Tuesday, February 14, 2017

Alahan / Alergi, Gejala, Punca dan Cara Rawatan

Alergi / Alahan ialah bentuk tindak balas sistem imuniti tubuh terhadap sesuatu yang dianggap berbahaya atau merugikan tubuh walaupun sebenarnya tidak demikian. Ini boleh berupa bahan yang masuk atau bersentuhan dengan tubuh.

Alergen atau bahan pencetus alahan hanya memberi kesan pada orang yang mempunyai alahan itu. Pada orang lain, alergen itu tidak akan mencetuskan tindak balas imuniti tubuh. Pelbagai jenis bahan yang boleh membawa tindak balas alahan meliputi gigitan serangga, hama debu, bulu haiwan, ubat-ubatan, makanan tertentu, serta serbuk sari.

Alahan / Alergi, Gejala, Punca dan Cara Rawatan

Pada masa tubuh pertama kali bertembung dengan sebuah alergen, tubuh akan menghasilkan antibodi kerana menganggap sebagai sesuatu yang berbahaya bagi tubuh. Jika tubuh kembali bertembung dengan alergen yang sama, tubuh akan meningkatkan jumlah antibodi terhadap jenis alergen itu. Hal inilah yang mencetuskan pelepasan bahan kimia dalam badan dan membawa gejala-gejala alahan.

Simptom-simptom yang timbul Pada masa Alergi

Simptom-simptom alahan yang kita alami umumnya bergantung kepada jenis alergen. Misalnya simptom alahan akibat makanan akan membawa simptom pada mulut atau sistem penghadaman, sedangkan alahan debu akan membawa simptom pada sistem pernafasan. Berikut ini ialah penjelasan detailnya.

Alergi kerana gigitan atau sengatan serangga

Selain bengkak pada bahagian yang digigit, jenis alahan ini boleh membawa munculnya gatal-gatal di seluruh badan, batuk-batuk, sesak dada, serta sesak nafas.

Alergi Kerana Substansi dari udara

Jika anda mempunyai alahan terhadap bahan di udara seperti debu, debunga, atau tungau debu, simptom utama yang akan anda alami biasanya ialah bersin-bersin. Simptom itu dapat berkembang menjadi hidung berair atau mampet yang mencetuskan kesukaran bernafas. Gatal-gatal pada hidung, mata yang merah, berair, dan bengkak juga boleh timbul.

Alergi Akibat Makanan

Alergi kerana makanan tertentu boleh membawa sensasi geli atau gatal dalam mulut. Bengkak pada bibir, lidah, mata, tekak, atau wajah juga boleh terjadi. Selain itu, alahan ini juga boleh menyebabkan ruam gatal dan merah pada kulit, mual-mual, sakit perut, serta cirit-birit.

Alergi Akibat Ubat

Ubat juga boleh menyebabkan tindak balas alahan. Simptomnya dapat berupa gatal-gatal pada kulit, ruam, bengkak pada muka, kesukaran bernafas serta anafilaksis.

Di samping punca-punca di atas, alahan juga boleh timbul apabila kulit tersentuh bahan tertentu. Misalnya sabun, syampu, minyak wangi, perwarna rambut, serta perhiasan. Alergi jenis ini akan mengakibatkan sejenis keradangan pada kulit yang dikenali sebagai dermatitis hubungan. Dermatitis hubungan membawa simptom gatal-gatal, ruam kemerahan, dan bersisik.

Jika pernah merasa simptom-simptom di atas, anda sebaiknya mencari tahu puncanya agar dapat dibincangkan dengan doktor sehingga alahan Anda boleh dirawat.

Mengenal Simptom Anafilaksis

Alergi kadang-kadang boleh membawa tindak balas yang teruk dan membawa maut, iaitu anafilaksis. Reaksi ini umumnya akan terjadi pada seluruh tubuh dan merebak dengan sangat cepat. Simptom-simptom anafilaksis antara lain:

  • Sesak nafas yang teruk.
  • Pengsan akibat tekanan darah yang turun.
  • Mual-mual.
  • Ruam pada kulit.
  • Denyut nadi yang cepat, tapi lemah.


Pesakit anafilaksis perlu pengendalian perubatan kecemasan. Reaksi anafilaksis boleh dirawat dengan suntikan atau ubat adrenalina.

