Monday, November 7, 2016

Faedah Labu Siam Tak Hanya Bagi Sayur Masakan

Apabila Raya atau Idul Fitri tiba, sayur betik dan labu siam menjadi primadona pengiring ketupat. Selain daripada sedap, ternyata faedah labu siam juga baik untuk kesihatan.

Labu siam termasuk dalam famili Cucurbitaceae, sama seperti timun dan tembikai. Buah yang tanamannya merambat ini mengandungi vitamin B1, B2, B3, B5, B6, B9, E, dan K. Labu siam malah dikatakan sebagai sumber dalam vitamin C yang baik. Selain daripada itu, labu siam juga mengandungi pelbagai mineral seperti kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, kalium, dan zinc.

Faedah Labu Siam Tak Hanya Bagi Sayur Masakan

Kandungan serat, protein, dan vitamin pada labu siam memang lebih rendah berbanding dengan sayur-sayuran lain. Tetapi, labu berwarna hijau ini kaya akan beberapa asid amino penting seperti asid aspartik, asam glutamat, alanin, arginin, cistein, fenilalanin, glisin, histidine, isoleusin, leusin, metionin, prolin, serin, tirosin, nonsense, dan valine. Dengan banyaknya kandungan nutrisi tersebut, faedah labu siam antara lain ialah:

Diet rendah kolestrol

Nak mengurangkan kadar kolestrol dan lemak dalam darah? Dinasihatkan untuk mengambil makanan yang tidak menyebabkan gas, salah satunya ialah labu siam. Labu siam disyorkan untuk dimasak dengan cara direbus atau dikukus.

Makanan sihat untuk lanjut usia

Tak sahaja anak-anak dan orang dewasa yang memerlukan makanan berkhasiat, warga tua juga digalakkan untuk hidup sihat. Salah satu caranya, adalah disyorkan untuk mengambil labu siam. Labu siam boleh dimasak menjadi sayur-sayuran atau dimakan sebagai sayur ulam. Disyorkan untuk memotong labu siam lebih kecil dan dimasak sehingga empuk agar lebih mudah dikonsumsi.

Diet rendah kalori

Jika anda ingin mendapat berat badan yang ideal dan memperbaiki kesihatan serta kecergasan badan, cubalah makan labu siam. Kenapa? Labu siam diduga adalah sayuran rendah kalori. Selain daripada mengambil labu siam dan penganan rendah kalori lain, jangan lupa untuk bersenam secara teratur.

Diet rendah purin

Bagi anda pesakit asam urat, adalah disyorkan untuk makan labu siam. Labu siam diduga rendah kandungan purin. Purin ialah sebatian kimia tertentu pada beberapa makanan yang jika dipecah akan menjadi kristal asam urat dan terkumpul pada sendi tangan, buah pinggang, atau saluran kencing. Diet rendah purin dengan makan (salah satunya) labu siam diharapkan dapat mengurangkan kadar asam urat dalam darah dan melancarkan rembesan asid urat. Syaratnya, labu siam dimasak dengan cara direbus atau dikukus.

Diet lambung

Labu siam disyorkan untuk dikonsumsi oleh pesakit gangguan lambung. Ini kerana labu siam tidak menyebabkan gas jika masuk ke dalam perut. Diet lambung bertujuan untuk melegakan kerja saluran pencernaan dan membantu meneutralkan kelebihan asam lambung. Diet perut juga boleh dibekalkan kepada pesakit radang lambung, radang usus besar, radang kerongkong, dan cirit-birit.

Sudah tahukan banyaknya faedah labu siam? Jangan berlengah yah makan buah-buahan yang juga biasanya ada dalam sayur asam ini.

Related Posts

Faedah Labu Siam Tak Hanya Bagi Sayur Masakan
4/ 5
Oleh