Monday, February 13, 2017

Definisi Serta Rawatan ADHD Atau Hiperaktif

ADHD atau attention deficit hyperactivity disorder lebih sering diketahui dengan istilah hiperaktif. Hiperaktif ialah gangguan jangka panjang yang menyerang berjuta-juta kanak-kanak dengan gejala-gejala yang boleh berlaku hingga dewasa. Siapa saja mempunyai peluang untuk menderita Hiperaktif, tetapi keadaan ini umumnya dialami oleh orang-orang dengan gangguan pembelajaran.

Simptom Hiperaktif

Pelbagai simptom dalam perilaku yang dialami pesakit Hiperaktif merangkumi sukar penumpuan serta munculnya perilaku hiperaktif dan impulsif. Gejala-gejala Hiperaktif umumnya terlihat sejak usia awal dan cenderung makin jelas apabila berlaku pertukaran pada keadaan di sekeliling sang anak, misalnya mula pembelajaran di sekolah. Sebahagian besar kes Hiperaktif dikesan pada usia 6-12 tahun. Anak-anak dengan Hiperaktif cenderung rendah diri, sukar berkawan, serta mempunyai prestasi yang kurang mencukupi.

Definisi Serta Rawatan ADHD Atau Hiperaktif

Hiperaktif cenderung untuk lebih sering terjadi dan mudah dikesan pada laki-laki daripada perempuan. Contohnya anak laki-laki umumnya mempunyai tingkah laku yang lebih hiperaktif sementara anak perempuan cenderung untuk lebih diam, tapi sukar menumpukan perhatian.

simptom-simptom Hiperaktif umumnya kelihatan sejak usia awal, iaitu sebelum usia enam tahun dan cenderung untuk makin jelas apabila berlaku pertukaran pada keadaan di sekeliling sang anak, misalnya mula pembelajaran di sekolah. Sebahagian besar kes Hiperaktif dikesan pada usia 6-12 tahun dengan simptom yang merangkumi:

  • Kerap lupa dan kehilangan barang, misalnya alat tulis.
  • Kesulitan dalam mengatur.
  • Kerap tidak menyelesaikan tugas yang diberikan dan beralih-alih tugas.
  • Selalu bergerak atau sangat aktif secara fizikal.
  • Bertindak tanpa berfikir panjang.
  • Kurang memahami bahaya atau kesan buruk.
  • Kerap memotong pembicaraan orang lain
  • Sukar menumpukan perhatian.
  • Sukar mematuhi arahan.
  • Cenderung kelihatan tidak mendengar.
  • Mudah merasa bosan.
  • Tidak boleh diam atau gelisah.
  • Tidak sabar.


Berbeza dengan simptom-simptom Hiperaktif pada kanak-kanak dan remaja yang mudah dikenali, simptom Hiperaktif pada orang dewasa termasuk sukar dikesan. Para pakar mengesyaki bahawa simptom Hiperaktif yang dialami seseorang pada masa dewasa bermula dari masa kanak-kanak.

simptom-simptom Hiperaktif yang umumnya dialami kanak-kanak dan remaja di atas juga terkadang dialami oleh pesakit dewasa, tetapi dengan intensitas yang berbeza. Perilaku hiperaktif biasanya akan berkurangan, sementara simptom sukar penumpuan cenderung untuk bertambah parah seiring meningkatnya tekanan hidup.

Pesakit Hiperaktif dewasa umumnya akan mengalami masalah dalam pendidikan dan pekerjaan, misalnya kerana kemampuan organisasi yang buruk atau tidak boleh menentukan keutamaan. Kehidupan dan hubungan sosialnya juga boleh terjejas, contohnya sukar mempunyai teman atau pasangan.

Hiperaktif tidak akan mencetuskan gangguan psikologi atau perkembangan lain. Tetapi keadaan ini biasanya boleh dialami bersamaan dengan beberapa gangguan lain seperti kemurungan, gangguan bipolar, serta gangguan obsesif kompulsif atau OCD.

