Friday, August 25, 2017

Untuk Apa Menjalani Medical Check-Up?

Kesihatan mahal harganya, tetapi ketika sakit bisa lebih mahal lagi kosnya. Oleh itu, pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati. Sebagai langkah pencegahan, Medical Check-Up boleh dilakukan untuk mengetahui keadaan kesihatan, sekaligus mengesan suatu penyakit sejak awal.

Makin awal suatu penyakit dikesan, maka makin cepat pertolongan yang dapat diberikan. Dengan begini, penyakit tidak berlanjut ke tahap yang lebih buruk, sekaligus berguna untuk mencegah pertolongan yang lebih rumit.

Untuk Apa Menjalani Medical Check-Up?

Medical Check-Up? diperlukan oleh wanita dan lelaki, baik muda dan tua. Orang yang sihat juga perlu melakukan Medical Check-Up?, terutama untuk memeriksa tahap kesihatan dan kemungkinan adanya penyakit serius yang tidak menunjukkan gejala.

Secara umum, berikut ini boleh menjadi senarai hal-hal yang diperiksa melalui Medical check-up.

Gula darah

Ujian ini dilakukan untuk orang berumur 45 tahun ke atas, sekurang-kurangnya setiap tiga tahun. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai risiko penyakit kencing manis, berunding dengan doktor anda untuk ujian segera, dan lebih kerap contohnya setiap tahun.

Selain itu, jika anda mengalami gejala seperti berat badan menurun secara drastik tanpa sebab yang jelas, sering merasa haus dan lapar, kesemutan pada tangan atau kaki, serta sering buang air kecil, segera lakukan ujian ini untuk memastikan kemungkinan diabetes. Sebelum melakukan ujian, anda disyorkan berpuasa selama 8 jam. Ujian gula darah puasa akan menunjukkan salah satu daripada keputusan berikut:

  • Normal: 70-100 mg / dL
  • Prediabetes: 100-125 mg / dL
  • Diabetes: ≥ 126 mg / dL


Kesihatan Jantung

Jantung adalah salah satu organ penting dalam tubuh manusia. Pemeriksaan jantung boleh dilakukan melalui ujian elektrokardiogram (ECG) atau dikenali sebagai rekod jantung. Ujian dilakukan untuk menentukan aktiviti elektrik jantung. Dengan ujian ini dapat dikesan sebarang denyutan jantung yang tidak normal atau gangguan lain seperti saluran darah yang tersekat. Ujian ini dilakukan jika anda mengalami gejala penyakit jantung, seperti sakit di dada atau palpitasi.

Berat Badan

Indeks jisim badan yang tidak normal boleh mencetuskan pelbagai penyakit. Kelebihan berat badan boleh meningkatkan risiko strok, penyakit jantung, diabetes jenis 2, osteoartritis, hipertensi, dan kanser. Walaupun keadaan fizikal terlalu tipis berisiko melemahkan sistem imun, menyebabkan osteoporosis, dan anemia. Oleh itu, adalah penting untuk memeriksa indeks jisim badan setiap 2 tahun untuk orang di bawah 50 tahun dan sekali setahun untuk umur melebihi 50 tahun.

Sebenarnya indeks jisim badan dapat dikira sendiri di rumah. Bagaimana: berat (kg) / ketinggian (m) 2. Indeks jisim badan normal untuk penduduk Asia ialah 18.5 hingga 22.9. Tetapi jika anda mengalami penurunan berat badan secara drastik, berat badan berlebihan, atau mempunyai indeks jisim badan yang tidak normal, segera dapatkan nasihat doktor untuk mengatasinya.

Tekanan Darah

Tekanan darah normal untuk usia di bawah 60 tahun adalah bilangan atas (sistolik) kurang dari 140 mm Hg dan bilangan bawah (diastolik) kurang daripada 90, atau dibaca 140/90. Manakala pada usia di atas 60 tahun, standard normal kurang daripada 150/90 mm Hg. Tekanan darah di atas angka normal bermakna hipertensi (tekanan darah tinggi).

