Wednesday, September 21, 2016

Khawatir Berat Badan Bertambah Disebabkan Berhenti Merokok

Mengikut kajian, merokok memang memiliki kesan yang boleh membuat tubuh menjadi kurus, tapi tidak sihat.

Keadaan ini menyebabkan ramai orang tidak ingin berhenti merokok kerana bimbang akan menjadi gemuk selepasnya. Walau bagaimanapun pertambahan berat badan ini sepatutnya tidak menghalang usaha untuk menjadi lebih sihat dengan berhenti merokok. Ini kerana faedah berhenti merokok sangat banyak dan ketara.

Khawatir Berat Badan Bertambah Disebabkan Berhenti Merokok

Mengapa Merokok Membuat Tubuh Kurus?


Selepas menghirup asap rokok, denyut jantung anda meningkat 10-20 kali lebih banyak dalam satu minit. Pada satu sisi, kesan ini boleh membawa kepada penyakit jantung. Walau bagaimanapun pada sisi lain, kajian mendedahkan bahawa nikotin dalam rokok meningkatkan pembakaran kalori dalam tubuh dan meningkatkan kelajuan metabolisme tubuh, sehingga membuat berat badan berkurang. Metabolisme adalah proses tubuh menukar pengambilan makanan dan minuman menjadi tenaga.

Bertambahnya berat badan boleh berlaku kerana apabila seseorang berhenti merokok, metabolisme tubuh kembali menjadi normal. Perubahan ini sebenarnya adalah hal yang menyihatkan kerana tubuh tidak lagi dipaksa bekerja secara berlebihan.

Selain meningkatkan metabolisme tubuh, nikotin yang terkandung dalam rokok juga boleh menekan dan bahkan mengurangkan nafsu makan perokok.

Bertambahnya Berat Badan Akibat Berhenti Merokok


Apabila anda ingin berhenti merokok, anda lebih berisiko menghadapi peningkatan berat badan jika anda:

  • Merupakan perokok parah.
  • Sering meminum minuman keras, atau sebaliknya, sama sekali tidak pernah mengambil minuman keras.
  • Sudah menghadapi kelebihan berat badan.


Stop merokok


Stop merokok tidak hanya menghadapi masalah ketagihan nikotin, tetapi juga perubahan dalam sensasi rasa atau mengecap sesuatu di dalam mulut. Mengambil makanan boleh menjadi pelarian. Penyelidikan mendedahkan bahawa orang yang berhenti merokok cenderung menjadi penagih makanan manis. Tapi ada penyelesaian yang lebih sihat lain seperti:

  • Mengunyah gula-gula getah.
  • Lebih sering menggosok gigi.
  • Mengalihkan perhatian dari keinginan untuk merokok kepada aktiviti-aktiviti yang lain seperti membaca, menonton filem, atau rekreasi.
  • Pergilah ke tempat-tempat yang tidak membenarkan anda merokok.


Menjangka dan meminimumkan Pertambahan Berat Badan


Bertambahnya berat badan selepas berhenti merokok dapat diatasi dengan bersenam dan menjalani pola makan sihat sehingga kalori yang terbakar menjadi setara atau bahkan melebihi yang dibakar saat merokok. Berikut ini adalah beberapa cara yang boleh diikuti:

Mengekalkan perspektif positif

Penting untuk terus mengingat bahawa tidak apa-apa untuk menghadapi sedikit pertambahan berat badan selepas berhenti merokok. Risiko ini jauh lebih kecil nilainya berbanding peningkatan keadaan kesihatan jangka panjang yang akan anda dapatkan. Begitu berhenti merokok, tubuh justru akan kembali kepada pola kerja normal dan anda mempunyai peluang lebih untuk membakar kalori.

Sukan secara teratur

Selain mencegah bertambahnya berat badan dengan membakar kalori, sukan boleh membuat hasrat untuk merokok menjadi berkurang. Cuba untuk bersenam dengan tempoh total kira-kira 2.5 hingga 4 jam seminggu. Langkah ini boleh terdiri daripada gabungan berenang, berjalan kaki, berbasikal, atau aktiviti sukan apa sahaja yang anda suka.

Pola makan yang sihat

Stop merokok sudah merupakan hal yang berat, terutama bagi penagih. Elakkan mengubah pola makan anda secara drastik pada masa atau selepas anda berhenti merokok. Sebagai langkah awal, cukup pengambilan makanan-makanan kaya nutrisi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

Related Posts

Khawatir Berat Badan Bertambah Disebabkan Berhenti Merokok
4/ 5
Oleh