Thursday, October 13, 2016

Menjauhkan Diri Daripada Lemak Tepu

Pada asasnya lemak berperanan menyokong jalannya fungsi tubuh. Tetapi ada jenis lemak yang baik dan yang jahat. Sebaik-baiknya adalah terus mengambil lemak baik dan mengelakkan lemak yang jahat. Lemak yang berpotensi buruk bagi tubuh adalah yang banyak mengandungi lemak tepu dan lemak trans.

Tubuh kita menghasilkan lemak dari kelebihan kalori yang masuk ke tubuh. Ada pula lemak yang kita makan dan berkhidmat untuk sumber tenaga tubuh, yaitu lemak diet (dietary fat). Lemak diet boleh berasal dari haiwan dan tumbuhan. Vitamin yang masuk ke tubuh juga memerlukan lemak agar boleh dicerna dan diserap tubuh. Tetapi, terdapat sisi buruk lemak, iaitu mengandungi kalori tinggi yang boleh menambah berat badan dengan cepat jika kelebihan dimakan.

Menjauhkan Diri Daripada Lemak Tepu

Lemak terbentuk dari dua jenis molekul, iaitu asid lemak dan gliserol. Jenis dan kadar asam lemak inilah yang menentukan kesan lemak terhadap tubuh anda. Lemak tepu merupakan jenis lemak yang umumnya berasal dari haiwan, seperti daging ayam, daging merah, dan produk susu yang kaya lemak. Lemak tepu ini boleh meningkatkan risiko terkena penyakit kardiovaskular dan diabetes jenis 2. Hal ini terjadi kerana adanya peningkatan kadar kolesterol 'jahat' (LDL) dalam darah.

Sedangkan lemak dari tumbuhan amnya ialah lemak tak tepu, meski beberapa di antaranya, seperti minyak sawit juga mengandungi lemak tepu. Walaupun pelbagai jenis makanan lain turut mengandungi lemak tepu dan lemak tak tepu. Makanan olahan, seperti sosej dan piza, umumnya kaya akan lemak tepu.

Bagaimanakah cara agar kita boleh terbiasa mengambil lebih sedikit lemak tepu dan lebih banyak lemak tak tepu? Berikut beberapa perkara yang boleh menjadi panduan yang sihat.

  • Pada masa memasak, takar minyak dengan sendok makan sebelum dituang ke kuali menggoreng untuk mengawal seberapa banyak yang akan digunakan.
  • Ubah cara memasak dari menggoreng di dalam banyak minyak menjadi memanggang, merebus, atau mengukus.
  • Tambah sayur-sayuran dan kacang-kacangan pada menu anda dan kurangkan pengambilan daging.
  • Pada amnya, lelaki disarankan tidak mengambil lebih daripada 30 gram lemak tepu tiap hari. Walaupun batas maksimum untuk wanita ialah 20 gram. Dengan panduan ini, anda boleh menyemak dan memilih makanan dengan membaca label nutrisi pada bungkusan makanan.
  • Pada masa akan membeli daging, mintalah potongan daging dengan lebih sedikit lemak. Buang kulit daging sebelum diolah dan singkirkan lemak yang masih kelihatan.
  • Pilih produk olahan susu dengan kandungan lemak yang rendah, seperti yogurt rendah lemak atau susu dengan lemak 1 peratus.


Secara tertentu, anda boleh menggunakan tips berikut sebagai panduan untuk mengemaskini pilihan makanan anda menjadi lebih sihat.

  • Pasta: sos keju atau krim mempunyai kandungan lemak tepu yang lebih tinggi berbanding sos tomato.
  • Yoghurt: pilih yang rendah lemak dan rendah kandungan gula.
  • Kopi: pilih kemasan regular, bukan yang mengandungi susu dan bervolume besar.
  • Makanan ringan: daripada coklat, donat, atau biskut, lebih baik pilih buah-buahan, kacang-kacangan, dan yogurt.
  • Piza: pilih piza dengan topping yang lebih sihat, seperti ikan, udang, dan sayur-sayuran berbanding keju dan daging merah.
  • Spageti: gunakan daging cincang rendah lemak sebagai paduannya.
  • Kentang goreng: potong dalam versi lebih besar dan gunakan minyak zaitun untuk menggorengkannya.
  • Telur: daripada digoreng, lebih baik diolah dengan cara direbus.
  • Santapan bufet: pilih yang tidak bersantan untuk mengelakkan lemak tepu. Utamakan pilihan hidangan sayur, ikan, dan daging ayam berbanding daging merah.


Pada intinya, untuk menjauhkan diri dari lemak tepu, cubalah untuk selalu memilih makanan yang tidak diproses dan lebih utuh seperti sayur, buah, ikan, kacang-kacangan dan biji-bijian, minyak zaitun, keju, dan daging rendah lemak. Di samping itu, hal yang perlu diingat ialah penyakit tidak hanya datang dari pola makan, tetapi juga dari kebiasaan seperti cara menangani stres, sukan, serta menjauhi kebiasaan buruk.

Related Posts

Menjauhkan Diri Daripada Lemak Tepu
4/ 5
Oleh