Saturday, December 17, 2016

Susu Badam, Alternatif Sehat Dan Boleh Dibuat Sendiri Di Rumah

Susu badam kini semakin banyak digemari kerana rasanya yang lazat dan rendah kalori berbanding susu sapi.

Susu badam yang dijual secara komersial mengandungi pelbagai jenis kandungan di dalamnya, termasuk yang sudah diberi tambahan pemanis dan perisa. Selain itu, sebahagian susu badam di pasaran juga dibekalkan tambahan vitamin. Namun, sebenarnya susu badam juga boleh dibuat sendiri di rumah.

Susu Badam, Alternatif Sehat Dan Boleh Dibuat Sendiri Di Rumah

Rendah Kalori dan Bebas Kolesterol

Susu badam dapat dikenali dari tekstur yang seperti krim yang lembut dengan rasa kacang yang tipikal. Kandungan kalori dari susu badam tulen lebih rendah berbanding jenis susu lain. Susu badam juga bebas daripada kolesterol dan lemak tepu, serta sebagai sumber baik vitamin A namun sedikit kandungan vitamin D nya.

Untuk pesakit alahan susu sapi, susu badam merupakan salah satu alternatif yang menarik. Susu badam sangat sesuai untuk yang mempunyai intoleransi laktosa kerana tidak mengandungi laktosa. Susu jenis ini juga dianggap dapat memenuhi keperluan susu bagi vegetarian yang tidak mengambil produk hewani.

Meski itu, susu badam tidak boleh dipercayai sebagai sumber protein, berbeza jika dimakan dalam bentuk kacang badam. Terdapat 1 gram protein dalam setiap satu cawan mengandungi kira-kira 30 ml susu badam. Bilangan ini sangat rendah, berbanding 8 gram protein susu sapi setiap 30 ml.

Itu sebab susu badam yang rendah protein menjadikan tidak tepat sebagai pengganti susu ibu, susu pertumbuhan lain, ataupun susu formula untuk memenuhi keperluan kanak-kanak usia di bawah dua tahun.

Sebahagian susu badam di pasaran sekarang banyak yang dibekalkan tambahan kalsium dan vitamin D untuk melengkapkan kandungan nutrisinya. Selain itu, perhatikan sama ada susu badam yang dibeli mengandungi karagenan (bahan-bahan pengental susu) yang boleh mencetuskan gangguan penghadaman bagi sebahagian orang.

Bagaimana Membuat Susu Badam

Susu badam di pasaran boleh didapati dalam rasa asli, vanila dan coklat. Ada pula susu badam tulen tanpa pemanis dan perisa tambahan.

Selain dimakan langsung, susu badam boleh dijadikan campuran teh, kopi, atau dijadikan smoothie dengan campuran buah-buahan. Susu badam juga boleh dimanfaatkan untuk memasak sebagai pengganti susu sapi dan membakar kuih.

Untuk membuat susu badam di rumah, terlebih dulu siapkan bahan-bahan yang diperlukan. Setiap 220 gram kacang badam mentah, campur dengan 940 ml air. Siapkan perisa vanila, jika anda suka.

Rendam kacang badam selama 8 jam hingga 12 jam. Setelah kacang sudah lembut, keringkan dari air.

Related Posts

Susu Badam, Alternatif Sehat Dan Boleh Dibuat Sendiri Di Rumah
4/ 5
Oleh