Ada beberapa simptom alahan yang biasa terjadi, antara lain:

  • Terjadi pembengkakan di bahagian tubuh yang bertembung dengan alergen, misalnya wajah, mulut dan lidah.
  • Gatal dan merah pada mata.
  • Mata berair.
  • Bersin-bersin.
  • Batuk-batuk.
  • Sesak nafas.
  • Ruam pada kulit.
  • Hidung beringus.


Tingkat keterukan alahan juga berbeza-beza pada tiap orang, ada yang mengalami tindak balas alahan ringan dan ada yang teruk sehingga mengakibatkan fatal yang disebut dengan anafilaksis. Jika menghadapi anafilaksis, anda perlu pengendalian perubatan kecemasan.

Cara paling ampuh dalam mengelakkan alahan ialah mengelakkan diri dari bahan pemicunya atau alergen. Tapi jika simptom-simptom alahan terlanjur timbul, ada beberapa ubat anti-alahan yang boleh membantu.

Punca Alergi

Faktor punca alahan atau alergen biasanya tidak berbahaya dan tidak mengakibatkan simptom alahan pada orang lain. Pelbagai jenis alergen yang biasanya boleh membawa alahan meliputi:

  • Ubat-ubatan, misalnya antibiotik penisilin.
  • Alergi yang bersentuhan dengan kulit secara langsung, contohnya bahan kimia dalam minyak wangi, sabun, syampu atau bahan getah.
  • Gigitan serangga, contohnya sengatan lebah.
  • Makanan khusus, contohnya kerang, kacang-kacangan, ketam, udang serta susu.
  • Bahan di udara, contohnya bulu haiwan, tungau debu atau serbuk sari.


Tindak balas alahan timbul ketika sistem imuniti tubuh bertindak balas terhadap alergen yang dianggapnya berbahaya, walau sebenarnya tidak. Kerana itu, terbentuklah antibodi yang dipanggil imunoglobulin E (IgE). Pada masa hubungan antara tubuh dan alergen kembali berlaku, badan akan menghasilkan lebih banyak IgE. Kemudiannya IgE akan mencetuskan pelepasan zat-zat kimia alami seperti histamin yang membawa simptom-simptom alahan.

Risiko seseorang untuk menghadapi alahan juga boleh meningkat kerana faktor keturunan dan persekitaran. Jika ayah atau ibu anda mempunyai alahan khusus, anda juga berisiko tinggi mempunyai alahan, meski jenis alerginya tidak selalu sama.

Faktor persekitaran juga boleh mempengaruhi risiko alahan. Penyelidikan menunjukkan bahawa semakin lama dan sering seseorang terdedah alergen khusus maka risikonya untuk mempunyai alahan akan makin tinggi. Misalnya, anak yang tumbuh di tengah keluarga perokok pada nantinya boleh menjadi alahan terhadap asap rokok.

Diagnosa Alergi

Pada peringkat awal, doktor akan menanyakan terperinci simptom, kekerapan serta masa kemunculan, dan pencetus alahan yang anda alami. Doktor juga akan memeriksa bahagian tubuh yang terkena kesan alahan. Jika alergen anda belum diketahui dengan pasti melalui pemeriksaan awal, doktor biasanya akan mengesyorkan beberapa ujian untuk penilaian lebih lanjut.

Ujian pada Kulit

Pada ujian cucuk kulit, kulit pesakit akan ditetesi cecair alergen yang umum lalu ditikam secara halus dan pelan-pelan dengan jarum untuk melihat reaksinya. Jika pesakit menghadapi alahan terhadap bahan itu, benjolan merah dan gatal akan timbul di kulit dalam masa 10-15 minit.

Ujian cucuk kulit ini biasanya digunakan untuk memeriksa jenis alahan pada makanan dan ubat-ubatan khusus, alergen di udara, serta racun dari serangga. Ujian ini termasuk keselamatan dan boleh digunakan pada semua orang.

Di samping ujian cucuk kulit, ujian tampal juga boleh dilakukan. Dalam test sangkut, satu jenis alergen akan diletakkan pada tempat khusus, contohnya plester, lalu ditempelkan pada kulit selama dua hari sambil memantau tindak balas kulit. Ujian tampal digunakan untuk menilai dermatitis hubungan.

Ujian Darah

Jenis ujian darah yang digunakan ialah radioallergosorbent tests (RAST) yang akan mengukur kadar jenis IgE khusus dalam darah. Ujian darah mungkin disarankan serentak dengan atau untuk menggantikan ujian cucuk kulit.

Di samping membuat pemeriksaan ke doktor, anda juga boleh menilai punca alahan yang anda atau anak anda alami dengan memerhatikan jenis makanan yang dimakan dan tindak balas alahan yang ditimbulkannya terhadap tubuh.


