Sunday, November 6, 2016

Cara Menjaga Kelazatan Daging Merah

Gemar makan daging merah seperti stik daging sapi, sate kambing, atau sosej sapi? Hati-hati, orang yang terlalu kerap memakan jenis daging ini lebih berisiko menghidap penyakit kronik mula penyakit jantung hingga kanser usus.

Mengikut namanya, daging merah ialah daging yang kini belum dimasak berwarna merah. Sementara daging merah ditapis ialah daging merah yang telah dipelihara, seperti daging asap, sosej, ham, bakso sapi, ataupun daging isian burger / patty.

Cara Menjaga Kelazatan Daging Merah

Daging merah sebenar ialah sumber dalam protein, zat besi, vitamin, dan mineral yang baik untuk badan. Zat besi ini sangat diperlukan terutamanya oleh remaja wanita dan wanita hamil. Selain daripada itu, vitamin B12 memainkan peranan menjaga sistem kekebalan tubuh dengan menjaga kesihatan kualiti sel darah merah, saraf, dan seng.

Kanser Usus hingga Sakit Jantung

Tetapi memakan daging merah, terutamanya daging merah olahan dalam jumlah terlalu banyak boleh memperbaiki risiko penyakit tertentu, seperti kanser usus besar, kanser pankreas, dan kanser prostat. Risiko kesihatan yang disebabkannya boleh berbeza-beza sesuai dengan cara mengolah dan kandungan lemak di dalamnya.

Berbilang jenis daging merah memang berisiko memperbaiki kolestrol jahat (LDL) dalam darah kerana mengandungi lemak tepu berkadar tinggi. Kolesterol LDL inilah yang memperbaiki risiko penyakit jantung.

Penyelidikan mendapati bahawa seseorang yang telah lebih dari 10 tahun memakan banyak daging merah dan daging merah olahan mempunyai kemungkinan meninggal lebih cepat akibat kanser dan penyakit jantung berbanding mereka yang makan bahan tersebut lebih sedikit. Selain daripada itu, daging merah boleh karsinogen setelah melalui proses pengolahan. Kanser juga boleh berisiko timbul daripada zat besi heme dalam daging yang boleh merosakkan sel.

Pilih Jenis dan menukar Cara Pengolahan

Jadi apakah kita harus berhenti memakan daging ini sama sekali? Tentu tidak perlu. Anda boleh tetap mendapat nutrisi terbaik dari daging ini dengan menghadkan dan menukar cara memasaknya. Sembilan puluh gram daging merah atau sepadan dengan tiga potong tipis daging bakar tiap hari ialah angka maksimum yang disyorkan untuk dikonsumsi.

Sebagai ramalan, satu potong daging ini kurang lebih sepadan dengan setengah helaian roti tawar. Sementara untuk daging merah olahan, seperti sosej dan ham, disyorkan untuk dikonsumsi tidak melebihi 70 gram. Sebagai contoh, sekeping ham sepadan dengan 23 gram dan kebab doner besar sepadan dengan 130 gram. Selain daripada itu, ambil perhatian juga kandungannya. Pilihlah daging sekurang-kurangnya yang 95% rendah lemak. Berhati-hatilah, isi burger yang beku boleh mengandungi lemak kurang lebih hingga 50 peratus.

Secara lebih terperinci, berikut cara-cara mudah yang boleh dilakukan untuk tetap sihat ketika mengambil daging merah.

  • Fokus pengambilan daging merah yang lebih sihat tanpa lemak dengan mencari nama bahagian yang berawalan 'loin', seperti tenderloin atau sirloin. Selain itu, masih ada filet Mignon dan stik berbentuk bulat sebagai pilihan sihat lain.
  • Ganti daging lembu atau kambing di menu meja makanmu dengan daging ayam atau ikan. Misalnya menukar sate kambing dengan sate ayam.
  • Apabila memasak makanan menggunakan sosej lembu, seperti sup sosej, perbanyak sayuran dan ganti sebahagian sosej dengan potongan daging ayam.
  • Hilangkan lemak daging sebelum dimasak.
  • Memproses daging merah dalam suhu tinggi boleh membuat makanan tersebut mengeluarkan zat yang meningkatkan risiko kanser. Barbeku dan menggoreng menyebabkan daging menghasilkan lebih banyak bahan karsinogenik, iaitu unsur pencetus kanser. Elakkan membakar dan menggoreng daging merah dengan cuaca panas yang terlalu tinggi. Gunakan panas dalam suhu sederhana atau api yang tidak langsung mengenai daging.
  • Pusing-pusing daging sekerap mungkin pada masa memanggang atau menggoreng. Elakkan menekannya dengan spatula untuk mengeluarkan cecair dari dalam daging.
  • Sila pastikan daging dimasak dengan tempoh yang cukup sehingga bakteria di dalamnya mati. Bagaimanapun, elakkan memasaknya hingga terlalu matang. Daging merah yang terlalu matang justru lebih banyak mengandungi bahan pencetus kanser.
  • Bagi memendekkan tempoh membakar, cuba masak daging hingga setengah matang dalam oven atau ketuhar terlebih dahulu.
  • Sebelum makan, buang bahagian daging yang hangus jika ada.


Selain daripada cara-cara di atas, demi mengelakkan penyakit, adalah penting untuk mengelakkan merokok dan menjaga berat badan agar tetap sesuai dengan cukup bersukan.

Related Posts

Cara Menjaga Kelazatan Daging Merah
4/ 5
Oleh