Salah satu penunjang perkembangan kanak-kanak yang saat ini umumnya menjadi pertimbangan orang tua adalah mengikutsertakan anak mereka menempuh pendidikan anak usia dini. Diharapkan, langkah ini mampu menyokong anak untuk bergaul dengan anak-anak sebaya lain sekaligus membuat mereka lebih berdikari.
Menurut para pakar, pendidikan usia dini berpotensi penting bagi pertumbuhan dan perkembangan anak-anak. Mewujudkan hubungan persahabatan dalam bentuk interaksi dengan anak-anak seusia di dalam kumpulan adalah keutamaan yang dapat ditingkatkan dengan pendidikan anak usia dini. Makin cepat anak-anak dikenalkan kepada perkara-perkara ini, maka makin bermanfaat pula bagi perkembangan mereka.
Selain yang telah disebutkan, anak-anak yang mengikuti pendidikan usia dini dianggap mempunyai banyak manfaat. Beberapa manfaat ini antara lain:
Terhindar dari tingkah laku menyeleweng
Mereka yang menjalani pendidikan anak usia dini juga lebih mungkin untuk menjalani kehidupan normal, demikian hasil pernyataan di dalam sebuah kajian. Statistik anak-anak peserta pendidikan pun lebih rendah berkaitan penglibatan di dalam permasalahan hukum. Mereka juga lebih mungkin terhindar dari penyalahgunaan ubat-ubatan.
Menjadi lebih sejahtera di masa depan
Satu analisis telah dijalankan terhadap mereka yang mengikuti pendidikan anak usia dini. Penyelidikan ini dijalankan kepada anak-anak ini hingga mereka berusia 24 tahun. Peserta didik ternyata mempunyai potensi lebih besar untuk lulus dari jenjang universiti. Dengan demikian boleh mempunyai pekerjaan yang stabil dan mampu untuk mempunyai insurans kesihatan. Penyelidikan lain juga menyebutkan bahawa anak-anak yang mengikuti pendidikan usia dini ternyata mempunyai tahap pendidikan yang lebih tinggi, pendapatan lebih bagus, dan status dalam sosial ekonomi yang lebih terjamin.
Membina asas
Seorang pengarah persatuan penyelidikan pendidikan awal menyatakan bahawa anak-anak yang ikut mengambil bahagian dalam pendidikan anak usia dini akan mempunyai kemahiran membaca dan mengira yang lebih baik, serta perbendaharaan kata yang lebih kaya apabila memasuki sekolah taman kanak-kanak Dengan menjalani pendidikan anak usia dini, buah hati anda boleh mendapatkan kemahiran baru. Anak-anak juga akan mendapat peluang untuk membangunkan kemahiran yang sebelumnya diperoleh di rumah.
Walaupun kajian-kajian di atas menunjukkan bagaimana pendidikan anak usia dini mampu memberikan manfaat, namun ada juga yang menganggap bahawa perkara ini tidak terlepas dari adanya kekurangan. Adapun kerugian memberikan pendidikan anak usia dini kepada anak antara lain:
Jadual yang tidak fleksibel
Kesulitan meneroka kemahiran anak didik usia awal juga mungkin terjadi berkat jadual yang tidak fleksibel. Biasanya sekolah mempunyai panduan yang sudah digariskan oleh kerajaan. Simpulan untuk tunduk kepada aturan yang digariskan inilah yang dikhuatiri membuat ruang gerak guru dalam menggali kemahiran pelajar menjadi terbantut. Perkara ini biasanya terjadi pada kanak-kanak yang mempunyai daya tangkap dan pemahaman di atas rata-rata.
Kumpulan besar
Salah satu kekurangan pendidikan anak usia dini adalah kerana kelasnya belum sesuai. Banyak penyelenggara pendidikan usia dini yang mempunyai nisbah antara pendidik dan murid yang terlalu jauh. Bilangan kanak-kanak yang terlalu banyak di dalam satu kelas disyaki boleh membuat pembangunan keunikan tiap pelajar tidak diasah dengan selayaknya. Untuk mengelakkan perkara ini, sebaiknya orang tua memilih penganjur yang mempunyai nisbah satu guru tiap 8-10 kanak-kanak berusia 4-5 tahun. Atau satu guru untuk tiap 6-9 kanak-kanak berusia 2,5-3 tahun.
Meskipun begitu, pengalaman pendidikan anak usia dini tetap penting untuk diwujudkan sebagai langkah penyesuaian kanak-kanak untuk belajar sejak awal. Manfaatnya pun semakin nyata seiring sistem penyelenggaraan pendidikan usia dini kian mendekati sesuai berkat semakin baiknya nisbah guru dan murid. Jadi, jangan ragu mengikutkan kanak-kanak pada program ini jika usia mereka memang sudah memenuhi syarat.