Jika mengesyaki anak anda mengalami sebahagian besar simptom Hiperaktif, sebaiknya segera membawanya ke doktor. Siri pemeriksaan fizikal serta psikologi akan dilakukan guna mendiagnosis jenis gangguan serta menilai pemicunya.

Punca Hiperaktif

Punca Hiperaktif belum dapat diketahui dengan pasti. Tetapi beberapa kajian menunjukkan bahawa risiko seseorang untuk mengalami keadaan ini boleh disebabkan oleh gabungan daripada beberapa faktor.

  • Kerosakan otak yang berlaku dalam kandungan atau usia awal.
  • Ibu yang menggunakan ubat-ubatan terlarang, mengambil minuman keras, serta merokok selama masa kehamilan.
  • Ibu yang terdedah racun dari lingkungan sekeliling, misalnya kompaun bifenil poliklorin (BPA).
  • Pendedahan racun dari lingkungan sekeliling pada masa anak-anak, misalnya timah yang terdapat dalam cat.
  • Faktor keturunan. Mempunyai ibu, ayah, atau saudara dengan keadaan yang sama atau gangguan mental lain.
  • Kelahiran pra-matang.
  • Kelainan pada struktur atau fungsi otak.


Faktor Risiko dalam Hiperaktif

Punca Hiperaktif belum diketahui dengan pasti. Tetapi beberapa kajian menunjukkan bahawa ada beberapa faktor yang boleh memberi kesan tahap risiko seseorang. Faktor-faktor risiko tersebut antara lain faktor keturunan, kesan kelainan pada sistem saraf pusat, serta kesan kelahiran pra-matang.

Proses Diagnosis Hiperaktif

Tidak semua kanak-kanak yang sukar penumpuan dan hiperaktif pasti menderita Hiperaktif. Anak-anak yang sihat umumnya sangat aktif dan sering membuat orang tuanya kewalahan. Remaja juga demikian. Walau kelihatan seperti tidak mendengar pembicaraan, berkelakuan terdesak, serta perhatian mereka cenderung untuk mudah terganggu, mereka belum tentu mengidap Hiperaktif.

Oleh sebab itu, diagnosis Hiperaktif perlu kerja sama dari pelbagai pihak. Beberapa pemeriksaan fizikal serta psikologi daripada doktor anak dan ahli psikiatri akan dijalani. Di samping keluarga, pihak sekolah khususnya guru juga sebaiknya melibatkan diri dalam proses ini.

Langkah Pengendalian untuk Hiperaktif

Gejala-simptom Hiperaktif kadang-kadang akan berkurang seiring bertambahnya usia, tapi ada juga pesakit Hiperaktif yang tetap mengalaminya sehingga dewasa. Meski demikian, ada beberapa kaedah yang boleh dipelajari agar simptom-simptom tersebut dapat dikawal. Pelbagai langkah pengendalian tersebut merangkumi ubat-ubatan, terapi tingkah laku, serta terapi interaksi sosial.

Meski tidak boleh diubati sepenuhnya, ada beberapa jenis ubat-ubatan serta terapi untuk Hiperaktif yang boleh dipilih. Langkah-langkah penanganan ini dilakukan guna meringankan simptom sehingga pesakit dapat menikmati hidup yang normal dan lebih berkualiti.

Meskipun demikian, tidak ada jalan pintas untuk menangani Hiperaktif. Memerlukan komitmen masa, emosi, serta kewangan untuk mencari gabungan kaedah pengendalian Hiperaktif yang tepat dan sesuai untuk anda atau anak anda.

Penanganan dengan ubat-ubatan

Meski tidak boleh menyembuhkan, ubat-ubatan boleh mengurangkan simptom-simptom Hiperaktif. Terdapat empat jenis ubat-ubatan yang biasa digunakan, iaitu methylphenidate, dexamfetamine, lisdexamfetamine, dan atomoxetine.

Methylphenidate, dexamfetamine, dan lisdexamfetamine termasuk dalam golongan obat perangsang. Ubat-ubatan ini akan mencetuskan peningkatan aktiviti otak, terutama pada bahagian yang mengawal kemampuan penumpuan dan tingkah laku. Kesan ubat-ubat ini adalah pesakit menjadi lebih tenang, kurang impulsif, dan boleh fokus.

