Friday, September 30, 2016

Adakah Pola Makan Food Combining Lebih Menyihatkan?

Banyak lagi orang menggunakan food combining sebagai bagaimana makan yang lebih sihat. Sebenarnya apa itu food combining dan benarkah pola ini berguna untuk kesihatan?

Food combining atau Kerap disebut dengan FC berpijak pada teori bahawa makanan boleh dikumpulkan ke dalam dua kategori: makanan pembentuk kadar asam dan pembentuk kadar basa / alkali tubuh. Pengambilan dua kumpulan makanan ini dianggap memberi kesan kadar asam basa tubuh, sehingga makanan berasid seperti daging dan ikan sebaiknya tidak diambil serentak dengan makanan beralkali seperti nasi dan kentang. Karbohidrat misalnya, yang bersifat basa, memerlukan keadaan basa untuk dicerna, sehingga sebaiknya tidak diambil serentak dengan protein bersifat asid.

Adakah Pola Makan Food Combining Lebih Menyihatkan?

Teori food combining mendakwa boleh menyihatkan tubuh dengan menjaga keseimbangan kadar asam basa dalam darah. Tetapi hingga saat ini belum ada bukti saintifik kuat yang boleh menyokong teori itu.

Kandungan pH memberikan maklumat mengenai seberapa tinggi kadar asam dan basa. Jika nilai pH 0 bermakna keadaan seluruhnya asam. Sementara pH 14 bermaksud keadaan seluruhnya basa dan kadar yang neutral adalah pH 7.

Amat penting untuk kadar pH tubuh dijaga dalam kadar normal iaitu 7.35-7.45. Jika pH tubuh berada di bawah 7.35, darah disebut terlalu asam. Sedangkan jika pH tubuh berada di atas 7.45, darah disebut terlalu basa. Kandungan pH yang tidak normal akan memberi kesan pada fungsi dan metabolisme tubuh secara keseluruhan. Kedua-dua organ yang memainkan peranan penting dalam menjaga pH badan adalah buah pinggang dan paru-paru.

Lalu, apa itu makanan pembentuk asid dan alkali menurut teori FC ini?

  • Makanan pembentuk asid adalah yang kaya dengan protein dan karbohidrat seperti ikan, daging, susu, keju, biji-bjian, dan telur.
  • Sementara makanan pembentuk alkali atau alkali adalah sebahagian besar buah-buahan dan sayur-sayuran. Buah yang berasa masam seperti sitrus boleh tetap digolongkan basa kerana hasil pengolahan di dalam tubuh akhirnya bersifat basa.


Di samping menegaskan pada pentingnya memakan sayur-sayuran dan buah-buahan serta bersenam teratur, pola makan ini juga menyarankan sekatan penggunaan produk bungkusan, gula putih, tepung mengandungi gluten, dan kafein.

Meski demikian, pelbagai pihak menyatakan penolakan terhadap teori dalam food combining. Berikut beberapa sebabnya:

  • Tidak ada batas pasti untuk membezakan mana makanan yang menghasilkan keadaan asid dan mana yang basa. Contohnya keju chedar yang kaya dengan protein dan fosforus boleh dikategorikan sebagai pembentuk asam. Tetapi keju juga kaya dengan akan kalsium yang meningkatkan kadar basa dalam darah.
  • Makanan bukanlah satu-satunya penentu kadar pH dalam darah. Ada banyak hal lain seperti aktiviti fizikal, umur, dan keadaan kesihatan yang memberi kesan, sehingga kita tidak dapat memfokuskan diri semata-mata pada pengambilan makanan.
  • Food combining didakwa berperanan mencegah penyakit kronik kerana keadaan tubuh yang terlalu berasid menjadi persekitaran yang sesuai untuk tumbuhnya kanser. Padahal bukan rangkaian kanser yang terbentuk pada persekitaran berasid. Tetapi sebaliknya, kanser itu sendiri lah yang menyebabkan meningkatnya kadar keasaman pada tubuh.
  • Tubuh mempunyai mekanisme semulajadi untuk mencipta keseimbangan kadar asam basa tubuh. Oleh kerana itu, beberapa ahli menyebut bahawa pengambilan makanan tidak boleh membuat tubuh mencipta keadaan yang lebih asam atau lebih basa.
  • Food combining memang boleh mengubah kadar pH dalam urine. Tetapi belum terdapat kajian yang menunjukkan perubahan kadar pH pada darah.


Meski demikian, prinsip food combining untuk mengurangkan pengambilan karbohidrat dan daging bukan anjuran yang buruk. Jika anda sedang kelebihan berat badan dan melaksanakan food combining dan gaya hidup sihat, dalam jangka panjang, berat badan akan menjadi lebih sesuai. Kumpulan makanan yang dianjurkan dan dielakkan dalam food combining boleh diterapkan untuk menjaga tubuh lebih sihat, iaitu: pengambilan banyak air mineral, sayur-sayuran, dan buah-buahan, serta elakkan pengambilan minuman keras, makanan bungkusan, dan gula yang terlalu banyak.

Kesimpulannya adalah hipotesis yang mendasari FC sama sekali belum terbukti secara saintifik dalam meningkatkan kualiti kesihatan. Tetapi anda boleh melaksanakan anjuran-anjuran FC seperti meningkatkan pengambilan sayur-sayuran, buah-buahan dan sumber protein rendah lemak. Kerana terbatasnya bukti saintifik terhadap pola makan yang hanya bertumpu pada kadar keasaman ini, FC sebaiknya tidak dijadikan sebagai penanda aras pola makan.

Related Posts

Adakah Pola Makan Food Combining Lebih Menyihatkan?
4/ 5
Oleh