Friday, September 15, 2017

Pelbagai Masalah Gigi Molar Bongsu Dan Cara Mengatasi

Selepas berumur 21 tahun, biasanya seseorang akan mempunyai 32 gigi termasuk gigi molar. Proses pertumbuhan gigi molar bukan tanpa masalah. Pelbagai masalah pergigian boleh berlaku pada masa pertumbuhan, atau selepas pertumbuhan.

Kerana gigi molar adalah gigi terakhir gigi yang tumbuh di antara gigi yang lain, tidak jarang pertumbuhan gigi molar dapat menjadi sangat menyakitkan. Ini berlaku kerana berkembang, gigi molar perlu merobek bahagian gusi. Belum lagi potensi untuk masalah gigi gigi yang boleh menyebabkan kerosakan. Kenali pelbagai masalah gigi molar bongsu yang mungkin muncul dan cara mengatasinya, agar kita tidak terkejut apabila mengalaminya.

Pelbagai Masalah Gigi Molar Bongsu Dan Cara Mengatasi

Berikut adalah beberapa molar yang mungkin anda miliki, dan bagaimana menyelesaikannya.

Gigi molar bongsu patah

Meski berada di paling belakang, bukan bererti gigi molar bongsu dapat luput dari masalah gigi patah. Gigi patah biasanya berlaku pada gigi yang sudah rosak, seperti berliang.

Jika molar anda pecah, jangan panik. Jika anda boleh segera pergi ke doktor gigi, anda disyorkan untuk menyimpan patahan gigi molar di dalam susu. Pada keadaan tertentu, doktor mempunyai kemungkinan untuk dapat melekatnya kembali. Tapi hal ini tentu bergantung pada tahap kerosakan yang berlaku.

Gigi molar bongsu berhentaman

Masalah gigi molar selanjutnya adalah hentaman atau impaksi. Hentaman sebenarnya boleh terjadi pada bahagian gigi lain. Walau bagaimanapun, kerana molar adalah sebahagian daripada gigi yang terakhir berkembang, kes impaksinya lebih biasa pada gigi molar. Khususnya gigi molar bongsu.

Hentaman berlaku apabila gigi tidak tumbuh dengan sempurna, kerana adanya penghalang dari gigi lain. hentaman juga boleh berlaku kerana ketidaksesuaian antara saiz rahang dan saiz gigi. Kesan pada molar boleh menyebabkan gusi bengkak disertai dengan sakit. Hal ini terjadi kerana pada gigi molar bongsu yang mengalami hentaman, kuman boleh masuk ke dalam sehingga menyebabkan jangkitan.

Mengatasi masalah gigi molar atau molar bongsu yang mengalami hentaman dapat dilakukan dengan pemberian antibiotik, mengangkat gigi molar bongsu, atau dengan melakukan pembedahan pada bahagian gusi.

Untuk mengatasi jangkitan yang berlaku pada gigi, terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan. Sebagai contoh, untuk melakukan rawatan pergigian akar, mengeringkan nanah, memberikan antibiotik untuk mengatasi jangkitan, atau juga pengekstrakan gigi. Rawatan boleh dilakukan mengikut keadaan pergigian anda. Oleh itu, adalah penting untuk berunding atau memeriksa keadaan kesihatan pergigian anda apabila masalah berlaku.

Gigi molar bongsu mengeluarkan pus

Gigi molar bongsu tidak dapat mengatasi masalah gigi pus atau abses gigi, yang tidak kurang menyakitkan dengan gigi di bahagian lain. Gigi yang tercemar biasanya disebabkan oleh pelbagai perkara, seperti anda makan terlalu banyak makanan manis atau kurang melakukan penjagaan gigi.

Kalau sudah terdapat pus, tidak hanya sakit yang boleh muncul, tapi juga komplikasi yang muncul bersamanya. Pus boleh merebak ke kawasan lain seperti rahang, leher, kepala atau tempat lain. Walaupun di peringkat paling teruk, ia boleh mengancam nyawa jika ia menyebabkan jangkitan darah atau sepsis. Gigi fumed disebabkan oleh kemunculan poket pus disebabkan oleh jangkitan seperti bakteria pulpa gigi (tisu akar gigi) di mana terdapat saluran darah, tisu saraf gigi, dan tisu penghubung.

Untuk mengatasi jangkitan yang berlaku pada gigi, terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan. Sebagai contoh, untuk melakukan rawatan pergigian akar, mengeringkan pus, memberikan antibiotik untuk mengatasi jangkitan, atau juga pengekstrakan gigi. Rawatan boleh dilakukan mengikut keadaan pergigian anda. Oleh itu, adalah penting untuk berunding atau memeriksa keadaan kesihatan pergigian anda apabila masalah berlaku.

Gigi molar sangat penting fungsinya untuk mengunyah dan mengisar makanan. Sekiranya anda mempunyai masalah dengan molar, jangan teragak-agak untuk berunding dengan doktor anda. Dengan tekun memberus gigi dan gargling anda akan membantu kesihatan pergigian keseluruhan dan mencerahkan senyuman anda.

Related Posts

Pelbagai Masalah Gigi Molar Bongsu Dan Cara Mengatasi
4/ 5
Oleh