Methylphenidate umumnya digunakan untuk remaja dan kanak-kanak di atas enam tahun. Jika pesakit tidak sesuai dengan ubat ini, doktor akan menggantikannya dengan dexamfetamine. Manakala dexamfetamine dianjurkan untuk anak-anak di atas usia tiga tahun.

Jika ubat jenis perangsang tidak sesuai untuk pesakit, misalnya kerana alasan kesihatan tertentu, doktor biasanya akan memberi atomoxetine. Ubat ini termasuk jenis selective noradrenaline reuptake inhibitor (SNRI). Snri akan meningkatkan kadar kompaun noradrenalin dalam otak sehingga dapat membantu daya penumpuan dan mengawal impuls. Atomoxetine boleh ditetapkan untuk remaja dan kanak-kanak di atas enam tahun.

Semua ubat pasti memiliki kesan sampingan, termasuk ubat-ubatan untuk Hiperaktif. Pelbagai kesan sampingan yang biasa berlaku semasa menggunakannya adalah sakit kepala, tidak nafsu makan, dan gangguan pencernaan. Tetapi pengguna atomoxetine harus lebih waspada kerana ubat ini juga diduga dapat mencetuskan kesan sampingan yang lebih serius, iaitu mencetuskan keinginan bunuh diri serta kerosakan hati.

Pesakit yang sudah menjalani langkah penanganan sebaiknya membuat pemeriksaan secara rutin ke doktor sehingga simptom-simptom Hiperaktif berkurang secara signifikan. Setelah keadaannya bertambah baik pun, pesakit tetap disyorkan untuk menjalani pemeriksaan secara berkala.

Penanganan Menggunakan Terapi

Di samping ubat-ubatan, penanganan Hiperaktif boleh dilengkapi dengan terapi. Kaedah ini juga berguna untuk menangani gangguan-gangguan lain yang mungkin menyertai Hiperaktif, misalnya kemurungan. Jenis-jenis terapi yang boleh menjadi pilihan merangkumi:

  • Terapi psikologi. Pesakit Hiperaktif akan diajak untuk berkongsi cerita dalam terapi ini, misalnya kesukaran mereka dalam mengatasi simptom-simptom Hiperaktif dan mencari cara untuk mengatasi simptom.
  • Latihan interaksi sosial. Jenis terapi ini dapat membantu pesakit Hiperaktif untuk memahami tingkah laku sosial yang layak dalam situasi tertentu.
  • Terapi tingkah laku kognitif atau CBT (cognitive behavioural therapy). Terapi ini akan membantu pesakit Hiperaktif untuk mengubah pola pikir dan perilaku ketika menghadapi isu atau keadaan tertentu.


Orang-orang yang dekat dengan pesakit Hiperaktif seperti orang tua, saudara, serta guru juga perlu pengetahuan serta bantuan agar dapat membimbing para pesakit. Berikut ini beberapa jenis terapi dan latihan yang mungkin boleh berguna.

  • Terapi tingkah laku. Dalam terapi ini, orang tua serta jururawat pesakit Hiperaktif akan dilatih untuk menyusun strategi guna membantu si pesakit dalam berperilaku sehari-hari dan mengatasi keadaan yang sukar. Misalnya dengan melaksanakan sistem pujian untuk memberi semangat kepada pesakit.
  • Program pelatihan dan pengajaran untuk orang tua. Di samping membantu orang tua untuk lebih memahami tingkah laku pesakit Hiperaktif, langkah ini juga dapat memberi gambaran tentang bimbingan khusus yang diperlukan pesakit.


Hiperaktif memang tidak boleh diubati, tetapi diagnosis dan penanganan yang tepat sejak awal dapat membantu pesakit dalam menyesuaikan diri dengan keadaan dirinya.

Related Posts

Definisi Serta Rawatan ADHD Atau Hiperaktif
4/ 5
Oleh