Rawatan Alergi

Di samping menangani alahan dengan mengelakkan alergennya, pengendalian perubatan alahan juga boleh didapati untuk mengawal simptom-simptom yang timbul. Jenis ubat-ubatan yang biasa digunakan dalam menangani alahan ialah:

Antihistamin

Ubat ini berfungsi dengan menghambat kesan sebatian histamin yang membawa pelbagai simptom alahan seperti sesak nafas, mata berair dan hidung berhingus. Antihistamin boleh digunakan dalam bentuk tablet, krim, cecair, titisan mata, atau semburan hidung. Tetapi anda sebaiknya berhati-hati apabila membeli ubat titis mata atau semburan hidung kerana tidak semuanya sesuai untuk digunakan orang di semua usia.

Ubat semburan kortikosteroid

Ubat ini berkesan untuk menangani keradangan yang berlaku pada dinding hidung dan saluran pernafasan, terutamanya hidung yang tersumbat. Kesan sampingan juga jarang dirasakan para penggunanya kerana hanya sedikit yang diserap tubuh.

Dekongestan

Di samping tablet dan kapsul, ubat ini juga boleh didapati dalam bentuk ubat titis atau semburan
hidung. Dekongestan berguna untuk membantu melegakan hidung tersumbat. Tetapi disyorkan untuk tidak digunakan dalam jangka panjang.

Penghambat Leukotriena

Leukotriena ialah sebatian yang boleh membawa pembengkakan pada saluran pernafasan saat terjadi tindak balas alahan. Fungsi ubat ini ialah untuk menghambat kesan leukotriena dan boleh digunakan dalam bentuk tablet. Contoh penghambat leukotriena ialah monteleukast dan zafirlukast.

Pengendalian Untuk Anafilaksis

Jika alahan anda mempunyai kemungkinan untuk membawa serangan anafilaksis, anda disarankan untuk selalu membawa suntikan adrenalina yang ditetapkan doktor. Anda juga boleh memakai gelang atau kalung penanda alahan jika memungkinkan supaya jika anafilaksis berlaku, orang-orang di sekitar akan tahu puncanya dan bertindak secepat mungkin.

Pencegah Alergi

Pencegahan alahan bergantung pada alergennya. Cara yang paling berkesan untuk mengelakkan alahan ialah dengan mengelakkan pemicunya. Tetapi tidak semua sumber alahan boleh dielakkan dengan mudah seperti tungau debu, haiwan peliharaan, atau makanan. Pelbagai cadangan berikut ini dapat membantu mengelakkan alahan.

  • Membersihkan kandang haiwan peliharaan secara rutin.
  • Mencatat jenis makanan yang kemungkinan menjadi sumber alahan sehingga dapat dielakkan.
  • Selalu membaca label pembungkusan untuk mengetahui bahan-bahan yang digunakan sebelum membeli makanan.
  • Menanyakan bahan makanan yang digunakan secara terperinci sebelum memesannya di restoran.
  • Membersihkan dapur agar mengelakkan dari lumut, terutama tempat cuci pinggan dan cuci pakaian.
  • Jangan menjemur pakaian di dalam rumah.
  • Mengenakan pakaian tertutup atau menyapu losyen penghalau serangga saat sedang dalam perjalanan.
  • Gunakan topeng apabila keluar rumah.
  • Membersihkan rumah secara rutin, terutama dalaman yang sering digunakan, seperti bilik tidur serta ruang keluarga, agar mengelakkan dari hama.
  • Mengelakkan penggunaan kemoceng kerana dapat menyebarkan alergen.
  • Mengelap permukaan perabot dengan kain bersih yang dibasahi air atau cecair pembersihan.
  • Membuka tingkap atau pintu supaya peredaran udara lebih lancar sehingga bilik tidak terasa lembap.
  • Menempatkan haiwan peliharaan di luar rumah atau di satu bilik khusus sahaja.
  • Mandikan haiwan peliharaan seminggu sekali.


Pencegahan Anafilaksis

Waspada diri anda jika mengidap anafilaksis kerana jika alahan berulang dan tidak dirawat secepat mungkin, anda berisiko hilang kesedaran atau bahkan kematian. Anda disyorkan untuk selalu membawa dua dos suntikan adrenalina agar boleh terus digunakan jika serangan anafilaksis berlaku.

Related Posts

Alahan / Alergi, Gejala, Punca dan Cara Rawatan
4/ 5
Oleh