Friday, September 30, 2016

Faedah Jus Tomato Untuk Kesihatan

Tomato mempunyai kandungan air yang melimpah dan sangat nikmat jika dijadikan jus untuk mengusir dahaga di siang hari. Di samping nikmat, jus tomato juga mengandungi sederet manfaat.

Tomato mempunyai tahap kalori yang rendah, iaitu hanya 10 kilokalori per buah. Hal ini pasti membuat anda tidak perlu was-was semasa menikmati segarnya jus tomato, walaupun setiap hari.

Faedah Jus Tomato Untuk Kesihatan

Apa Sebab Jus Tomato Baik untuk Tubuh?

Tomato mempunyai satu zat bernama likopen. Bahan-bahan ini adalah salah satu jenis antioksidan yang sangat kuat yang diduga sangat berguna dalam memerangi kanser.

Mengikut kajian, likopen sangat baik untuk lelaki. Mereka yang mengambil tomato dan produk olahan tomato dianggarkan mempunyai risiko kanser prostat lebih rendah.

Yang patut dicatat ialah mengambil tomato yang sudah diolah lebih baik daripada memakan secara mentah. Likopen dari tomato yang sudah diolah ataupun yang sudah di jus ternyata lebih mudah dicerna tubuh daripada dengan likopen yang berasal dari tomato mentah.

Memproses tomato membantu lepasnya likopen dari sel-sel dalam tomato. Lycopene sendiri adalah jenis lemak yang larut. Jikapun tidak dijadikan jus, memasak tomato dengan minyak akan membantu pelepasan likopen dari selnya. Selalu perhatikan untuk tidak menambah gula atau garam yang berlebihan ketika memasak tomato.

Apa Saja Faedah Jus tomato?

Pada asasnya semua orang boleh mengambil manfaat daripada jus tomato, mengingat setiap orang memerlukan antioksidan. Berikut beberapa manfaat jus tomato bagi kesihatan.

Mengurangkan risiko stroke

Sebuah kajian di Finland menyebutkan bahawa mengambil banyak likopen dari tomato sangat berkaitan dengan penurunan risiko stroke hingga 65 peratus.

Mengurangkan risiko serangan jantung

Khasiat ini baru terbukti pada tikus. Tikus yang diberikan likopen mempunyai tekanan darah yang lebih bagus dan mempunyai lebih sedikit jaringan yang rosak, selepas terkena serangan jantung. Malangnya, kajian yang melibatkan manusia belum dilakukan.

Untuk kajian yang melibatkan manusia, likopen dipercayai boleh meningkatkan harapan hidup pesakit gagal jantung. Tetapi seperti penyakit lain, diperlukan bukti saintifik lebih kuat mengenai hal ini.

Mengurangkan tekanan darah

Faedah tomato pada tekanan darah diduga baru boleh terasa setelah mengambil tomato secara teratur, sekurang-kurangnya selama lapan minggu. Tetapi hal ini masih perlu diteliti lebih lanjut. Jika anda menderita hipertensi, tidak ada salahnya mengambil tomato secara teratur. Tetapi jangan menggantikan ubat anti-hipertensi anda dengan tomato.

Meminimakan risiko kanser prostat

Pengambilan 10 hidangan tomato atau lebih dalam seminggu didakwa mampu mengurangkan risiko terkena kanser prostat hingga 18 peratus. Hal ini dianggarkan kerana lycopene ialah antioksidan yang melindungi sel daripada kerusakan.Jika anda ingin mengambil jus tomato sesuai anjuran ini, pastikan juga untuk menjalani gaya hidup sihat, seperti sukan secara teratur dan hentikan tabiat merokok.

Mengurangkan kolesterol

Jus tomato didakwa mampu mengurangkan kolesterol jahat sebanyak 10 peratus. Syaratnya cukup dengan mengonsumsi 25 miligram lycopene setiap hari. Hanya saja kerana kajian ini masih terbilang baru, maka hasilnya pun masih memerlukan kajian lebih mendalam.

Sesuai untuk diet pada pesakit diabetes.

Tomato termasuk dalam jenis sayur-sayuran yang mempunyai karbohidrat rendah iaitu sekitar 5-10 gram karbohidrat dalam setengah cawan tomato masak atau 1 cawan tomato mentah.

Banyak lagi sekali manfaat yang boleh didapatkan berkat mengambil jus tomato, bukan? Tidak ada salahnya untuk mula menjadikan jus tomato sebagai salah satu minuman untuk menemani aktiviti sehari-hari. Dapatkan manfaat positif yang berlipat ganda sambil tetap menjalani pola hidup sihat.

Related Posts

Faedah Jus Tomato Untuk Kesihatan
4/ 5
Oleh