Friday, September 15, 2017

Bagaimana Merawat Nanah Pada Gusi

Jangan panik jika anda mendapati nanah dalam gusi. Ambil langkah pengendalian yang sesuai untuk merawatnya.

Nanah boleh dikenal pasti sebagai cecair tebal yang berwarna kuning kekuningan, kuning atau kecoklatan. Kemunculan nanah lantaran kawasan tertentu mengalami keradangan atau inflamasi saat terjadi jangkitan.

Bagaimana Merawat Nanah Pada Gusi

Jangkitan Bakteria

Pertumbuhan bakteria yang tersisa akan membentuk abses pada gigi, menyebabkan jangkitan, akan merebak ke kawasan gusi sekitarnya. Ini akan membawa kepada pengumpulan nanah dalam gusi.

Abses tidak boleh sembuh sendiri. Doktor gigi akan melakukan pengendalian untuk mengatasi abses dengan menghilangkan nanah atau serentak menarik gigi yang dijangkiti.

Jika rasa sakit tidak tertanggung, anda boleh mengambil ubat pelega kesakitan seperti parasetamol ataupun ibuprofen yang boleh dibeli bebas. Walau bagaimanapun, sesetengah orang, memerlukan ubat sakit yang lebih kuat dan hanya boleh diperolehi oleh preskripsi doktor. Selepas nanah dikeluarkan, biasanya gejala yang dikeluhkan akan segera hilang.

Sementara itu, jika abses pecah sebelum waktu ke doktor gigi, segera bilas dengan air suam untuk membersihkan mulut serta mengeluarkan nanah.

Doktor gigi juga boleh memberi antibiotik untuk beberapa hari untuk merawat jangkitan secara menyeluruh. Jika nanah tidak hilang dan abses tidak sembuh dalam masa beberapa hari, segera dapatkan nasihat doktor.

Kemungkinan Komplikasi

Nanah dalam gusi yang tidak boleh mendapat penanganan yang tepat, boleh mencetuskan beberapa kemungkinan komplikasi seperti terbentuknya saluran antara lokasi jangkitan dengan kulit atau mulut yang boleh mengeluarkan nanah secara terus menerus.

Selain itu, nanah dalam gusi yang tidak ditangani dengan baik juga boleh mencetuskan sinusitis, rongga yang dipenuhi cecair pada gigi (kista gigi), serta jangkitan jenis lain yang boleh berisiko bagi kesihatan.

Adalah penting untuk pergi ke doktor gigi dengan segera, jika terdapat nanah dalam gusi atau mencari abses di mulut. Selain merawat, sementara menghalang risiko komplikasi lain.

Mengutamakan Pencegahan

Nanah dalam gusi yang disebabkan oleh abses boleh dielakkan dengan mengekalkan kebersihan mulut yang baik. Biasakan memberus gigi secara teratur, jika perlu lengkapkan dengan menggunakan dental floss atau benang gigi.

Mengekalkan kebersihan mulut juga termasuk membersihkan lidah dan memohon diet yang sihat. Elakkan memakan banyak minuman atau makanan yang mengandungi gula tinggi. Berhenti merokok adalah salah satu langkah yang boleh meningkatkan kesihatan mulut.

Jika gigi kelihatan mengalami kerosakan, segera pergi ke doktor gigi. Cuba pastikan keadaan kesihatan pergigian diperiksa sekurang-kurangnya sekali setahun.

Jika anda mempunyai nanah dalam gusi segera berjumpa dengan doktor gigi. Buat usaha rawatan yang sesuai untuk mencegah kemunculan komplikasi yang lebih berbahaya.


Related Posts

Bagaimana Merawat Nanah Pada Gusi
4/ 5
Oleh