Bagi orang biasa, ujian boleh dilakukan setiap 1-2 tahun. Walaupun orang yang menderita hipertensi atau hipotensi perlu menguji setiap tahun atau lebih kerap.

Kolesterol

Kolesterol pada dasarnya adalah jenis lemak yang diperlukan tubuh, namun jumlah yang berlebihan boleh menyumbat pembuluh darah dan mencetuskan penyakit jantung serta strok. Kolesterol normal adalah seperti berikut:

  • Kolesterol baik (lipoprotein / HDL berkepadatan tinggi) harus melebihi 60 mg / dL.
  • Kolesterol jahat (lipoprotein berkepadatan rendah / LDL) perlu di bawah 100 mg / dL.
  • Trigliserida perlu kurang daripada 150 mg / dL.
  • Jumlah kolesterol harus berada di bawah 200mg / dL.


Bagi orang dengan keadaan kesihatan yang normal, ujian boleh dilakukan setiap 5 tahun, bermula dari usia 35 tahun. Tetapi jika anda gemuk, mempunyai diabetes atau hipertensi, mempunyai sejarah penyakit jantung atau strok dalam keluarga, merokok, ujian ini boleh bermula dari umur 20 tahun dan perlu lebih kerap. Seperti ujian gula darah, ujian kolesterol memerlukan sampel darah.

Mata

Dapatkan pemeriksaan mata setiap 1-2 tahun terutama jika anda mengalami masalah penglihatan. Sebagai tambahan kepada penglihatan yang cacat, pemeriksaan itu bertujuan untuk melihat kemungkinan mata malas atau juling mata. Walaupun pada orang dewasa, peperiksaan dapat mengetahui keadaan:

  • Retinopati, merosakkan saluran darah di belakang mata kerana diabetes.
  • Glaukoma, kerosakan saraf optik serta peningkatan tekanan mata.
  • Katarak, mata berkabut.


Ujian yang berkaitan mungkin termasuk:

  • Pemeriksaan retina: mata jatuh cecair khas untuk kornea untuk membesarkan, kemudian terdedah kepada cahaya supaya doktor dapat melihat struktur di mata.
  • Pemeriksaan otot mata: doktor akan melihat pergerakan mata anda.
  • Cek ketajaman visual: gunakan poster dengan surat.
  • Pemeriksaan dengan lampu celah untuk memeriksa kelopak mata, bulu mata, kornea, iris, kanta, dan ruang cecair antara kornea dan iris.
  • Ujian perimeter untuk memeriksa keupayaan mata untuk melihat ke tepi tanpa menggerakkan bola mata.
  • Ujian tekanan intraokular (tonometri) untuk memeriksa tekanan di mata.


Kulit

Untuk mengesan kanser kulit, ia boleh diperiksa dan jika perlu, pensampelan kulit atau biopsi kulit. Kanser kulit adalah pertumbuhan sel-sel dalam kulit dengan cara yang tidak terkawal.

Ujian dapat dilakukan segera ketika ditemui perubahan tidak normal pada kulit, seperti ada benjolan; tahi lalat yang berubah warna, saiz, atau berdarah; Atau kehadiran tisu yang tidak normal di kulit merah, putih, biru, atau hitam dengan sempadan tidak teratur.

Telinga

Lakukan ujian pendengaran (audiometri) jika anda mengalami gangguan pendengaran. Audiometri digunakan untuk menilai kemungkinan ketulian, menentukan jenis dan tahap kehilangan pendengaran. Pemeriksaan pada bayi dan anak-anak diperlukan untuk mengesan masalah pendengaran yang boleh mengganggu kemampuan belajar, bercakap, dan memahami bahasa. Pemeriksaan ini dilakukan dengan melihat respons anda terhadap bunyi.