Menurut para pakar, pendidikan usia dini berpotensi penting bagi pertumbuhan dan perkembangan anak-anak. Mewujudkan hubungan persahabatan dalam bentuk interaksi dengan anak-anak seusia di dalam kumpulan adalah keutamaan yang dapat ditingkatkan dengan pendidikan anak usia dini. Makin cepat anak-anak dikenalkan kepada perkara-perkara ini, maka makin bermanfaat pula bagi perkembangan mereka.
Kelebihan Pendidikan Anak Usia Dini
Selain yang telah disebutkan, anak-anak yang mengikuti pendidikan usia dini dianggap mempunyai banyak manfaat. Beberapa manfaat ini antara lain:
Terhindar dari tingkah laku menyeleweng
Mereka yang menjalani pendidikan anak usia dini juga lebih mungkin untuk menjalani kehidupan normal, demikian hasil pernyataan di dalam sebuah kajian. Statistik anak-anak peserta pendidikan pun lebih rendah berkaitan penglibatan di dalam permasalahan hukum. Mereka juga lebih mungkin terhindar dari penyalahgunaan ubat-ubatan.
Menjadi lebih sejahtera di masa depan
Satu analisis telah dijalankan terhadap mereka yang mengikuti pendidikan anak usia dini. Penyelidikan ini dijalankan kepada anak-anak ini hingga mereka berusia 24 tahun. Peserta didik ternyata mempunyai potensi lebih besar untuk lulus dari jenjang universiti. Dengan demikian boleh mempunyai pekerjaan yang stabil dan mampu untuk mempunyai insurans kesihatan. Penyelidikan lain juga menyebutkan bahawa anak-anak yang mengikuti pendidikan usia dini ternyata mempunyai tahap pendidikan yang lebih tinggi, pendapatan lebih bagus, dan status dalam sosial ekonomi yang lebih terjamin.
Membina asas
Seorang pengarah persatuan penyelidikan pendidikan awal menyatakan bahawa anak-anak yang ikut mengambil bahagian dalam pendidikan anak usia dini akan mempunyai kemahiran membaca dan mengira yang lebih baik, serta perbendaharaan kata yang lebih kaya apabila memasuki sekolah taman kanak-kanak Dengan menjalani pendidikan anak usia dini, buah hati anda boleh mendapatkan kemahiran baru. Anak-anak juga akan mendapat peluang untuk membangunkan kemahiran yang sebelumnya diperoleh di rumah.
Sisi Negatif dari Pendidikan anak di usia dini
Walaupun kajian-kajian di atas menunjukkan bagaimana pendidikan anak usia dini mampu memberikan manfaat, namun ada juga yang menganggap bahawa perkara ini tidak terlepas dari adanya kekurangan. Adapun kerugian memberikan pendidikan anak usia dini kepada anak antara lain:
Jadual yang tidak fleksibel
Kesulitan meneroka kemahiran anak didik usia awal juga mungkin terjadi berkat jadual yang tidak fleksibel. Biasanya sekolah mempunyai panduan yang sudah digariskan oleh kerajaan. Simpulan untuk tunduk kepada aturan yang digariskan inilah yang dikhuatiri membuat ruang gerak guru dalam menggali kemahiran pelajar menjadi terbantut. Perkara ini biasanya terjadi pada kanak-kanak yang mempunyai daya tangkap dan pemahaman di atas rata-rata.
Kumpulan besar
Salah satu kekurangan pendidikan anak usia dini adalah kerana kelasnya belum sesuai. Banyak penyelenggara pendidikan usia dini yang mempunyai nisbah antara pendidik dan murid yang terlalu jauh. Bilangan kanak-kanak yang terlalu banyak di dalam satu kelas disyaki boleh membuat pembangunan keunikan tiap pelajar tidak diasah dengan selayaknya. Untuk mengelakkan perkara ini, sebaiknya orang tua memilih penganjur yang mempunyai nisbah satu guru tiap 8-10 kanak-kanak berusia 4-5 tahun. Atau satu guru untuk tiap 6-9 kanak-kanak berusia 2,5-3 tahun.
Meskipun begitu, pengalaman pendidikan anak usia dini tetap penting untuk diwujudkan sebagai langkah penyesuaian kanak-kanak untuk belajar sejak awal. Manfaatnya pun semakin nyata seiring sistem penyelenggaraan pendidikan usia dini kian mendekati sesuai berkat semakin baiknya nisbah guru dan murid. Jadi, jangan ragu mengikutkan kanak-kanak pada program ini jika usia mereka memang sudah memenuhi syarat.
Pendidikan Anak Usia Dini, Membuat Masa Depan Anak Lebih Terjamin
4/
5
Oleh
shella