkena kanser.

Kacang merah dan jantung

Sayangi jantung anda dengan mengambil cukup kacang merah dalam sehari. 100 gram kacang merah sekurang-kurangnya terdapat 15 gram serat, hampir memenuhi jumlah serat yang kita perlukan setiap hari, iaitu 25 gram. Kacang merah juga mengandungi potasium yang baik untuk jantung anda. Meski tidak boleh mengelakkan masalah jantung, cukup potasium boleh membantu jantung berdegup dengan baik jika anda mempunyai masalah dengan rentak jantung. Artinya cukup potasium juga membantu jantung untuk mengepam darah ke seluruh tubuh, serta boleh mengurangkan tekanan darah tinggi. Jumlah pengambilan potasium pada hari yang disyorkan ialah 4700mg. Sedangkan di dalam 100gram kacang merah sekurang-kurangnya terdapat 1406mg.

Meskipun baik untuk kesihatan, kacang merah juga boleh menyebabkan gas dalam usus. Oleh kerana itu, perlu dilakukan beberapa tahap yang boleh membantu dalam mengurangkan kadar gas di dalam kacang merah. Antara lain dengan mendidihkan kacang merah sehingga mendidih secara perlahan hingga lunak. Boleh juga dengan menukar air rendaman kacang merah beberapa kali dan elakkan menggunakan air bekas rendaman untuk merebus kacang. Gunakanlah air baru. Kerana jika tidak, air akan menyerap gas yang menghasilkan gula yang sukar dicerna.

Setelah mengetahui pelbagai faedah kacang merah yang boleh didapatkan, sayang rasanya jika hanya terlepas begitu sahaja. Mulakan memasukan kacang merah ke dalam makanan anda misalnya dengan mencampurkannya ke dalam sup, minuman, ataupun memasukkannya ke dalam salad.

Related Posts

Tubuh Menjadi Sihat Dengan Faedah Kacang Merah
4/ 5
Oleh