Gigi

Tiada siapa yang bebas dari plak dan tartar. Kerana itu, diperlukan pemeriksaan gigi rutin tiap 6 bulan sejak awal untuk mengesan keadaan-keadaan seperti abses atau bengkak bernanah akibat jangkitan, kerosakan di antara gigi, kerosakan tulang rahang, gigi hentaman akibat gigi bongsu tumbuh tidak normal, sista atau tumor.

Jika didapati karang gigi, doktor akan membersihkannya atau bersisik. Selain itu, jika didapati tanda-tanda masalah pada gigi, diperlukan pemeriksaan lebih lanjut dengan X-ray untuk menentukan tindakan perubatan yang diperlukan.

Tulang

Ujian kepadatan tulang bertujuan untuk mengetahui kekuatan tulang dan membantu mendiagnosis osteoporosis (tulang reput). Pemeriksaan dilakukan dengan X-ray atau CT scan. Ujian perlu dilakukan oleh wanita berumur 65 tahun ke atas, lelaki berumur 70 tahun ke atas, atau sesiapa yang berisiko menghidap osteoporosis. Faktor risiko termasuk penggunaan ubat steroid dalam jangka panjang, merokok, mengambil minuman beralkohol, berat badan terlalu rendah, atau ada riwayat osteoporosis dalam keluarga.

Lain-lain

Di samping pemeriksaan di atas, ujian lain mungkin diperlukan seperti pemeriksaan penyakit kelamin (STD) dan hepatitis B untuk orang yang aktif secara seksual dan mempunyai banyak pasangan seks, serta pemeriksaan penyakit paru-paru untuk perokok berat. Berikut adalah beberapa penyakit yang merangkumi pramanstrual dan pemeriksaan yang diperlukan.

  • Gonorrhea, memerlukan ujian air kencing. Dalam sesetengah keadaan, sampel cecair dari saluran uretra pada lelaki dan serviks pada wanita dan tekak diperlukan.
  • Herpes genital, doktor akan memeriksa gejala dan mengambil sampel luka anda.
  • HIV, memerlukan ujian antibodi (immunoassay).
  • Sifilis, memerlukan ujian darah dan pemeriksaan cecair lesi sifilis.
  • Hepatitis B, pemeriksaan untuk hepatitis B adalah serupa dengan ujian HIV, iaitu pensampelan darah untuk menentukan kehadiran dan aktiviti penyakit.


Seberapa banyak seseorang merokok boleh diukur dengan jumlah smoking pack-year. Angka smoking pack-year seseorang diukur dengan mendarabkan jumlah bungkus rokok yang digunakan bagi setiap hari dengan jumlah tahun dia merokok. Sebagai contoh, seseorang yang membelanjakan 2 bungkus rokok setiap hari selama 4 tahun, dia dikatakan mempunyai 8 tahun rokok. Berikut adalah beberapa risiko yang ada perokok berat dan pemeriksaan yang diperlukan.

  • Penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD), memerlukan ujian fungsi paru-paru yang mengukur jumlah udara dalam paru-paru, kelajuan masuk dan keluar udara, dan penggunaan sinar-X di dada.
  • Kanser paru-paru, memerlukan imbasan CT. Orang usia 55-80 tahun dengan 30 smoking pack-year atau lebih dan masih aktif merokok atau baru berhenti dalam 15 tahun terakhir, serta siapa pun yang mempunyai risiko kanser paru selepas berunding dengan doktor, sebaiknya melakukan pemeriksaan ini.


Selain Medical Check-Up yang disebutkan di atas, pastikan anda juga tahu akan pemeriksaan-pemeriksaan tertentu untuk mengesan beberapa jenis kanser, yang boleh muncul secara diam-diam, tanpa menyebabkan gejala apa pun. Medical check-up merupakan langkah antisipasi yang efektif dalam mengesan risiko kewujudan penyakit di dalam tubuh. Lakukan secara teratur untuk mencegah perkembangan kadar penyakit yang lebih teruk pada masa hadapan.

Related Posts

Untuk Apa Menjalani Medical Check-Up?
4/ 5
Oleh